וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנות ה-90 התקשרו, הם רוצים את העמוד שלהם בחזרה

TECH

28.5.2014 / 12:19

עמוד פייסבוק שנפתח לאחרונה מתחזה לעמוד הפופולרי "סטטוסים משנות ה-90" ומנסה לגנוב לו אוהדים. המטרה? "להפוך לדף פרסומת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה מתוך העמוד "סטטוסים משנות ה90" המקורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

האינטרנט הוא מקום פרוץ להעתקות, זה לא חדש. תמונה שהעלית היום יכולה להפוך למם פומבי מחר ולך תוכיח שיש לך אחות, קבוצה שפתחת בפייסבוק יכולה להשתכפל הלאה ואין איך לעצור אותה. ובכל זאת, במקרי העתקות בוטים במיוחד, זה עדיין צובט קצת, כשהבייבי שלך עם העשרות אלפי לייקים נחטף על ידי מישהו אחר.

זה מה שקרה לדור צח, אחד ממייסדי עמוד הפייסבוק הפופולרי "סטטוסים משנות ה90". אתם זוכרים את העמוד הזה: לפני שלוש שנים הוא פרץ לחיינו בסערה, עוד לפני התקופה שבה כל חצי רעיון הופך לעמוד פייסבוק שמככב ב"צינור לילה", והפך ללהיט תוך זמן קצר. העמוד היה מקבץ סטטוסים ותמונות שמשקפים את החיים בשנות ה-90, שנות ילדותם של צעירים בני 20: תמונות של פוגים וחטיפי "העולם הערב", עם סטטוסים על פקסים וגיל ססובר. במשך שלוש השנים האחרונות צבר העמוד למעלה מ-80 אלף אוהדים, אם כי לאחרונה העדכונים שלו פחתו במידה ניכרת.

לתוך הרווח הזה נכנס פתאום עמוד חדש של יוצר אנונימי, עמוד בשם, נכון, "סטטוסים משנות ה90". לא רק השם והקונספט הועתקו, אלא גם תמונת הפרופיל ותמונת הקאבר והפוסטים - מה שמעלה את החשד שהכוונה היא להטעות בכוונה את הגולשים.

עמוד מתחזה ל"סטטוסים משנות ה90". פייסבוק, צילום מסך
עמוד מתחזה ל"סטטוסים משנות ה90"/צילום מסך, פייסבוק

דור צח גילה את העמוד לפני יומיים, וחשב שמדובר במחווה נחמדה של מעריצים שרוצים להמשיך את דרכם. הוא כתב למנהלי העמוד, הציג את עצמו וביקש שלפחות ישנו את תמונות הפרופיל, כדי לא להטעות גולשים. התשובה שקיבל מהם הייתה מפתיעה.

"אין לך שום זכויות יוצרים על מה שנכתב פה", ענו לו, "זה כולה דף ש(אם) יהיה בו מספיק אוהדים הוא יהפוך לדף פרסומת".

מדובר בשיטה ערמומית וידועה, אם כי לא חוקית: עמודי פייסבוק צוברים לעצמם אוהדים בעזרת העלאת פוסטים פופולריים כמו תמונות ובדיחות, ואחר כך מוכרים את השליטה בעמוד לחברות מסחריות - שזוכות בעמוד פייסבוק רשמי שכבר יש לו אלפי מנויים, בלי להצטרך להתחיל לקושש אותם מאפס. בדרך כלל קשה להוכיח שמהלך בעייתי כזה אכן התבצע, אלא אם כן, כמובן, מפעיל העמוד אומר למישהו במפורש שהעמוד שהוא העתיק ממנו הולך להפוך לעמוד פרסומת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עמוד מתחזה ל"סטטוסים משנות ה90". פייסבוק, צילום מסך
ההתכתבות בין צח לבין מפעילי העמוד המזויף/צילום מסך, פייסבוק

זו לא הפעם הראשונה שסוחרי הלייקים בוחרים להעתיק עמוד פופולרי במקום להמציא קונספט משל עצמם: כך אפשר לראות את העמוד "סטטוסים מצייצים" המזוייף, שמתהדר בלוגו של העמוד המקורי ומעלה פוסטים דומים לשלו - בלי קשר למקור. חשוב לציין שמדובר פה בעמודים שממש מנסים להתחזות לעמוד אחר כדי "לגנוב" ממנו אוהדים - בניגוד, למשל, לעמודים שהם פארודיים במובהק, כמו למשל העמוד של "ביבי נתניהו" שאמנם מחקה את המראה של העמוד המקורי של ראש הממשלה ואת הפוסטים שלו, אך עורך בהם שינויים סאטיריים מכוונים ובולטים כדי למתוח ביקורת על נתניהו (זה לא הפריע ללשכת נתניהו לפנות בזמנו למפעיל העמוד בדרישה להסירו).

בינתיים דור צח פרסם בעמוד שלו פוסט בו הוא מבקש מעוקביו לדווח על העמוד המזוייף. מייסדי העמוד הנוספים לינור גריסריו ועומר גפן שיתפו את הפוסט גם הם, ודור מוסקל המייסד הרביעי המליץ למעתיקנים "שיתפוצצו מאיידס". "קצת מפתיע אותי שיש אנשים כאלה", אמר צח בשיחה עם וואלה!טק, "זאת העתקה כל כך בוטה, כל כך חסרת בושה. אפילו בהודעות הפרטיות הם לא נשמעו כאילו הם מבינים שזה לא בסדר".

למה באמת "סטטוסים משנות ה90" המקורי הפסיק לעדכן?
"בעיקר כי מיצינו והרגשנו שאנחנו רוצים להמשיך הלאה. אנחנו משאירים את הדף בחיים כדי להעלות מדי פעם דברים שמצחיקים אותנו. נשמח אם עוד אנשים יעשו דפי נוסטלגיה מוצלחים, בצורה קצת יותר לגיטימית".

מפעילי העמוד המזוייף מסרו בתגובה: "אין אנסים, אין רוצחים... אוי גנבו דף פייסבוק? אין לך מה לעשות בחיים?"

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully