וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה לפרסם סטטוס ב"סטטוסים מצייצים"?

רועי גולדנברג

14.1.2015 / 16:04

עמוד הפייסבוק הפופולרי מגיע לשיעורי חשיפה של מאות אלפי גולשים, אך מתברר כי חלק מהסטטוסים הם בתשלום. מפעיל העמוד, אבי לן: "שמורה לנו הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלוגו של "סטטוסים מצייצים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמעט כל ישראלי שגולש בפייסבוק נתקל בשם "סטטוסים מצייצים". מדובר באחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים בישראל עם כ-718 אלף עוקבים, שמגיע לשיעורי חשיפה הרבה יותר גבוהים.

בעמוד הפופולרי, שאותו מפעילים העיתונאי לשעבר אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב לן, אפשר למצוא סטטוסים מצחיקים, ממים, סרטונים משעשעים על חתולים או כוכבי רשת וגם סיפורים אנושיים על עוולות שקורות בחברה הישראלית.
אך בין סטטוס כזה למשנהו, מסתתרים גם סטטוסים שמישהו שילם כדי לקדם אותם. זה יכול להיות סטטוס פוליטי שמהלל פוליטיקאי מסוים או סטטוס שמתנגח בשירות הלקוחות הכושל של חברה מסחרית.

מאות האלפים שעוקבים אחרי העמוד וחבריהם בפייסבוק נחשפים לסטטוסים אלה מבלי לדעת שבחלק מהמקרים יש גופים ולקוחות שעומדים מאחוריהם.

בשונה מסטטוסים שמקודמים דרך מערכת הפרסום הפנימית של פייסבוק ומופיעים תחת כיתוב שהם ממומנים בתשלום, במקרה הזה הגולש הממוצע לא יכול לדעת שמישהו שילם כסף כדי לקדם אג'נדה מסוימת.

מופיע בתקנון, אך מוסתר מהגולשים

גורם בכיר בשוק האינטרנט אמר ל"גלובס" כי "אתה יכול למצוא שם בנקים או חברות סלולר שקונים פרסום נגד מתחרים כמו תלונות על שירות לקוחות, בדיחות על המתחרה או סיפורי זוועה על החברה עצמה. הרבה מותגים משתמשים בזה בתור במה להפצת קמפיינים שנראים ויראליים לכאורה אבל קודמו בתשלום".

לדבריו, התנהלות זו עובדת מאחורי הקלעים כבר למעלה משנתיים, ו"הם דואגים שמישהו שבדרך-כלל כותב ומפרסם ב'סטטוסים מצייצים' יכתוב משהו מצחיק, מרגש או מזעזע על נושא מסוים - ואז 'סטטוסים מצייצים' מוצאים את הסטטוס 'במקרה' ומפרסמים אותו.

"אופציה שנייה זה לנצל גל של כתיבת גולשים על נושא מסוים - נניח שירות הלקוחות של הוט - ולדאוג שכל תלונה מתפרסמת. סטטוסים ממומנים שלא בנויים באופן זה מצליחים הרבה פחות".

עוד הוסיף הגורם כי להערכתו הסטטוסים בעמוד מגיעים ל-2-3 מיליון גולשים (חשיפות) מדי שבוע.

העבודה מאחורי הקלעים של הסטטוסים הממומנים מתנהלת באופן מסודר אך מוסתר מעיני הקהל. לידי "גלובס" הגיעה מצגת שמבהירה כיצד עובד התהליך, והיא כוללת מחירון מסודר בנושא.

כך, עבור "שיתוף-פעולה תוכן ופרסום סטטוס בודד" ייגבה תשלום של 7,500 שקל, שכולל עמלת פרסום בגובה 15% אך לא כולל מע"מ. מי שירצה לקדם פוסט שכולל סרטון וידיאו יצטרך לשלם 12 אלף שקל.

בני הזוג לן מציעים גם חבילות פרסום לסטטוסים במחירים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים. כך, למשל, החבילה היקרה ביותר כוללת עשרה פוסטים של סרטוני וידיאו ב-84 אלף שקל.
גורם בענף הפרסום סיפר ל"גלובס" כי הוא מוציא עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לקדם אג'נדות של הלקוחות שלו. באחת המפלגות אף ציינו כי בתקופת הבחירות הנוכחית הוצעה להם חבילת קידום סטטוסים בעלות של מאות אלפי שקלים, שכוללת שני סטטוסים בשבוע עד ליום הבחירות.

יש לציין כי בתקנון "סטטוסים מצייצים", המופיע בעמוד הפייסבוק של בני הזוג לן, נרשמת האפשרות כי חלק מהתוכן יהיה ממומן, אולם הדבר נחבא בין השורות וכאמור - לא מופיע כפי שהיה מצופה על הסטטוסים עצמם.

בבדיקה שנערכה מול פייסבוק התברר כי קידום סטטוסים ממומנים כשהתשלום נעשה ישירות מול מפעיל העמוד, ולא באמצעות מערכת הפרסום של פייסבוק, מנוגד לתקנון של הרשת החברתית.

באשר לשאלה מדוע פייסבוק עצמה לא נוקטת צעד בנושא כדי למנוע מ"סטטוסים" לגבות תשלום על סטטוסים מקודמים, לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

לן עצמו לא התייחס בעבר לכך שהעמוד מכניס כסף מסטטוסים מקודמים, אלא בחר דווקא לציין שקשה לו לראות הכנסות מהפופולריות שלה זוכה העמוד. בראיון ל"גלובס" ביוני אשתקד אמר לן כי "במתכונת הנוכחית העמוד לא מביא כסף. אין דרך לעשות כסף בפייסבוק. הנדל"ן לא שלנו, ולכן אנחנו לא מרוויחים עליו".

לן אישר את הדברים ומסר בתגובה כי "'סטטוסים מצייצים' הוא אחד מגופי התקשורת המובילים במדינה, המגיע לקהל של 3 מיליון גולשים בשבוע, וכמו גופי תקשורת מובילים אחרים, משתמש בפלטפורמות השונות ובנכסיו הדיגיטליים להעביר גם תוכן במסגרת שיתופי-פעולה ממומנים. כל התכנים של 'סטטוסים מצייצים' עוברים מבחן קפדני ומתפרסמים רק אם הם ויראליים, אותנטיים ועומדים בערכי המותג. גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי".

מפייסבוק נמסר בתגובה כי "לחברה יש מדיניות ברורה לגבי שימוש מסחרי בפלטפורמה. כל שימוש מסחרי במקומות שלא נועדו לכך מהווה הפרה של מדיניות זו. פייסבוק היא פלטפורמה של תוכן אמיתי ואותנטי, וכן תוכן ממומן צריך להיות מסומן ככזה".

פרסום בסטטוסים מצייצים - תמחור ועלויות. גלובס, צילום מסך
פרסום בסטטוסים מצייצים - תמחור ועלויות/צילום מסך, גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully