וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקיות

6.1.2015 / 15:21

ילדות בבית ספר בירושלים הצטלמו כשהן זוללות פיצה, נשים העלו לפייסבוק תמונות של עצמן אוכלות המבורגר - כל זאת כדי להראות לבנות ישראל שאין להן מה להתבייש בתיאבון בריא, ושלא צריך להרעיב את עצמך כדי שיאהבו אותך

קמפיין של קים ישורון בפייסבוק – נגד מודל הרזון. פייסבוק, צילום מסך
הגולשת קים ישורון וחברתה בתמונה ששותפה ב"סטטוסים מצייצים"/צילום מסך, פייסבוק

לאכול זה אנושי, אבל בחברה שלנו – משום מה – לאכול זה גם לא "נשי". במשך שנים מכרו לנו את הדימוי הנשי הענוג, של נערה דקיקה ושברירית שלכל היותר לוגמת משקה או טועמת ענב, בניגוד לגבר החסון שרק נהיה יותר סקסי כשהוא נוגס בסטייק. תחשבו, למשל, על אחד מקליפי-האוכל המפורסמים בסרטי דיסני, "Be our Guest" מ"היפה והחיה". בל, הנערה היפיפייה והענוגה, מגיעה לחדר האוכל רעבה וחלושה מתלאות היום, ומיד נפרשת מולה סצנה שלמה של תבשילים, פשטידות וקינוחים מקפצים מעוררי תיאבון. הקליפ עמוס האוכל מסתיים, האם ראינו את בל הרעבה אוכלת ממנו משהו? חס וחלילה. היא רק טבלה את אצבעה באחת הקערות וליקקה אותה בחיוך מקסים. ללקק את קצה האצבע – זה המירב שסרטי דיסני ירשו לנסיכות שלהן לעשות כשהן גוועות מרעב. ללעוס זה פשוט לא סקסי מספיק.

בכתבה "חלום הרזון", ששודרה לפני כחודש בחדשות ערוץ 2, התברר שהנערות הפנימו היטב את המסרים שמטפטפים להן כל חייהן, בבית, ברחוב, בכיתה, בפרסומות, בסרטים: לאכול זה לא סקסי. המרואיינות בכתבה, חלקן ילדות שעדיין לא מתקרבות לגיל חטיבת הביניים, סיפרו שהן מתביישות לאכול מול בנים, כי זה מגעיל אותם לראות בת אוכלת. חלקן מסתופפות בתאי השירותים ואוכלות שם. חלקן, פשוט לא אוכלות.

(חלום הרזון, חדשות 2)

כשהגולשת קים ישורון (25) ראתה את הכתבה, היא הזדעזעה. כסטודנטית לפסיכולוגיה, היא כבר למדה והכירה את ההשלכות הקשות שיש לתופעה, והחליטה לעשות מעשה. וכמו כל קמפיין רשת, גם כאן המעשה הזה התחיל בקטנה. בתמונה.

ישורון צילמה את עצמה אוכלת המבורגר, אותה פעולה אסורה-ואנטי-סקסית, ואתגרה עוד שתי חברות להצטלם כמוה. את התמונה הפיצה ברשת, כדי ש"אולי בסוף אכילת המבורגר בפומבי לא תחשב כאתגר", כפי שכתבה.

כשהפוסט שותף ב"סטטוסים מצייצים", ההתגייסות הייתה מפתיעה: מאות גולשות העלו תמונה של עצמן אוכלות המבורגר, שווארמה, צ'יפס ושאר מאכלים משמינים, כששאר הגולשים מעודדים אותן ומחמיאים להן על התמונות. אחת הגולשות אפילו העלתה תמונה שלה אוכלת במק'דונלד'ס ביום חתונתה, עם השמלה והאיפור. "זה ממש שימח אותי לראות את התגובות", מספרת ישורון בשיחה עם וואלה!טק, "וקרה גם משהו שלא צפיתי שיקרה, מלא בחורים כתבו שם שהם אוהבים לראות נשים אוכלות, ושזה ממש לא כיף לצאת עם מישהי שאוכלת רק סלט. אז אולי גם התפיסה של הבנים בכתבה תשתנה בעקבות הבאזז".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גולשות משתתפות בקמפיין נגד מודל הרזון. פייסבוק, צילום מסך
חלק קטן מתוך מאות התמונות שעלו בתגובה לפוסט של ישורון/צילום מסך, פייסבוק

אבל זה לא נגמר שם. השבוע החליטו בנות כיתה ח' מירושלים להתאגד ולצלם תמונה משותפת שלהן אוכלות פיצה וחטיפים, כדי לקדם את אותו מסר בדיוק. במסגרת שיעור בית מדרש בו למדו, שבו דיברו על הנושא של התניות חברתיות ומגדריות, נולד הרעיון ויצא אל הפועל.

אני ועוד כמה בנות ראינו את הכתבה ההיא בערוץ 2", מספרת אחת הבנות, עלמא חלמיש גולן, לוואלה!טק, "ואחר כך הראינו אותה בשיעור ודיברנו על הנושא של מודל היופי ודימוי גוף. חשבנו ביחד על איך אנחנו מעבירות את המסר שלנו, ומצאנו את התמונה שמישהי פרסמה בנושא (התמונה של קים ישורון – ר"ר). הבנות בשכבה התגייסו והעלו את רוב הרעיונות וביחד גיבשנו את הרעיון המרכזי. רצינו להראות אותנו בפומבי אוכלות - אז הצטלמנו והפצנו". את התמונה שיתפה עלמא בפייסבוק תחת הכותרת , שיתפה את התמונה בפייסבוק תחת הכותרת "זה מפריע לך?? I don't care. I love eat".

קמפיין של עלמא חלמיש גולן בפייסבוק – נגד מודל הרזון. פייסבוק, צילום מסך
התמונה שהעלתה עלמא חלמיש גולן לפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

התמונה זכתה למאות שיתופים, ולמחמאות כמו "אדירות", "שיחקתן אותה" ו"כל הכבוד", אם כי "היו גם אנשים שהעירו לנו לגבי המאכלים הלא-בריאותיים שאנחנו אוכלות בתמונה", מודה עלמא. מחיר התהילה.

איך היה היום צילום? נראה שאתן די נהנות שם.

"תכננו את היום מראש. המורות הזמינו מראש את הפיצות, וכמה בנות הביאו חטיפים. לפני התמונה חשבנו ביחד כל הבנות על הסלוגן 'זה מפריע לך? I dont care i love eat', ו חשבנו גם איך נציב כל אחת, ואז פשוט צילמנו".

היה טעים?

"זה פיצה, איך אפשר שלא?"

הבנות מקוות שהקמפיין שלהן יתפוס תאוצה, ויראה לבנות גילן שאין להן מה להתבייש בגופן או בפעולה בסיסית ומהנה כל כך כמו אכילה. שיש עוד עולם שלם מחוץ לכלוב הברבי הנוקשה שחלק מהן שבויות בו. "לדעתי לאינטרנט יש יכולת לעשות שינויים חברתיים גדולים מאוד", אומרת עלמא, "זהו אמצעי התקשורת הכי גדול בתקופתנו. כדי להגיע גם לקהל יעד צעיר, כדאי להשתמש באינטרנט וברשתות חברתיות כדי להעביר מסרים חשובים".

"אם בנות יראו נשים אמיתיות אחרות, שלא מתביישות לאכול ואפילו מעלות את זה לפייסבוק, התפיסה של אכילה כמשהו מגעיל תשתנה", מסכימה ישורון, "אני מקווה שזה באמת יגיע לאותן בנות ויוכיח להן עד כמה התפיסה הזאת מוטעית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully