וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בפייסבוק על הפגנה באוניברסיטת תל אביב "לזכר השאהידים"

19.11.2014 / 18:52

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב כעסו כשראו בפייסבוק הזמנה להפגנה נגד הכיבוש מחר, עליה נכתב בערבית שהיא "לזכר השאהידים", והחליטו להקים הפגנת נגד. מארגני האירוע: "ב'שאהידים' הכוונה לאזרחים שנהרגו בסכסוך"

על רקע המתיחות הביטחונית של השבועות האחרונים, שהגיעה לשיאה בפיגוע בירושלים אתמול (ג'), אירוע שפורסם בפיסבוק מחולל סערה. קבוצת סטודנטים ערביים פתחו איבנט (אירוע) להפגנה שתתקיים באוניברסיטה מחר בצהריים.

תיאור ההפגנה נכתב בעברית ובערבית, והזמין את הסטודנטים ל"הפגנת מחאה נגד מדיניות הכיבוש של ממשלת ישראל". אך שם האיבנט הרשמי, שנכתב בערבית בלבד, מתאר את האירוע כהפגנה "לזכר דם השאהידים ועל מנת לשמור על אתרינו הקדושים".

אירועים בפייסבוק להפגנות סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. פייסבוק, אתר רשמי
נוסח האירוע בפייסבוק/אתר רשמי, פייסבוק

"הנוסח בעברית - זה כדי לכסתח"

אחד הסטודנטים היהודים באוניברסיטה, לב סולודקין, נתקל באיבנט בפייסבוק וזעם על הכותרת שלו, כמו גם על העובדה שהיא לא תורגמה לעברית - מעשה שמעיד לדעתו על כך שהם מסתירים מהציבור היהודי את מטרות ההפגנה. "כל גבולות הבושה נחצו", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

סולודקין אף קרא לגולשים לצאת מחר בהפגנת נגד, כדי "להרים את ההפגנה הציונית הכי גדולה שאוניברסיטת תל אביב ראתה אי פעם". הוא פתח בפייסבוק איבנט מקביל של הפגנה שתיערך באותו מקום ובאותה שעה. "לא ניתן לטרור לנצח באוניברסיטת תל אביב", כתב.

בשיחה עם וואלה! TECH הסביר סולודקין שיוזמי האירוע בחרו בכוונה בניסוחים שונים בשתי השפות, כדי להסתיר מהגולשים היהודים את המטרה האמיתית של ההפגנה ו"לרכך" עבורם את המסר.

"הערבים יודעים שליהודים יהיה קשה מאוד להתמודד עם הפגנה לזכר דם השאהידים", הוא אומר, "העברית כאן היא נטו בשביל לכסתח. הם לא רוצים לבלבל יותר מדי את השמאלנים הקיצונים היהודים שיבואו, אז הם רושמים איזה נוסח מפונפן חמוד כזה 'נגד מדיניות הכיבוש', ובערבית הם כבר מזכירים את השאהידים שלהם. ואז בהפגנה כמובן שהם יקראו קריאות לשחרור פלסטין וקריאות נוספות בערבית שכנראה רוב היהודים בכלל לא יבינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"בשבילכם שאהיד זה מחבל, אבל זה לא כך"

אבל מארגני האירוע, ווסים חג'ו וג'בר בסל, מסבירים שמדובר באי הבנה. "ב'שאהיד' הכוונה לאזרחים הפלסטינים בגדה, בירושלים ובישראל שנהרגו על ידי כוחות המשטרה והביטחון", אומר חג'ו, "המדיניות הישראלית החליטה ש'שאהיד' הוא מחבל מעצם הגדרתו כשאהיד, למרות שלא כך הם פני הדברים. אין קשר לאירוע שהתרחש אתמול בבית כנסת בירושלים. ההפגנה הייתה מתוכננת לפני וממשיכה גם אחרי".

והמשפט על "האתרים הקדושים שלנו"?

"מדובר בהפגנה פוליטית שכוללת הזדהות פוליטית ודתית עם הצורך לשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות. ובטענה הזאת אנו מתנגדים לאופן שבו המשטרה והצבא נכנס להר הבית ואינו שומר על כבודו של המקום הקדוש לעם הפלסטיני ולעם המוסלמי".

"יש פה אי-הבנה של מושגים מעולמות קונוטציה שונים", אומר ליאור בן אליהו, פעיל פוליטי וסטודנט באוניברסיטה, "מבחינתנו היהודים, שאהידים הם טרוריסטים שמתפוצצים באוטובוסים. מבחינת הערבים, שאהידים הם מי שמתו במסגרת הסכסוך".

הבדל שהרגיז אנשים מספיק בשביל להקים הפגנת נגד.

"הפגנת הנגד היא לא בגלל אופן תיאור ההפגנה, אלא בגלל שהיא בסמוך לפיגוע ואפשר להכות בברזל כל עוד הוא חם. כל השאר זה חרטא. תמיד הימנים מפגינים נגד, זה מה שבונה אותם. הפגנות הנגד האלו קורות 4-5 פעמים בשנה".

אירועים בפייסבוק להפגנות סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. פייסבוק, אתר רשמי
אירוע הפגנת הנגד שפתח סולודקין/אתר רשמי, פייסבוק

"מחפשים אותנו בכל דבר קטן"

גם ג'בר בסל, חבר בתא חד"ש וממארגני ההפגנה נגד הכיבוש, סובר שהעיסוק במשפט הלא-מתורגם הוא היטפלות מיותרת שנועדה להשתיק את הסטונדטים הערבים. "הרדיפה הזאת לא ראשונה מסוגה", הוא אומר, "הם כל הזמן מחפשים אותנו בכל דבר קטן, וזו לא הפעם הראשונה שהבנאדם הזה (סולודקין, ר"ר) מנסה להכפיש את שמנו. ככה מצרים את המרחב של הפלסטינים, כל פלסטיני שעושה הפגנה הוא מחבל, כל פלסטיני שנלחם בכיבוש הוא מחבל. יש פה דמוקרטיה ליהודים ודיקטטורה לערבים".

אבל למה באמת לא תרגמתם לעברית את המשפט על השאהידים והאתרים הקדושים?

"אי אפשר לתרגם את הכול מילולית לעברית. בהפגנה הזאת משתתפים כל התאים הסטודנטיאלים הערבים ביחד, כולל חד"ש, אז קשה לנהל שיח על הסמנטיקה. בערבית המילה הזאת מוכרת והם יבינו למה אנחנו מתכוונים".

בערבית גם נכתב "להעמיד לדין את הפושעים". לאילו פושעים הכוונה?

"כל מי שיש לו יד באלימות הגואה בתקופה האחרונה, כלפי ערבים בעיקר. כל הפעולות של פלסטינים בירושלים הם תגובה למה שהימנים עושים. הפלסטינים לא יצאו במהומות לפני רצח אבו חדיר. זו תגובה לאלימות הישראלית, הממסדית והעממית".

ומה לגבי העיתוי? לעשות הפגנה כזאת, לזכרם של שאהידים ונגד אלימות כלפי פלסטינים, דווקא יומיים אחרי הפיגוע בירושלים?

"ההפגנה במקור הייתה אמורה להיות בכלל היום, תאריך שנקבע עוד הרבה לפני האירוע הביטחוני בבית הכנסת בירושלים. אחרי הערכת מצב שקיימתי עם המשטרה והביטחון של האוניברסיטה, החלטנו לדחות את ההפגנה למחר, כדי שבאמת לא תהיה סערת רוחות ולא יגידו שיש קשר לאירוע. כך שכן יש לנו אחריות כלפי כלל ציבור הסטודנטים, אבל כנראה שלימין לא אכפת ממנו".

סולודקין עדיין מתכונן להפגנת הנגד מחר, ומכנה אותה "צו 8" במלחמה על האוניברסיטה. "אם היום נעבור על זה בשתיקה, לא ירחק היום שמישהו ינסה לפגוע פיזית בנו", אומר סולודקין, "הרבה סטודנטים מאוד מפוחדים, ביקשו כבר מהמאבטחים להגביר את הבידוק. חוץ מזה נמאס לנו מהתדמית שהוציאו לאוניברסיטה שלנו, של אוניברסיטה שמאלנית קיצונית. ואנשים לא הולכים ללמוד בגלל זה באוניברסיטה שלנו".

בסל מצדו מתכוון לברר באוניברסיטה מדוע סולודקין הורשה לערוך הפגנת נגד במקום. "אני אבקש הבהרה בנושא, למה הם מקבלים לגיטימציה לעשות את זה", הוא אומר, "בכל פעם שאנחנו מקיימים הפגנה, או אפילו משמרת מחאה שקטה, הם ישר באים ועומדים מולנו וצועקים. אני לא יודע אם הם בכלל קיבלו אישור להפגנה. אם זה היה הפוך, ואנחנו היינו באים להפגנה של ימנים ומפריעים להם, מה הייתה אז התגובה מצד הביטחון והמשטרה?"

בתגובה לכתבה, הבהירה הנהלת אוניברסיטת תל אביב כי "ההפגנה מתוכננת להתקיים מחוץ לגבולות האוניברסיטה".

עדכון 20.11: ההפגנה נגד הכיבוש נדחתה מהיום ליום ראשון הקרוב, "מאחר והימין עלול לסכן את בטחונם של כלל הסטודנטים", לדברי ג'בר בסל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully