וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבליו דבליו דבליו נקודה אני עשיר

30.10.2014 / 19:00

בהלת הדומיינים מתקמבקת: אחרי שהדומיין אבולה.קום נמכר ב-200 אלף דולר, הבנו שיש כאן מכרה של זהב. אז איזה דומיינים יעשו אתכם (אולי) עשירים בעתיד?

כמה הייתם משלמים בשביל אבולה? 200 אלף דולר, זה הסכום ששולם עבורה השבוע. איש עסקים בשם ג'ון שולץ רכש ב-2008 את הדומיין ebola.com ב-13,500 דולר; בעקבות המגיפה שפרצה השנה, ובעקבותיה העובדה שהמילה "אבולה" זינקה דרך קבע לראש החדשות ברחבי העולם, הוא העמיד למכירה את הדומיין ב-150 אלף דולר. הוא הצליח – ויותר מזה: הדומיין נמכר, בסופו של דבר, בעיסקה המערבת מזומן ומניות בשווי כולל של קרוב ל-200 אלף דולר.

אין שום דבר מקרי בסיפור הזה. סחר בדומיינים של מחלות הוא מה שג'ון שולץ עושה. על שמו רשומים גם הדומיינים H1N1.com (שפעת החזירים), birdflu.com (שפעת העופות) ואפילו מחלות ידועות פחות, כמו chikunhunya.com ו-marburg.com. למה דווקא מחלות מדבקות? התשובה ברורה: כי ה"פופולריות" של כל מחלה כזאת עשויה בכל רגע לזנק. שולץ. כשיטת עבודה, רוכש בזול שמות דומיינים על פי מחלות איזוטריות יותר או פחות, וממתין: אם וכאשר תתרחש התפרצות, פתאום כולם ידברו על המחלה, ערך הדומיין יקפוץ מעלה, ושולץ יוכל למכור את הנכסים ברווח של אלפי אחוזים. היי, עם האבולה זה עבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ממלכת הדומיין

עסקת המכירה של האבולה מזכירה ימים עברו בתולדות האינטרנט, בתקופה שבה הדומיין היה הכול: פעם, כדי שאנשים ייכנסו לאתר שלך, הייתה צריכה להיות לו כתובת איקונית, בסיסית, שקל לזכור. מה שהביא לכך שדומיינים נחשקים במיוחד נמכרו דרך קבע במחירים מופרכים. Pizza.com (פיצה.קום) נמכר ב-2.6 מיליון דולר. Beer.com (בירה.קום) נמכר ב-2004 ב-7 מיליון דולר. על הדומיין Hotels.com (מלונות.קום) מישהו שילם 11 מיליון דולר בשנת 2001. המאבק המשפטי על השליטה בדומיין הנחשק מכולם, sex.com, נמשך שנים, והדומיין נמכר ב-13 מיליון דולר. ואפילו הסקס מחוויר לעומת המכירה של האתר vacationrentals.com בלא פחות מ-35 מיליון דולר. המכירה אמנם כללה אתר פעיל, אבל החברה הרוכשת הבהירה שהאתר היה שולי: הם היו מעוניינים בעיקר בדומיין.

כל הדומיינים האלה – כמו כל דומיין אחר – נרשמו במקור תמורת המחיר הסטנדרטי של רישום דומיין: עשרות דולרים בודדים, או אף פחות. מכאן שכולם הניבו רווחי עתק למי שהיה הראשון לשים עליהם יד – מי שאולי ניחש שיום יבוא והדומיינים האלה יהיו שווים משהו. כמובן, לא חוכמה גדולה לדעת שאנשים מתעניינים בדברים כמו פיצה, בירה וסקס, ולכן כל הדומיינים בסגנון זה כבר נתפסו מזמן. צריך דרך מחשבה מתוחכמת (אך גם מרושעת) יותר כדי ללכת על השיטה של ג'ון שולץ: לחשוב על משהו שהוא בלתי-ידוע היום, אבל רמת העניין בו, ולכן גם שוויו, עשויה לקפוץ מעלה יום אחד. אז גם אנחנו רוצים!

פיצה. White78, ShutterStock
פיצה ב-2.6 מיליון דולר/ShutterStock, White78

אילו דומיינים יהפכו גם אותנו לעשירים?

אז דומיינים, כאמור, זה עסק קצת נבואי. צריך לנחש מה עשוי להיות נושא חשוב יום אחד, מה תהיה מילת מפתח פופולרית במיוחד, שתקפיץ את ערך הדומיין בעתיד.

רוצים לנסות את מזלכם? קודם כל, אפשר ללמוד מהמומחים וללכת על אסונות. שולץ כבר לקח לנו את כל המחלות, אבל למה להסתפק בזה? רעידות אדמה, צונמי, הרי געש ושאר זוועות הרי מביאים המון רייטינג.

אז בדקנו: מתברר ש- "japanEarthquake.com" כבר תפוס, לצערנו. טוב, ביפן יש המון רעידות אדמה, לא חוכמה גדולה לנחש שהנושא הזה יעלה לכותרות יום אחד. מה אם נלך על מקומות פחות מובנים מאליהם? "רעידתאדמהביוון.קום" – גם תפוס. אוף. לעומת זאת, "צונאמיבשווייץ.קום" – עדיין פנוי! הידד! וגם "הרגעשבהולנד.קום"! אנחנו אמנם יודעים שאין הרי געש בהולנד, כרגע, אבל תמיד יש הפתעות. אנחנו הולכים לקנות את הדומיינים האלה ולקוות לרע.

התפרצות הר געש אטנה, סיציליה, איטליה. ShutterStock
לעזאזל איתך הר געש, למה אתה לא בהולנד?/ShutterStock

אפשר גם ללכת על משהו פחות מורבידי. נגיד: אולימפיאדה. האולימפיאדה של 2016 תיערך בריו, וזו של 2020 – בטוקיו, ולכן "טוקיו2020.קום" כבר תפוס, כמובן. אבל איפה תתרחש זאת של 2024? אנחנו עוד לא יודעים – וטוב שכך! כל מה שצריך לעשות הוא להמר על העיר הנכונה, ואותה עיר בוודאי תשלם לנו מיליונים אם היא אכן תיבחר.

אז על "פריז2024.קום" כבר חשבו לפנינו. וגם על "ברלין2024", "בודפסט2024" ו"ניירובי2024", במקרה שתהיתם. אבל "hadera2024" ו"beit-shean2028" – עדיין זמינים! לקנות ומיד. נכון שרוב הסיכויים שבסופו של דבר האולימפיאדה תדלג על חדרה, אבל שוב, הכול יכול להיות. כמה נבעט בעצמנו אם בית שאן תיבחר לאחר את אולימפיאדת 2028, ואנחנו היינו יכולים להיות בעלי הדומיין – אבל ויתרנו?

ואם כבר מדברים על דברים עם מספרים: בחירות. קמפיינים של בחירות שווים המון כסף. המון. לצערנו, מישהו כבר לקח לנו את "שוורצנגר2016.קום" - אבל "קרדשיאן2016" עדיין פתוח לרווחה! וגם "sheen2016.com (צ'רלי שין הרי ירוץ לנשיאות יום אחד, נכון?), ו"ninet2016"! כל כך הרבה פוטנציאל.

יש לנו, כמובן, רעיונות נוספים וטובים עוד יותר, אבל למה שנספר לכם על זה? כבר קנינו ורשמנו אותם, ובקרוב נהיה מיליונרים. או שלא. ספרו לנו אתם: באיזה דומיין כדאי להשקיע?

קים קרדשיאן על השטיח האדום, 2013-14. GettyImages
קים לראשות הממשלה!/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • אבולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully