וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי הקמפיין נגד טבעונות של "הורים מודאגים"?

1.12.2014 / 14:00

קמפיין של "הורים מודאגים", שמתנגדים כביכול לטבעונות כי היא תפגע בפוריות של ילדיהם - התגלה כקמפיין פרסומי. מה הוא בעצם מפרסם, מה חושבים הטבעונים ולמה מנהל הקמפיין רוצה לשתף פעולה עם טל גלבוע?

מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

"גם אני רוצה להיות סבתא", אומרת קשישה עצובה למראה, במודעה שהתפרסמה במגזין Time Out תל אביב השבוע, ולכדה את תשומת לבם של לא מעט גולשים. המודעה מציגה מחקר לפיו טבעונות פוגעת בפוריות הגבר, ומתחתיו נכתב "יש לנו המון כבוד לטבעונות ולערכים שלה. אבל כשדור ההמשך שלנו בסכנה, אנחנו אומרים די. קודם נכדים, אחר כך טבעונים!" על המודעה הייתה חתומה רק קבוצה בשם "הורים מודאגים", שהזמינה את הקוראים להצטרף למטה המאבק בפייסבוק.

האם אכן מדובר בקבוצה של הורים מודאגים שהחליטו למחות נגד טבעונות כי "דור ההמשך בסכנה"? בעמוד הפייסבוק של הקבוצה קשה היה למצוא פרטים מעבר לתמונות הקמפיין, וגם באתר הקבוצה הרשמי יש בעיקר סיסמאות וציטוטים אנונימיים - מה שגרם לחלק מהגולשים לחשוד שמדובר בעצם בקמפיין מסחרי לחברה המוכרת מוצרים מן החי.

אחד הגולשים כתב בעמוד הפייסבוק שלו שמאחורי הקמפיין עומדת חברת הפרסום "פלא פה", בראשה הפרסומאי עומר המעגן-אסף. אחרי הגילוי הזה הקבוצה איבדה מאמינותה ומשכה פחות סקרנים, והארגונים הטבעוניים החליטו להתעלם ממנה. בראיון למגזין הטלוויזיוני "חי בלילה" אמרה הפעילה הטבעונית טל גלבוע שהתקבלה החלטה מודעת שלא להתייחס לקמפיין ולא להפיץ אותו.

ובכל זאת, גם הצהרה על התעלמות היא סוג של התייחסות, והמעגן-אסף עצמו מאוד מרוצה מתשומת הלב שהצליח לעורר. "הטבעונים לא מפסיקים להגיב שהם לא מתכוונים להגיב", הוא אומר בשיחה עם וואלה!טק, "זה מראה שהצלחנו".

הצלחתם במה? מה המטרה של הקמפיין הזה בכלל?

"מדובר בקמפיין שמטרתו לייצר הד תקשורתי, לפרסם את חברת פלא פה. אנחנו משרד של שני שותפים, אני ומיכאל מור יוסף, הוא צמחוני ואני קרניבורי. עשינו התערבות פנימית בינינו, לראות אם אנחנו מצליחים לייצר הד קשורתי נרחב בכסף יחסית קטן. וזה אכן קרה".

רגע, הקמפיין בסך הכול נועד לפרסם את עצמכם? אין שום חברה מסחרית מאחורי זה?

"למה זה נראה לך מוזר? כמות הכסף שחברות פרסום מוציאות כדי לקדם את עצמן היא עצומה. והנה, קיבלנו אייטם בוואלה!, וזה מראה שאתה לא צריך להוציא הרבה כסף כדי לעשות הד תקשורתי. כולם מרוויחים".

חוץ מהטבעונים.

"גם הם מרוויחים, תאמיני לי, כי הנושא עלה לדיון, וטל גלבוע קיבלה במה".

אבל הנושא שעלה לדיון הוא שטבעונות מסוכנת לבריאות.

"לא המצאתי את המחקר שעליו הקמפיין מתבסס. הנתונים שם אמיתיים. אמנם עטפנו את זה בצורה יותר קריאטייבית, אבל זה מה שהמחקר אמר – שהסבירות לפוריות יורדת כשאתם טבעונים".

מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

מתנגדי הקמפיין מצדם כתבו בפייסבוק שהטענה על פגיעה בפוריות היא "מסולפת, ומטעה, מבוססת על מחקר רצוף פגמים בו השתתפו 5 טבעונים בלבד, מחקר שלא זכה להתפרסם בשום כתב עת מדעי". במסגרת ההתנגדות לקמפיין נפתחה גם קבוצת "הורים מודאגים" אחרת, שנראית בדיוק כמו הקבוצה המקורית, רק שהכיתובים בתמונות שונו מ"גם אני רוצה להיות סבתא" ל"גם אני רוצה להיות טבעונית" ומ"טבעונות פוגעת בפוריות הגבר" ל"טבעונות משפרת את פוריות הגבר". בקבוצה מתפרסמים מחקרים על היתרונות הבריאותיים של הטבעונות כמו גם תמונות של ספורטאים טבעונים. עומר המעגן-אסף, כמובן, מרוצה גם מקבוצת ההתנגדות שהוקמה. "הצלחנו לגרום גם להם להגיב", הוא אומר.

אם זה קמפיין שנועד רק לקדם את חברת הפרסום שלך, למה דווקא דרך הנושא של פוריות וטבעונות?

"לפני שלושה חודשים הפקנו עבור חברה מסחרית גדולה את הקטלוג החברתי הראשון בישראל, מאוד מושקע עם הרבה יחסי ציבור, ועדיין קיבלנו עליו פחות אייטמים בתקשורת מאשר על הקמפיין הנוכחי. כשמדובר בנושא אקטואלי טעון - לכולם יש דעה ועל זה הם מוכנים לדבר".

אבל על הדרך, יש אנשים שנפגעים מהקמפיין.

"מהות הפרסום היא לא לפגוע, אלא לצוף מעל הרעש התמידי שמציף אותך. ושוב, לא אני המצאתי את נתוני המחקר, השתמשתי בהם כמנוף כדי לייצר הד תקשורתי. בפעם הבאה, נעשה קמפיין תגובה שדווקא יעודד צמחונות, ואני רוצה לנצל את הבמה הזאת כדי להזמין את טל גלבוע להיות שותפה בו".

אגב, עכשיו, כשכבר יודעים שאין באמת קבוצה של הורים מודאגים נגד טבעונים, מה יקרה לקבוצת הפייסבוק?

"זה קמפיין נקודתי, כמו שהוא התחיל כך הוא גם יסתיים. יש לו ימים ספורים ואז הוא יילך לעולמו".

ואז מה יעשו כל אותם הורים מודאגים שרוצים שהנכדים שלהם לא יהיו טבעונים? לאן הם ילכו?

"אם יש כאלה, נשמח להפנות אותם לגורמים רלוונטיים שיעזרו להם".

מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
מתוך הקמפיין "הורים מודאגים" בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully