וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורה הצטלמה כדי ללמד שיעור בפרטיות ברשת

9.2.2015 / 1:00

מורה מבריטניה רצתה להמחיש לתלמידיה כמה מהר יכולה תמונה פרטית להפוך לויראלית, אז היא הפיצה תמונה של עצמה לצורך הדגמה. האינטרנט התגייס

מורה מלמדת את הכיתבה שלה על ויראליות ברשת – והתמונה הופכת ויראלית. פייסבוק, אתר רשמי
שיעור בויראליות/אתר רשמי, פייסבוק

אומרים שהדרך הכי טובה ללמד משהו הוא לתת דוגמא אישית. גם סאמי רו, מורה מבריטניה, ידעה שהדרך הכי טובה להסביר לתלמידיה על הסכנות באינטרנט, ועד כמה מהר תמונה פרטית הופכת לנחלת הכלל - היא פשוט להדגים זאת על בשרה. כך מדווח אתר ה-Global News.

רו צילמה את עצמה באפליקציית סנאפצ'ט - אפליקציה שאמורה להעלים את התמונה מיד לאחר שהשלחה, ובכך מעניקה אשליית פרטיות. אלא שבשנים האחרונות התפרסמו לא מעט מקרים בהם תמונות דלפו מהאפליקציה, נשמרו צילומי מסך של התמונה באפליקציה גם לאחר שנמחקה - מה שמוכיח שגם באפליקציית שמתגאות בחשאיות שלהן, אתם יכולים יום אחד להיחשף. בצילום של עצמה, רו מחזיקה שלט שעליו כתוב: "זוהי תמונה 'פרטית' מסנאפצ'ט. בבקשה שתפו, עשו לייק וכתבו מאיפה אתם בתגובות. עזרו לי להראות לכיתה שלי עד כמה התמונות שלנו באמת פרטיות!"

רו עשתה "צילום מסך" לתמונת הסנאפצ'ט והעלתה לפייסבוק שלה. "אני רוצה להראות לתלמידים שלי שכל אחד יכול לעשות צילום מסך לתמונה ולהפיץ אותה ברחבי העולם - גם אם מדובר באפליקציה 'בטוחה'", היא כתבה בצירוף לתמונה.

(הפוסט המקורי:)

הניסוי אכן הצליח: בתוך פחות משבועיים, הפוסט זכה לכמעט 40 אלף שיתופים, עם כמעט 45 אלף תגובות. כמעט בכל תגובה הגולשים כותבים פשוט מאיפה הם בעולם ועד לאן הפוסט הגיע: "בנגקוק, תאילנד"; "פרת', אוסטרליה"; לודז', פולין"; ועוד אלפי מקומות. אמנם, פוסט הפייסבוק שפרסמה רו מוגדר כ"פומבי" בהגדרות האבטחה שלו, כך שקשה לומר שהיא הצליחה להוכיח שאפשר להפיץ פוסט בניגוד לרצון המשתמש, אבל בעולם שבו יש כל כך הרבה מקרים אמיתיים של תמונות שדולפות ונגנבות, הגדרות אבטחה רופפות או סתם טעות אנוש של משתמש שלא ידע איך משתמשים בפייסבוק, לניסוי של רו יש חשיבות רבה. המראה של עשרות אלפי התגובות, שכל אחת מהן מציינת מקום אחר בעולם כמו במפקד מוזר של אנשים זרים, יוצר גם הוא אפקט עוצמתי להדגמה הזאת.

וסאמי רו למדה גם עוד לקח על הדרך: העובדה שכשאת חשופה באינטרנט, את חשופה גם לביקורת. חלק מהמגיבים לפוסט שלה כתבו גם דברים נגדה, כשהם לועגים לבקשה שלה "להפוך לוויראלית" ולקבל לייקים. "מעניין איך שאנשים מסוימים ביקרו אותי על הצעד הזה", כתבה רו בתוספת לפוסט שבוע אחרי שעלה, "הרי זה לא ניסוי בשבילי אלא בשביל הילדים. כשהראיתי לתלמידים את התגובות שקיבלתי, החיוביות והשליליות, הם קיבלו פרספקטיבה חדשה לגבי כוחו של האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully