וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: חוק נגד אפליקציית סיקרט?

4.11.2014 / 18:16

במסגרת דיון בנושא בריונות רשת בכנסת, הודיעו חברי הכנסת משה גפני ואורלי לוי-אבקסיס כי יקדמו חקיקה שתאסור שימוש באפליקציות אנונימיות כמו סיקרט. איגוד האינטרנט התנגד: "הפתרון הוא בחינוך, לא בחסימת האפליקציה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם בקרוב אפליקציית "סיקרט" הידועה לשמצה תיחסם בישראל? חברי הכנסת משה גפני ואורלי לוי-אבקסיס הודיעו היום (ג) כי יקדמו חקיקה שתאסור בריונות אנונימית ברשת - מהסוג שניתן למצוא באפליקציית "סיקרט", המשמשת לא אחת להסתה נגד גולשים - בעיקר בני נוער.

היום בצהריים נערך דיון בכנסת בנושא בריונות רשת, בשיתוף ועדת המדע והוועדה לזכויות הילד. הדיון התמקד בסוגייה של אפליקציית סיקרט - אפליקציה המאפשרת הפצת שמועות באופן אנונימי. על פי המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט, המפעיל "קו חם" לטיפול בפניות בנושאי בריונות רשת, מתקבלות מאז תחילת שנת הלימודים כ 2-3 פניות מדי יום מיועצות או מחנכות בבתי ספר ביחס לסיקרט. ח"כ יפעת קריב מ"יש עתיד" ציינה במהלך הדיון כי עד היום הוגשו 27 תלונות למשטרה בגלל השימוש בסיקרט.

יכולת האכיפה כיום של אפליקציה כמו סיקרט, שאיננה מופעלת מישראל, היא מאוד מוגבלת. במקרים של עבירה פלילית שמתבצעים בה - כמו לשון הרע, הפצת תועבה והסתה, ואפילו מקרים של אלימות או חשש לפגיעה עצמית - יש צורך לפנות פורמלית לרשויות בארצות הברית בבקשה לעזרה משפטית.

יו"ר וועדת המדע, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען בדיון כי הממשלה לא מתייחסת ברצינות מספקת לאלימות ובריונות במרחב הוירטואלי, ולראיה היא לא חתמה על האמנה בינלאומית להתמודדות עם בריונות ברשת - מה שמגביל את צעדיה של המשטרה בטיפול בנושא. גפני הודיע כי יכין הצעת חוק, יחד עם היועצים המשפטיים של שתי הוועדות, שתאפשר לבתי המשפט להורות על חשיפת הפוגע האנונימי ברשת. גפני תקף את שרת המשפטים על כך שלא מינתה עד היום יו"ר למועצה להגנת על הפרטיות.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, דיברה על הצורך בחסימת אפליקציות דוגמת סיקרט והביאה כדוגמא את ברזיל, שם חסמו את האפליקציה, לעומת ישראל, שכאן "קידשו יותר מדי את חופש הביטוי".

נציגי איגוד האינטרנט שהשתתפו בדיון הודיעו כי הם מתנגדים לחסימת סיקרט. "איגוד האינטרנט רואה חשיבות רבה בקיום הדיון ומצטרף לקריאה להגן על הגולשים ברשת", אמרו, "יחד עם זאת הפתרון לא נמצא בחסימת האפליקציה, או אתר כזה או אחר כפי שמציעים חברי הכנסת". הם הביאו כדוגמא מקומות בעולם שבהם חסימת האפליקציה רק הובילה להורדתה באופן לא חוקי והסבירו כי הפתרון הוא לא בהגבלת הגישה אלא בחינוך. "זו סך הכל פלטפורמה נוספת לביטויי אלימות ויש לטפל בשורש הבעיה באמצעות חינוך ואכיפה".

גם לדברי יו"ר מועצת התלמידים הארצית גל יוסף, "הבעיה היא במשתמשים ולא ביישום הספציפי. יש לחנך את בני הנוער שפגיעה באחר איננה הדרך". היועץ המשפטי של יחידת הסייבר במשטרה רב פקד גלעד בנט, אמר כי רובם המכריע של התכנים מטרידים מבחינה חינוכית – אך אינם עוברים את הגבול הפלילי.

בישראל נעשו כבר ניסיונות לקדם הצעות חוק שימשטרו את המרחב האינטרנטי. הכנסת אישרה כבר בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע
עבירות - שנועדה לאפשר חסימה של אתרי אינטרנט המשמשים לביצוע עבירות (כמו אתרי הימורים, אתרים המספקים חומר פדופילי או אתרים המשמשים לסחר בסמים).

  • עוד באותו נושא:
  • סיקרט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully