וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג גט-טקסי גנב זהות של גולש

עידו קינן, TECH

8.9.2014 / 19:52

אלירן בן יהודה גילה שנהג מונית של גט-טקסי מציג את התמונה שלו בכרטיס הנהג באפליקציה. גט-טקסי: "התמונה הוסרה, הנושא בבדיקה"

לפני כשבוע הזמינה מישהי מונית באמצעות אפליקציית גט-טקסי. כשהאפליקציה הציגה את תמונתו של הנהג, הנוסעת הבחינה שהוא דומה להפליא לידיד שלה, אלירן בן יהודה. מבט שני גילה שלא מדובר בדמיון מקרי - הנהג פ' (השם המלא שמור במערכת) עשה צילומסך של תמונה מהפייסבוק של בן יהודה והציג אותה כתמונה שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד היתרונות של שימוש בגט-טקסי על תפיסת מונית ברחוב היא שגט-טקסי מספקת מעטפת נוספת של בטיחות ואמינות. בין השאר, גט-טקסי מאפשרת לגולשים לדרג את הנהגים. הנהג המדובר פ' מדורג בחמישה כוכבים על ידי 81 מדרגים, והוא נמצא במקום ה-946 מתוך 3696 בגט-טקסי (אם כי המספר הגדול לא מציין בהכרח את מספר הנהגים הפעילים כיום, אלא את אלו שרשומים לשירות).

כלי נוסף של גטטקסי הוא האפשרות לטפל בנהגים שסרחו, בין אם באזהרה ובין אם בסילוקם מהשירות. אולם לטענת בן יהודה, הוא פנה לחברה לפני שבוע, כשגילה את הדבר, ורק אחרי יומיים חזרו אליו מגט-טקסי ואמרו שהתמונה הוסרה ושהעניין בבדיקה. מאז לא שמע מהחברה.

"ניסיתי לפנות לגט-טקסי אך הם אדישים, וחוץ מלבקש מהנהג להסיר את התמונה הם לא מדברים איתי - כנראה שזה מקרה שקורה שם הרבה (זה מה שאני מבין)", כתב בן יהודה המזועזע בפייסבוק. "אם אדם כל כך הזוי עד שהוא משתמש בתמונה שלי - מה הוא עוד מסוגל לעשות? האם הוא הטריד מינית מישהי ובפרטים שלו מצורפת התמונה שלי? אין לי מושג. בכל אופן - ברור שמדובר במקרה שצריך שכולם יידעו עליו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אילוסטרציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"למרות הודעות שהשארתי הם בחרו להתעלם ולא לחזור", אומר בן יהודה בראיון צ'ט לוואלה!, "צר לי שכך חברה בוחרת להתנהל וחבל שצרכנים נדרשים לפרסם מקרים כאלו בתקשורת כדי לזכות להתייחסות רצינית". לדבריו, אין לו פרטי התקשרות של הנהג, "והאמת, לא מעוניין לבוא איתו במגע. אין לי מושג למה הוא מסוגל".

מה החשש שלך מהשימוש שלו בתמונה? מה אתה חושב שהוא עשה או התכוון לעשות?
"אין לי מושג. זה מקרה הזוי. ואני לא יכול להבין מה הסיבה. זה יכול להיות בדיחה פנימית שלו עם חברים ויכול להיות משהו חמור מאוד. החשש שלי זה שאני לא מכיר אותו לא יודע מי הוא ולמה הוא מסוגל".

עו"ד אייל אבולפיה, שמייצג את בן יהודה בסיפור, אמר: "אנחנו נוציא בשלב הראשון בדואר רשום לגטטקסי מכתב התראה ודרישת פיצוי של 20 אלף שקל בטרם הגשת תביעה, ודרישה לקבלת פרטים מדוייקים של הנהג. כתבנו שם שכל התנערות מאחריות תידחה, אנחנו יודעים שנהגי המוניות חתומים מולם שכל נזק שייגרם להם ישופה על ידי נהג המונית".

השימוש בתמונה הבודדת הזו חושף את הנהג לשורה ארוכה של עבירות פוטנציאליות בדין הפלילי והאזרחי, כפי שמסביר עו"ד אביב אילון ממשרד אילון ושות' עורכי דין, מומחה לדיני אינטרנט ומחשבים ובעל אתר "דיני רשת": "בדין הפלילי, אלירן יכול לפנות למשטרת ישראל להגיש תלונה בגין התחזות או עבירת זיוף. בדין האזרחי והפלילי יחד ניתן לנקוט בהליכים נגד הנהג בגין פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. בשני המקרים צריך להוכיח שהתבצעה עוולה או עבירה, כלומר שהשימוש בתמונה פגע בפרטיותו או בשמו הטוב של אלירן, ואין צורך להוכיח נזק מאחר והפיצוי הוא עד 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק בכל אחד מהמקרים".

האם לגט-טקסי יש איזושהי אחריות במקרה הזה?
"בעקרון, לגט-טקסי יש אחריות עקיפה, היות ובאמצעות הטכנולוגיה שלה ו/או בשליטתה מתבצעת העוולה או העבירה לכאורה. אבל לגט-טקסי יש מן הסתם הסכם מסודר עם הנהגים, ובו הם מסבירים שאסור לפגוע בצדדים שלישיים באמצעות המערכות שלהם. בסופו של יום, בית המשפט מחפש להטיל את האחריות על המעוול הישיר, על מי שגרם בפועל לנזק. משהפסיקו גטטקסי את ההתחזות מיד כשנודע להם על קיומה, סביר להניח שלא יימצאו אחראיים או כמי שעברו עבירה".

מגט-טקסי נמסר: "מדובר במקרה חריג ויוצא דופן. עם פנייתו של מר בן יהודה לשירות הלקוחות, התמונה הוסרה מיידית מהאפליקציה. המקרה נמצא בבדיקה מול הגורמים הרלוונטיים". גט-טקסי לא השיבו מה בכוונתם לעשות בנוגע לאותו נהג - אם יסולק מהאפליקציה ואם החברה תפעל נגדו במישור האזרחי או הפלילי. החברה גם לא התייחסה לשאלה איך בכוונתה לפצות את בן יהודה על הנזקים ועוגמת הנפש".

  • עוד באותו נושא:
  • גט-טקסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully