וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגולשים נגד קריקטורה של "ישראל היום": "שוביניסטית"

15.1.2015 / 11:07

קריקטורה שהעלה המאייר של "ישראל היום" לפייסבוק, המתארת את נשות מפלגת העבודה יושבות במטבח בזמן שבוז'י הרצוג שוטף כלים, עוררה את זעמם של גולשים שכינו אותה שוביניסטית ושונאת-נשים. כהן: "גם לגולדה היה מטבח ואף אחד לא חשב שזה שוביניסטי"

אחרי חגיגות ה"וואו, כמה נשים יש ברשימה של מפלגת העבודה" בפיד הפייסבוק אתמול, הגיע הזמן לבדיחות על אותן נשים בדיוק - והגולשים לא אוהבים את זה. ביממה האחרונה התפרסמו ברשת קריקטורות וממים שונים שמתייחסים ל"נשיות" הרשימה החדשה של העבודה, ובראשן קריקטורה שאייר שלמה כהן בעיתון "ישראל היום" - שהופץ גם בעמוד הפייסבוק שלו.

בקריקטורה ניתן לראות את נשות "העבודה" - ציפי לבני, סתיו שפיר, מירב מיכאלי ושלי יחימוביץ' - יושבות במטבחעל כוס קפה, כשמאחוריהם בוז'י הרצוג שוטף את הכלים. "דבר ראשון, נחזיר לו את זכות השתיקה", אומרות הנשים שבשולחן.

הקריקטורה עוררה את כעסם של גולשים רבים, שטענו שהיא שוביניסטית. "קריקטורה שמחזירה אותנו הישר לימי הסופרג'יסטיות העליזים והפרופגנדה שטענה שהן יסרסו את הגברים ויהפכו אותם ליצורים אומללים ושוטפי כלים", כתבה אחת הגולשות. "כמה חסר בטחון הגבר שצייר את הקריקטורה הזו, שנוכחות נשית מתגברת בצמרת השלטון עד כדיי כך מאיימת עליו, שמיד כדאי להגחיך אותה ולהפוך את חבורת הנשים האמיצות האלה לחבורת קאצ'קס במטבח שמשפיטות את הגבר שיושב בראש", כתבה גולשת אחרת. "ממש עצוב... נשים, אל תיבחרו, אל תנסו לשנות", כתבה גולשת נוספת.

גולשים אחרים הצביעו על הדמיון בין הקריקטורה של כהן לבין קריקטורה משנת 1906, המלעיגה את הניסיון של נשים לעסוק בפוליטיקה. בקריקטורה הישנה יושבות שלוש נשים ליד שולחן, מעשנות ומשחקות פוקר ומדברות על פוליטיקה, בזמן שהגבר האומלל נאלץ לעסוק בעבודות בית "נשיות" כמו כביסה וטיפול בילדים. הקריקטורה נועדה להראות את האבסורד שבמתן זכות הצבעה לנשים.

כהן השיב למגיבים בשרשור והסביר כי "הקריקטורה היא על הרצוג שהטיף מוסר לפאינה על שהחליטה לשמור על זכות השתיקה בה בשעה שהוא בחקירתו שמר על זכות השתיקה". הוא אף פרסם את הקריקטורה מחדש בעמוד, הפעם עם הסבר שלו על הבחירה בלוקיישן של מטבח: "למפלגת העבודה כבר היה מטבח מפורסם. המטבח של גולדה. נפלו בו החלטות הרות גורל ואיש לא חשב שזה שוביניסטי". אך ההסבר לא שכנע את הגולשים. "הדבר האחרון שאפשר להבין מהקריקטורה, זה הקשר לפאינה וזכות השתיקה", הם כתבו, והמשיכו להפיץ את הקריקטורה תחת כותרות כמו "שנאת נשים" ו"שוביניזם".

לא רק הקריקטורה של כהן הוקעה כשוביניסטית. הגולשת Noga Cohen כתבה פוסט המאגד את הקריקטורה של כהן, הקריקטורה של עמוס בידרמן מ"הארץ" והמם של "ארץ נהדרת" על הנשים של מפלגת העבודה. "הנשים [...] מוצגות כחסרות יכולות או כישורים משל עצמן, או כמיניות, או כרכלניות שזוממות איך לפגוע בגברים ולשלוח אותם לעשות את התפקיד שלהן, שהוא טיפול במשק הבית", כתבה, " קריקטורות שמציגות נשים כאילו הן לא במקום שהן אמורות להיות בו, גורמות לילדות ולנשים לחשוב שהפוליטיקה היא גם לא המקום בשבילן עצמן, או שהפוליטיקאיות שבפוליטיקה לא הגיעו לשם לא בזכות עצמן, ולפיכך תורמות לתסכול נשים מלהיכנס לפוליטיקה".

גם הקריקטורה של גיא מורד מ"ידיעות" ספגה אש. באיור מופיע בוז'י הרצוג כשהוא נוהג במכונית ספורט אדומה, מוקף בארבע נשות המפלגה שלו, חולף בדהרה על פני בנימין נצתניהו המתוסכל שיושב על הספסל עם אישה אחת בלבד, מירי רגב. "דימוי מיזוגני של גבר שמחזיק ברכוש שמעלה את ערכו החברתי - מכונית נוצצת ונשים, כשכמה שיותר נשים זה יותר טוב", כתבה נגה כהן על האיור, "הנשים הללו הן קישוט להרצוג. הן לא עומדות בזכות עצמן, אלא הן המעודדות של הרצוג (ב' זה בוז'י)".

שלמה כהן מסר בתגובה: "ההתייחסות בקריקטורה היא לאמירה של בוז'י שירד על פאינה קירשנבאום על ששמרה על זכות השתיקה. את הבנות ציירתי בחביבות, בקטע חיובי של אולי יהיה כאן מטבח חדש. הבחירה במטבח לא נועדה לפגוע, ומניסיוני אם הייתי מצייר אותן יושבות בבית קפה - הפמיניסטיות היו רואות גם בזה פוגעני. אני שמח מאוד על הגוואדיה הנשית שיש במפלגת העבודה, זה רק לטובה".

לגבי הדמיון לקריקטורה נגד מתן זכות הצבעה לנשים מ-1906, אמר כהן שאין שום קשר, "אפילו לא הכרתי אותה לפני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully