וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זבל מי שמקלל

קבוצת פייסבוק חדשה מנסה להפחית את הטוקבקים האלימים ברשת על ידי הנפת תמרור אזהרה מיוחד. האם זה יעזור? מי יודע, אבל אתם מוזמנים להצטרף

המתח ברשתות מגיע לשיאו, וקריאת טוקבקים ותגובות הפכה לחוויה מצלקת. קללות, איומים, תיאורים מדוקדקים של סוגי עינויים. הייתי אומרת שזה גורם לי להתבייש בעם שלי, אבל בדיוק על אמירה כזאת פיטרו את אורנה בנאי, אז בוא רק נגיד בזהירות שאני לא הכי גאה בו (גידופים ונאצות על האמירה הנ"ל נא להפנות לתיקיית ה-other שלי, תודה).

האלימות המילולית ברשת - בעיקר בפייסבוק, למעשה - מתרחשת בשלוש זירות עיקריות: עמודים ייעודיים שכל מטרתם להיכנס באימאימא של ציבור כלשהו; פוסטים ותגובות; והזירה האינטימית מכולן - הודעות בפרטי. הח"מ עצמה קיבלה בפייסבוק לא מעט איחולי מוות ואיומים קשים בחודש האחרון, כמו גם חבריי ובעלי.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

גם ירון פרוסט, איש מדיה חברתית במקצועו, ראה את ההסלמה המטרידה בהתבטאויות האלימות ברשת. הוא ושני חבריו יוסי מלמד וברק בן שמעון, גם הם אנשי מדיה ופרסום, החליטו לעשות מעשה. הם הקימו קבוצת פייסבוק בשם "די עם טוקבקים מתלהמים", שמשמשת בתור "משטרת תנועה" לטוקבקים שהלכו קצת רחוק מדי. בלי סנקציות אמיתיות, מן הסתם, אבל כן אם ניסיון לסמן גבולות שנפרצו ולקדם את המודעות לנושא.

הם עיצבו תמרור של "זהירות, טוקבקיסט מתלהם", והם מעודדים את חברי הקבוצה ואת הגולשים בכלל "להניף" אותו בכל פעם שגבולות השיח נחצים. "את הרעיון אגב לקחתי מעמית סגל, הכתב הפוליטי של ערוץ 2", מספר פרוסט בשיחה עם וואלה!טק, "מישהו כתב לו בדף שלו טוקבק מגעיל בסגנון 'יכול להיות שאתה שונא ישראל כמו כל שאר העיתונאים' בלה בלה, והוא ענה לו 'יכול להיות שאתה טוקבקיסט מתלהם?' - וזה לגמרי השתיק את הבחור הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקבוצה בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקבוצה הצטרפו עד כה כ-200 חברים שלקחו על עצמם לפטרל ברשת ולסמן טוקבקיסטים מתלהמים. הקבוצה גם מעדכנת אותם על קיומם של דיונים אלימים שצריכים לקבל איזה תמרור. גם השחקנים שרית וינו-אלעד כבר מתמררת שרשורים. מטרת הקמפיין, לדברי פרוסט, היא כפולה: לגרום לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם מתלהמים, ולהעלות לדיון ציבורי את רמת הדיון בפייסבוק. למרות שעם הכמות העצומה של הקללות והנאצות ברשת בימים האלה, 200 איש עם תמרור זה קצת כמו לרוקן את האוקיינוס עם כפית. אבל זו לפחות התחלה.

"אם פעם אנשים היו מקללים רק בטוקבקים אנונימיים, עכשיו זה קורה גם בפייסבוק שבו אתה מזוהה לגמרי - מה שאומר שאנשים פשוט איבדו את הבושה", אומר פרוסט, "התוצאה היא שבמקום שפייסבוק, רשת חברתית שאני כל כך אוהב ומתפרנס ממנה, תהיה פלטפורמה לשיח ציבורי איכותי שבה אפשר להחליף דעות - היא הפכה למקום אלים ומלא בחוסר סבלנות לדעות אחרות".

"חשוב לי להדגיש שאנחנו לא חבורת שמאלנים שמחפשת אנשי ימין", מוסיף פרוסט, "אנחנו נגד התלהמות ברשת מכל קצוות הקשת הפוליטית. גם תגובות של שמאל קיצוני נגד חיילי צה"ל ("נאצים" וכו') זכו לקבל הנפת שלט. אני מקווה שכמה שיותר אנשים יצטרפו אלינו ויהפכו את השלט הזה לנורמה בפייסבוק - אם מישהו מגזים, הוא יקבל אותו בפרצוף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא רק לשמאלנים/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully