וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חניה אנלוגית בעולם דיגיטלי

העידן הדיגיטלי שינה לנו את החיים מקצה אל הקצה אבל בתחום אחד הוא עדיין לא מצליח לגעת: החניות. רגע לפני שאתם יוצאים לחצי שעה של רונדלים מסביב לבית בתקווה למצוא מקום בכחול-לבן, ניסינו לבדוק אם יש סיכוי שהמצב ישתנה בעתיד

חניה. ShutterStock
חניה/ShutterStock

הטכנולוגיה המודרנית פתרה לנו הרבה בעיות. במקום לפתוח מפות מסורבלות לפני שיוצאים מהבית מפעילים Waze, ובמקום לקנות בולים ולחפש תיבות דואר כדי לשלוח מכתבים מספיק להכנס ל-Gmail וללחוץ Send Mail. אך בעוד בעיות מסויימות נכחדו בעידן הדיגיטלי, בעיות אחרות רק הולכות ומחריפות. כל מי שגר במרכז עיר גדולה וודאי שאל את עצמו עשרות פעמים איך אף אחד לא המציא איזו אפליקציה שהופכת את חיפוש החניה לחוויה קצרה ונעימה ולא לסיוט המתמשך שהיא היום.

למה Waze לא מפנה אותנו ישר לחניה הכי קרובה לבית? למה אין Gmail שישגר את האוטו שלנו ישר למקום הפנוי הקרוב וגם ישאיר פתק "פקח אני פורק סחורה"? לפני שחופשת סוכות תגמר ונצטרך כולנו להתחיל מחדש את סיבובי החניה בסביבות המשרד והבית, בואו ננסה לעשות קצת סדר במה שהטכנולוגיה של היום יכולה להציע לנו כדי לחסוך קצת זמן באוטו ולבדוק האם יש מצב שבעוד כמה שנים מחסור בחניה יהפוך לנחלת העבר. ספוילר להמשך הכתבה: לא היינו נפרדים מהאיזי פארק.

ה-Waze של החניות

אך ראשית, צריך לענות על השאלה הראשונה שעולה לראש כשחושבים על חניות בעולם הדיגיטלי: אם המוח היהודי ממציא לנו פטנטים, איך זה שאף אחד עדיין לא המציא איזה Waze של חניות? אפליקציה שתפנה אותנו ישירות למקום פנוי? התשובה אולי תפתיע אתכם: המציאו כזו - וזה פשוט לא עובד.

לפני מספר שנים התמלאו חנויות האפליקציות ב"אפליקציות חניה חברתיות". חלקן, כמו Parko , עדיין זמינות שם. הרעיון של כולן דומה: נרשמים לאפליקציה, ומבטיחים לדווח לה כמה דקות לפני שאתם מתכוונים לעזוב את הבית / מקום העבודה ולפנות את החניה שלכם. בתמורה תוכלו לבדוק דיווחים של משתמשים אחרים ולהחליף חניות בצורה מתואמת - האפליקציה תדווח לכם איזה אוטו מעוניין בחניה שלכם (נניח, סובארו אימפרזה כחולה) ותוך כמה דקות הוא יגיע לרחוב כדי שתוכלו לחכות לו לפני שתצאו מהחנייה.

על פניו, אלה פתרונות חביבים. במציאות, לעומת זאת, הן קצת חורקות. בערב חג סוכות, מצאתי באיזור מרכז תל-אביב פחות מחמש חניות שנראות כאילו הולכות להתפנות בחמש דקות הקרובות. לא כמות שאפשר להסתמך עליה כדי ליצור שינוי ממשי בסדר היום. למה זה לא עובד? ראשית, כי אף אחת מהאפליקציות לא הצליחה לתפוס מאסה קריטית של משתמשים כדי ליצור כמות מספיק גדולה של חניות. שנית, יש כאן בעיה חוקית: חניות הן חלק מהמרחב הציבורי, ואין שום הצדקה לכך שרק אנשים שיודעים לתפעל סמארטפונים ואפליקציות יזכו להנות מהן, בעוד אלה שסתם מסתובבים שעות כדי למצוא מקום לשים בו את האוטו ייחסמו.

חלום ה-Waze של החניות עדיין רחוק, יהיו כאלה שיגידו שהוא נגוז לחלוטין, אבל זה עדיין לא אומר שאין אפליקציות אחרות שיכולות לעזור חניות. יש כאלה שיגידו לכם האם וכמה צריך לשלם בכחול לבן, אחרות יאפשרו לכם לבצע את התשלום דיגיטלית (כאילו שצריך להציג לכם את פאנגו ואת סלופארק) ויש גם כאלה שיזכרו בשבילכם איפה החנתם את האוטו. אף אחת מהן לא מבצעת מהפך בחיפוש החניה - אבל גם זה משהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפליקציית פנגו/מערכת וואלה!, צילום מסך

תשתיות או לא להיות

אולי אנחנו בכלל מסתכלים על זה הפוך? אולי הפתרון לבעית החניה לא צריך לבוא מצד הטכנולוגיה הצרכנית אלא מכיוון מקימי התשתיות? על פי נתונים שסיפקה לנו עיריית תל-אביב, בעיר כיום קיימים כ-280,000 מקומות חניה (כולל חניונים בתשלום וחניות פרטיות), שצריכות לתת מענה לכ-255,000 כלי רכב רשומים של תושבי העיר ועוד כמה עשרות אלפי כלי רכב "אורחים" של תושבי חוץ. לא פלא, אם כך, שמדובר באחת הערים הכי בעיתיות מבחינת חניה ועם מספרים כאלה כנראה אף אפליקציה לא תעזור.

מה כן אפשר לעשות כדי לפתור את המצוקה? אפשרות אחת היא לבנות עוד חניות. מתחת לאדמה, בקומות, כמה שרק אפשר. אפשר גם לייצר מקומות חניה חדשים באיזורים קיימים על ידי תכנון יעיל יותר של מגרשי חניה או שימוש במכפילי חניה מכאניים, שהם מעליות קטנות שמאפשרות להחנות עד שלושה עלי רכב במקום של מכונית אחת. אם אתם יזמים שמחפשים להשקיע אפשר אפילו לבנות חניון אוטומטי לגמרי שכולל מעליות, צלחות מסתובבות ועוד טריקים שמחנות מכוניות בתאים קטנים, ממש כמו סרדינים, ללא מגע יד אדם: הנהג משאיר את האוטו בכניסה והמערכות המכאניות עושות את כל השאר.

בארץ קיימים גם כמה "חניונים חכמים", עם מערכת אוטומטית שמזהה מקומות חניה פנויים ומסמנת אותם באמצעות מנורות. כשהנהג נכנס לחניון כזה הוא יכול לזהות מקום פנוי באמצעות נורה ירוקה שדלוקה מעליו ולנסוע ישר אליו. מי שביקר בחניון המחודש של "הבימה" או בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה וודאי כבר מכיר את המערכת שחוסכת דקות ארוכות של סיבובים תת קרקעיים.

אפשרות אחרת היא לדחוף את האנשים לעזוב את המכוניות הפרטיות. לידיעת הקורא ישראל כץ - זה אומר להשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית אמינות וזמינות שיוכלו להסיע את ההמונים מהבית אל מקומות העבודה שלהם. כן, זה כמו חלום, אבל אם זה אי פעם יקרה זה יוכל להוביל להפחתה במספר המכוניות הפרטיות, מה שאומר שתהיה פחות תחרות על כל מקום חניה.

למשיח אולי תהיה חניה

נכון, החיים שלנו הופכים לדיגיטליים יותר ובעיות גדולות שנתקלנו בהן לפני כמה שנים נעלמו לחלוטין בזכות הסמארטפונים והאינטרנט, אבל למרבה הצער את בעיות החניה שלנו הטכנולוגיה המודרנית לא תצליח לפתור. מקסימום קצת להקל עלינו פה ושם, להדביק פלסטר, אבל לא למגר לחלוטין את הבעיה. חניה, מה לעשות, היא משאב פיזי בעולם אנלוגי, ושום פתרון דיגיטלי לא יוכל פתאום לשנות את זה.

למרות זאת אפשר גם לשמור על אופטימיות. האייפון הבא או הגירסה הבאה של Windows אמנם לא יצליחו לפנות לנו מקום באפור בצמוד לבית, אבל יש סיכוי שעוד כמה שנים הטכנולוגיה תייתר לחלוטין את הצורך לנהוג: עם מכוניות מעופפות שנוהגות בעצמן או משגרים מידיים כמו ב"מסע בין כוכבים", יכול להיות שבעוד כמה עשרות שנים לא נזכור שאי פעם היינו צריכים להחנות את האוטו. זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל בסיבוב העשירי שלכם מסביב לבלוק בחיפוש אחר חנייה באיזור כיכר רבין גם אתם תתחילו להאמין.

  • עוד באותו נושא:
  • חניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully