וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: לפטופ גיימריים של לנובו

צביקה קצבורג, TECH

26.8.2014 / 11:33

בדקנו את ה-IdeaPad Y50-70. לפטופ עם ביצועים מאד מרשימים. אז למה הוא מתאים רק לגיימרים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כונסי אוויר בחללית שגיימרים אמורים לאהוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך מחליטים שמחשב נייד כזה או אחר הוא מחשב שמיועד לשימושם של גיימרים יותר ממחשב אחר? במקרה של ה-IdeaPad Y50-70 החדש מבית לנובו, התשובה דווקא קלה מאוד: רואים. העיצוב החיצוני והפנימי של המחשב מסגירים זאת בקלות. זה מסוג המחשבים שמספיק להביט עליהם פעם אחת כדי לדעת שהם כאלה.

מבחוץ פנימה

החלק האחורי המעוגל משהו עם רמקולים בכל צד בעיצוב שנראה כמו כזה של כונסי אוויר בחללית סיור תקנית, מסך דקיק במיוחד עם כיסוי מתכתי מוברש שקצותיו מפולסים כלפי מטה והחוצה בצורה חדה כדי ליצור שני משולשים, שימוש מוגבר בתאורה אדומה דרמטית של המקשים (אם רוצים), וגם פתח אוורור ארוך שמוסתר היטב בחריץ שבין המחשב ובין המסך ולא ניתן לראותו אלא אם מתכוונים לכך.

יש בהחלט הרגשה נעימה בעת ששולפים את המחשב מתיק הנשיאה שלו ורואים, או יותר נכון חשים, מבטים שבוחנים היטב מכל עבר. אבל, אבל מראה הוא רק מראה ובשורה התחתונה מה שחשוב לגיימר זה ביצועים. על הנייר, לפחות, ה-Y50-70 של לנובו מספק את הסחורה עם מעבד Core i7 מתקדם ועם כרטיס התצוגה החזק (לפחות במונחי מחשב נייד) מבית Nvidia שמשלים אותו.

הרמקולים שהזכרתי בפתיחה, הם פרי מאמץ משותף של לנובו יחד עם חברת JBL שידועה ברמקולים האיכותיים שהיא מספקת לשוק הצרכני. העיצוב שלהם, כאמור, מדהים. מתחת, קרוב לקצה הימני ובמרחק בטוח מחור האוורור של המאוורר, ממקום הרמקול האמצעי שמכוסה ברשת פלסטיק אדומה/שחורה כמו שאר חלקי מערכת הרמקולים. איכות הרמקולים גבוהה, וגם בסים לא גורמים לרעידות ולעיוותים אפילו בעוצמה מלאה, אבל העוצמה המלאה לא גבוהה במיוחד. אולי כי לוקחים בחשבון שגיימרים שמשחקים שעות יעשו זאת דווקא עם אוזניות?

כמו כל מחשב בימינו המבנה הכללי של המחשב, במבט מהצד, הוא של מעין חריץ גבינה שהולך ונהיה צר יותר קדימה, ומהצדדים מוצאים את החיבורים: USB 2.0, חריץ לכרטיס SD וחיבורי אוזניות מצד ימין, חיבורי חשמל (בסגנון החדש של לנובו שדומה ל-USB), רשת מקומית, HDMI ושני חיבורי USB 3.0 מצד שמאל.

מסך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
או שצביקה היה רעב בזמן כתיבת הביקורת או שגם אתם רואים כאן חריץ של גבינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסך ה-15.6 אינץ' של המחשב, שאינו תומך במגע, יושב על ציר אחד ארוך וחזק למדי, כך שהוא לא יזוז אלא אם ממש תניחו עליו את היד ותנסו להזיז אותו. למסך ברזולוציית FULL HD יש ציפוי מט, והוא באמת לא משקף כמעט חזרה את תמונת השחקן או מה שמעבר לכתפיו, וניתן לשחק גם שיש שמש מאחור.

מהבחינה הזו יופי, אבל מההיבט של זוויות ראייה, פשוט נורא. קצת מזיזים את המסך והתמונה הופכת למטושטשת ומאבדת את הצבעים המקוריים, וזה כשמביטים אליו מקדימה. מהצדדים חוויית הצפייה ממש לא נעימה. גיימרים ידעו לכוון את המסך בדיוק בצורה שמתאימה להם, אבל לצופה מהצד שירצה להציץ יהיה חסרון משמעותי. כלומר, לשימושים במחשב הזה לצפייה משותפת בווידאו זו בעיה שצריך לקחת בחשבון אם חושבים על ה-Y50-70 כרכישה היחידה הביתה.

מקלדת ועכבר

המקלדת של המחשב איכותית. זו אמנם לא מקלדת באיכות שלנובו משלבת במחשבי ה-ThinkPad שלה, אבל גם זו שהיא משלבת במחשב IdeaPad כמו זה טובה בהחלט. המקשים מופרדים זה מזה והם יורדים היטב אל עבר הבסיס היחסית קשיח כדי לספק חוויית הקלדה טובה. אבל, למרות שמדובר במחשב למשחקים, ואולי בגלל גודלו של המסך, החליטו בלנובו לשלב גם מקלדת נומרית. למה? ככה.

הבעיה היא שמשטח השליטה (עכבר) ממוקם במרכז המקלדת האלפה-ביתית ולא במרכז המוחלט של כל המקלדת, וזה קצת לא נוח. המשטח עצמו גדול ונוח למגע, וגם מגיב היטב, אבל שני הכפתורים שלו לא תמיד מגיבים בקלות ללחיצות, ולא בכל שטח הלחיצה שלהם.

פיצרים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תאורה אדומה למשחק לתוך הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למקלדת יש גם אפשרות להארה אחורית, בצבע אדום כמובן, ובשתי רמות עוצמה. זה בהחלט עוזר לאתר את המקשים גם בחושך מוחלט, ואין ספק שמדובר בגימיק נחמד. מעבר לכפתור ההפעלה/כיבוי של המחשב מוצאים מעל המקלדת עוד כפתור קטן שצמוד לכפתור הראשי. כפתור זה מפעיל תוכנת שחזור של לנובו, שבאמצעותה ניתן לשחזר את המחשב למצב שמור קודם או למצבו כמו שהוא יצא מהחנות. אני הייתי מציב את הכפתור בצד השני של המקלדת. לחצתי עליו בטעות יותר מפעם אחת.

המחשב כמובן מגיע עם הרבה תוכנות שירות ומולטימדיה של לנובו, רובן המוחלט מיותר במקרה של גיימר, ורק אחת מהן קצת יותר שימושית והיא תכנית שמנגישה את הטיפול באפשרויות השונות של המחשב, שאחת מהן היא הפעלה של המאוורר הראשי של המעבד למשך שתי דקות בעוצמה גבוהה כדי לנקות אותו. שווה לבצע מדי פעם, בטח בתנאים הסביבתיים בארץ ישראל.

ביצועים

ה-Y50 מגיע עם מעבד האסוול. מדובר ב-Core i7-4702HQ שייך כבר לריענון של ההאסוול, כלומר מעבד חדש יחסית. זהו מעבד מרובע ליבות שתומך ב-MultiThreading (או עבודה בריבוי נימים) ועובד במהירות בסיסית של 2.2 ג'יגה-הרץ ועד 3.2 ג'יגה-הרץ במצב טורבו. זהו מעבד חזק למדי למחשבים ניידים: במבחן המעבד של Cinebench 11.5 הוא הגיע לציון של 3.37 נקודות, הציון הגבוה ביותר בו נתקלתי עד היום במחשב נייד. צריכת הכוח שלו עומדת על TDP של 37 וואט, אבל אין מה לדאוג, המחשב לא מתחמם ואפשר בהחלט לשחק אתו גם כשהוא על הברכיים, אם תמצאו סיבה הגיונית לעשות את זה.

כאמור, למעבד מצוות כרטיס גרפי מתקדם של Nvidia: GeForce GTX 860M. מאז שהוא הושק כבר שחררה החברה שני שבבים גרפיים מהירים יותר למחשבים ניידים, אך עדיין מדובר בשבב מכובד ביותר שבהחלט אמור לדבר לגיימרים בכל הרמות. הגרסה שמותקנת במחשב המסוים הזה מצוידת ב-640 ליבות CUDA שפועלות במהירות בסיסית של 540 מגה-הרץ אך יכולות לפעול יותר מהר לפי הצורך. הכרטיס מצויד ב-2 ג'יגה בייט זיכרון תצוגה מסוג GDDR5, כשהזיכרון פועל במהירות בסיסית של 1,253 הרץ ויכול להגיע עד ל-2,500 הרץ במצב האצה. הכרטיס תומך בטכנולוגיית ה-Battery Boost של Nvidia שיכולה לשנות את צריכת הכוח של השבב באופן דינמי כדי לשמור על קצב פריימים יציב תוך שהכרטיס שואב מעט כלל האפשר מכוח הסוללה הראשית של המחשב. אם מחברים למחשב צג חיצוני, אפשר להגיע בחיבור DisplyPort לרזולוציה מרבית של 3,840x2,160 פיקסלים, וזה בהחלט מרשים.

במבחן Heaven של יצרנית מנוע התלת-ממד Unigine הגיע המחשב לתוצאה נהדרת של קצב ממוצע של 12.7 פריימים לשנייה ברזולוציית מסך מלאה ובאיכות גבוהה, מהתוצאות הטובות ביותר שראיתי במבחן הזה לאורך השנים. זה מהווה עוד הוכחה ליכולות המשחקיות המצוינות של המחשב הזה. גם במבחן הקשוח ביותר של 3DMark מבית Futuremark, מבחן ה-Fire Strike שמיועד לבחינת מחשבים שמיועדים למשחקים, הגיע המחשב לתוצאה מצוינת של 3,384 נקודות ולקצבים של 18.31 ו-15.24 פריימים לשנייה במבחנים שמרכיבים אותו, ומעבר לכך, המבחן עבר באופן חלק לחלוטין בלי השתהות ובלי תקיעות שהן. מרשים בכל דרך ובכל צורה שמסתכלים על זה.

במילים פשוטות: בהרצה של משחקים כמו Fallout 3: Las Vegas ו-Witcher 2, עמוסי הגרפיקה, הפרטים והפעילות, ההרצה הייתה חלקה לחלוטין ולמרות שמדובר בעולמות רחבי ידיים, המשחקים פעלו היטב תחת ההגדרות הגרפיות הקשות ביותר. אמנם לא מדובר במשחקים מהדור האחרון של המשחקים שיצאו לשוק, אבל אלו משחקים שמכבידים מאוד על כל מחשב ממוצע, ואילו ב-Y50-70 העומס לא הורגש כלל.

את התצורה הטכנית של המחשב, בדגם המסוים שבדקתי, משלימים 8 ג'יגה-בייט זיכרון מסוג DDR3 שפועל במהירות של 1,600 מגה-הרץ, המהירות הגבוהה ביותר שנתמכת על ידי המעבד וערכת השבבים שלו H87, וכונן קשיח בנפח של 500 ג'יגה-בייט שפועל במהירות יחסית איטית של 5,400 סל"ד בלבד. למרות חולשות היחסית של הכונן הקשיח, יש לקחת בחשבון שבזמן משחקים הוא לא משפיע במיוחד על הביצועים, בעיקר עם כמות הזיכרון הגדולה שמוצעת. בכל מקרה, ניתן להחליפו בכוננים מתקדמים יותר, כולל כונן SSD, בתוספת מחיר כמובן.

נציין גם שהמבחן זמן העבודה הקשיח ביותר של PCMark 8 הגיע המחשב ל-2:34 שעות עבודה עם מסך בבהירות של 30% ו-WiFi פעיל. לא מדהים, אבל גם לא ממש מפתיע. זה לא סוס עבודה לאנשי עסקים בשטח.

בשורה התחתונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עובר את רוב המבחנים בהצלחה יתרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ה-IdeaPad Y50-70 הוא מחשב משחקים ראוי שבהחלט יכול לספק גיימרים מתקדמים. הבעיות שיש לו קיימות ואי אפשר להתעלם מהן, אבל כולן קשורות יותר לשימושים "לא משחקיים", כך שאפשר במידה מסוימת לסלוח להן. במידה מסויימת הבעיות שלו הן אלו שעושות אותו למתאימות יותר לגיימרים.

תג המחיר: 4,800 ש"ח, בהחלט סביר למחשב מעין זה, כך שאם אתם גיימרים מחפשים מחשב נייד למשחקים ולא רוצים משום מה מחשב שולחני, הכניסו אותו לרשימת הקניות שלכם. מקומו שם.

עקרי מפרט

מעבד Core i7-4702HQ במהירות 2.2 ג'יגה-בייט (3.2 ג'יגה-בייט במצב טורבו)
8 ג'יגה-בייט זיכרון מסוג DDR3 במהירות 1,600 מגה-הרץ
שבב תצוגה פנימי HD Graphics 4600 מעבד תצוגה חיצוני GeForce GTX 860M עם 2 ג'יגה-בייט זיכרון בלעדי
מסך 15.6 אינץ' ברזולוציה של 1,920x1,080 פיקסלים
כונן קשיח בנפח 500 ג'יגה-בייט, WiFi בתקן 802.11ac
בלוטות' 4.0, מידות: 387x263x23 מ"מ
משקל: 2.4 ק"ג

עוד ביקורות לפטופ מהעת האחרונה:
לפטופ המנהלים טושיבה Z30
ומה חשבנו על Dell XPS 13 היוקרתי?
לכל ביקורות המוצרים של וואלה! TECH

  • עוד באותו נושא:
  • לפטופ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully