וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

27 אחוז מהתלמידים בישראל היו קורבנות של אלימות ברשת

9.2.2015 / 17:07

עמותת אשנ"ב לשימוש בטוח באינטרנט הציגה מחקר של האוניברסיטה הפתוחה, לפיו האלימות ברשת רק הולכת וגוברת - והקורבנות חוששים לגלות להורים, מפחד שייקחו להם את הטלפון

בחורה עם מחשב. ShutterStock
בחורה עם מחשב/ShutterStock

לקראת יום האינטרנט הלאומי שיחול מחר (ג'), פרסמה עמותת אשנ"ב (אנשים למען שימוש נבון ברשת) מחקר של האוניברסיטה הפתוחה בנושא בריונות רשת.

מהמחקר עולה כי 27 אחוז מהילדים ובני הנוער בישראל דיווחו בשנת 2014 כי היו קרבנות לאלימות ברשת. זאת, לעומת 8 אחוזים שדווחו בתחילת המחקר, בשנת 2008. לשם השוואה, על אלימות שלא דרך הרשת (פנים אל פנים) דיווחו 49 אחוז מהנשאלים. האחוזים הגבוהים ביותר של אלימות ברשת הם בבתי הספר היסודיים - אך לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין קבוצות מרקע סוציו-אוקונומי שונה: בריונות רשת קיימת באותה מידה בכל מקום.

רוב התלמידים דיווחו כי הם מעדיפים להתמודד בעצמם עם ההתעללות, ולא לספר למורים, להורים או לדווח למשטרה. הסיבה היא בדרך כלל שהם חוששים כי בתגובה יגבילו להם ההורים את הגישה לרשת, או יחרימו להם את הטלפון הסלולרי.

17 אחוזים מהנשאלים הודו כי הטרידו או התעללו באחרים ברשת, לעומת 36 אחוזים שהטרידו פנים אל פנים. רבים ממקרי האלימות ברשת קשורים למקרי אלימות פנים אל פ]נים - והם מהווים המשך שלהם או נקמה עליהם.

עוד עולה מהמחקר כי בנות נפגעות יותר מבנים ברשת (45% לעומת 34%), ובנים פוגעים יותר מבנות. יותר בנות משתמשות באלימות ברשת מאשר פנים אל פנים.

את המחקר ערכו ד"ר טלי היימן וד"ר דורית אולניק שמש מהמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, ובמסגרתו תשאלו למעלה מ- 3,500 נחקרים.

ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב התייחס לנתון שעלה מן המחקר, לפיו הקורבנות מעדיפים להסתיר מהוריהם את הפגיעה מחשש ש"לא יבינו אותם" או שפשוט יקחו להם את הסמארטפון. "עמותת אשנב קוראת להורים להכיר את עולמם הדיגיטלי של הילדים והנוער", אמר, "אנו מאמינים בשיח פתוח וגלוי במשפחה ועולם האינטרנט הוא כיום חלק משמעותי בחיינו, כך שיש לרכוש את המיומנויות המתאימות כדי לדעת להבחין באירועים חריגים ולטפל בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully