וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גימיק שווה או גימיק שווא? ההמצאות של חברות הסלולר

צחי הופמן

23.3.2015 / 6:34

קצב החידושים המסחרר בענף הסלולר מחייב את היצרניות להמציא את עצמן בכל פעם מחדש. ממכשירים עמידים במים דרך זיהוי באמצעות טביעת אצבע ועד שליטה במסך עם הזזת הראש - אילו פיתוחים התבררו כהברקה ואילו כנפילה?

סמסונג, MWC 2015, סמסונג אס 6, גלקסי S6. AP
גלקסי S6/AP

השקת סמארטפון דגל חדש בקרב יצרניות הסלולר מתרחשת כמו מבצע צבאי מתוקתק היטב. לצד סודיות (ומצד שני הדלפות קבועות), המפתחים בחברה צריכים לחשוב על גימיקים חדשים אותם הם יצליחו לשלב במכשיר הבא שלהם. טכנולוגיה חדשה היא הדרך באמצעותה ניתן לקדם שיווקית סמארטפון ולבדל אותו מהדור הקודם. למעשה, בלי טכנולוגיה חדשה, יהיה קשה מאוד לאנשי המכירות לשכנע את הלקוחות להוציא 3,000 שקל לפחות עבור סמארטפון חדש.

בשנים האחרונות, הסמארטפונים החדשים שנחתו בשוק, הציגו טכנולוגיות מעניינות: חלקן הפכו לחלק משמעותי מהטלפונים החדשים, עד שהפכו לרכיב סטנדרטי מהסמארטפונים, וחלקן נגנזו אחרי שלא אומצו על-ידי הצרכנים. התחרות הקשה בענף, לצד הצורך לחדש ולהשיק בכל שנה מכשיר דגל חדש, מובילים את היצרניות להשיק מוצרים לא תמיד בשלים עם גימיקים מוזרים, אולם מצד שני חדשניים.

אילו טכנולוגיות הצדיקו את עצמן והתגלו כיעילות ושימושיות ואילו הסתפקו בכותרת "גימיק שניתן לוותר עליו"?

עמידות למים

יצרניות הסלולר, לפחות חלקן, מנסות להפוך את הסמארטפון לעמיד למים, כך שיהיה מוגן מפני נזקי קורוזיה וגם יאפשר צילום מתחת לפני הים. חברת סוני היא הבולטת בתחום, לאחר שהפכה את סדרת אקספריה Z שלה לעמידה למים עד לעומק של 1 מטר למשך חצי שעה.

בהתחלה, מכשירי החברה דרשו סגירה של כיסויים פנימיים עבור שקע האוזניות והטעינה, אולם בדגמים האחרונים אפשר לראות שהחברה פתרה חלק מהחסרונות הללו. בעוד שסוני עדיין דורשת שימוש בכיסוי ליציאת המטען, בחברת HTC פתרו את הבעיה הזו בדגם Desire Eye. לעומת סוני ו-HTC, אפשר לציין לרעה את הגלקסי S5 שהציע עמידות למים - אבל מסתבר שרק לכאורה: למרות שהחברה פרסמה שהמכשיר מוגן מפני טביעה בבריכה, בחברה התחמקו מלעמוד מאחורי מהיכולת הזו, כאשר פנה אליהם לקוח עם תקלת קורוזיה. בעקבות תגובת החברה תבע בעל המכשיר את היבואן בארץ (סאני-סקיילקס) בטענה לאי כיבוד האחריות. הלקוח זכה בתביעה.

טעינה מהירה

טכנולוגיה שהחלה להפוך לפופולרית עוד מהשנה שעברה היא Quick Charge. מדובר בטכנולוגיה המאפשרת טעינה של כ-50% עד 60% מסוללת הסמארפון בכחצי שעה. השימוש בטכנולוגיה הזו דורש מטען יעודי המגיע עם הסמארטפון. רוב יצרניות האנדרואיד כבר מציעות את היכולת הזו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טעינה אלחוטית

טכנולוגיית הטעינה האלחוטית מנסה כבר מספר שנים להתרומם, אבל נראה שרק עכשיו היא נמצאת לפני הפריצה הגדולה שלה. הסיבה לכך, היא שחברת סמסונג תציע אותה בדגם הדגל גלקסי S6, לצד יצרניות כמו LG, מוטורולה ומיקרוסופט שכבר משלבות את הטכנולוגיה במוצרים שלהן. בחודשים האחרונים התבשרנו שרשת בתי הקפה סטארבקס החלה להציע בסן פרנסיסקו עמדות טעינה אלחוטית, כאשר בארץ רשת ארומה מציעה פיילוט במספר סניפים. אפילו באיקאה יחלו למכור בקרוב שולחן הכולל טעינה אלחוטית לסמארטפונים.

הפעלה קולית

שימוש בסמארטפון באמצעות הקול הפך בשנים האחרונות לחלק אינטגרלי ממערכות ההפעלה הסלולריות. אפל מציעה את Siri, בגוגל אפשר למצוא את Now ובווינדוס פון יש את העוזרת קולית קורטונה. באופן כללי, שלוש הטכנולוגיות דומות אחת לשניה, כאשר הן מציעות למשתמש לשאול את הסמארטפון שאלות בשפה חופשית, כמו "האם אני פנוי לפגישה בתאריך מסוים?" או "מה התוצאה של משחק כדורסל?". עוד דבר שמשותף לשלושתן הוא שאף אחת מהחברות לא תומכת עדיין בשפה העברית בפונקציה הזו.

זיהוי מסך דלוק

חלק מיצרניות הסמארטפונים מציעות טכנלוגיה לזיהוי עיניי האדם, כאשר הוא משתמש במכשיר, כך שהמסך לא יכבה כאשר הוא מאתר כי המשתמש מסתכל על מסך. היכולת הזו פועלת בצורה מוצלחת אצל חלק מהמשתמשים ואצל אחרים היא קצת מפשלת - לא ברור ממה נובעים ההבדלים.

תשלום סלולרי

מילת הבאזז המדוברת ביותר בתעשיית הסלולר בשנים האחרונות היא תשלום סלולרי. עד שאפל לא נכנסה בשנה האחרונה עם שירות ה-Pay לקטגוריה, הטכנולוגיה הזו לא ממש התרוממה. בארה"ב, אפל כבר מציעה אלפי עמדות תשלום עבור לקוחותיה, כאשר גם סמסונג תשלב טכנולוגיה מעניינת בגלקסי S6 שתאפשר לשלם עם הסמארטפון לא רק בעמדות יעודיות, אלא גם בנקודות מכירה התומכות בכרטיס אשראי רגיל (עם פס מגנטי). עכשיו רק צריך לחכות שגם בישראל לא נצטרך לשלוף יותר את כרטיס האשראי מהארנק, בכל פעם שנרצה לשלם בבית קפה.

טביעת אצבע

אפל הייתה הראשונה שהצליחה לשלב באייפון 5 את טכנולוגית זיהוי טביעת האצבע עבור פתיחת הסמארטפון ממצב נעילה. בעוד שאפל הצליחה למצוא טכנולוגיה שעובדת בצורה כמעט מושלמת, חברות אחרות כמו וואווי (Huawei) וסמסונג מציעות פתרונות מוצלחים פחות.

מסך קמור/קעור

העיצוב של הסמארטפונים התיישר על מראה מלבני וארוך, אבל היצרניות הדרום קוראיניות שואפות לשנות את העיצוב הזה. הטרנד האחרון בתחום הוא מסכים קמורים וקעורים. חברת LG מציעה את סדרת ה-G Flex הכוללת מסך קעור שלא רק מציע מראה מיוחד, אלא שהוא גם נוח להצמדה לאוזן או לאחסון בכיס האחורי. בסמסונג מציעים את ה-Note Edge הכולל מסך קמור בצד השמאלי של הסמארטפון ובו תפריט קיצורים עבור אפליקציות שונות: מה שמאפשר למשל צפייה בסרטים בזמן קבלת מסרונים. הגלקסי S6 Edge כולל שני מסכים קמורים לצידי הטלפון, הבאים לשוות לו מראה מיוחד הפותר את הסמארטפון משוליים בצדדים (אבל לא כולל אפליקציות בצד המסך).

עט מגע

טכנולוגיה נוספת שהיצרניות הדרום קוריאניות מקדמות היא עטי מגע. סדרת ה-Note של סמסונג וה-G3 Stylus של LG כוללות עט חיצוני לסמארטפון, כך שאפשר לכתוב טקסטים בכתב יד (כמו מספר טלפון) ולחייג מיד לאחר מכן באמצעות זיהוי כתב יד. היכולת הזו זמינה גם בכתיבה ידנית של כתובת אתר אינטרנט או כתובת בית עסק/מקום מגורים עבור תוכנת הניווט. סדרת הנוט הצליחה לסחוף אחריה קהל לקוחות נאמן שעובר רק למכשירים חדשים באותה סדרה.

זיהוי סלפי

טכנולוגיה נפוצה בדגמים האחרונים של LG היא זיהוי יד האדם הרוצה לצלם סלפי באמצעות המצלמה הקדמית. במקום למתוח את היד ולהגיע למסך או לכפתור הצילום - אפשר לבצע מחווה עם היד באוויר והתמונה מצולמת. רעיון חביב שעובד בצורה טובה.

פיתוחים מאכזבים

שליטה במחוות היד

דגם הגלקסי S4 היה עמוס בגימיקים - חלקם התבררו כלא מוצלחים, בהם האופציות המגוונות לתפעול המכשיר עם תנועות/הנפת יד מעל המכשיר: לדוגמה הנפת היד לשם העברת תמונות או לשם מענה לשיחה, מעבר למצב דיבורית בנפנוף היד הלוך וחזור או החזקת היד מעל המסך למשך שניה כאשר הסמארטפון רדום - לשם הצגת השעון, שיחות ומסרונים שלא נענו. תיאורטית מדובר בגימיק חביב שיעיל במצבים שהיד מלוכלכת (לדוגמה בעת בישול) - אלא שבפועל המשתמשים לא אימצו את הרעיון.

שליטה עם הראש

יכולת אחרת בגלקסי S4 היא גלילת העמוד בדפדפן המכשיר או בתוכנת המייל הפנימית, באמצעות הטיית הראש למעלה ולמטה. מדובר ברעיון שנשמע טוב אמנם, אבל בפועל הוא מעצבן ופועל לא באופן שאליו כנראה ייחלה החברה. רעיון נוסף של סמסונג, הוא לעצור סרטוני וידאו בעת הצפייה, עם הזזת הראש לאחור ועם הטיית הראש קדימה להחזיר אותם לפעול באופן אוטומטי. גם כאן, הרעיון חביב למדי, אבל בפועל, ה-S4 עוצר קליפים ללא הפסקה, גם שסתם מזיזים את הראש.

עמידות לשריטות

הסמארפונים השונים מתגאים בטכנולוגיות מיגון למסך מסוג גורילה גלאס של חברת קורנינג. למרות שקורנינג משפרת כל הזמן את הטכנולוגיה שלה, כנראה שאחת הבעיות הקבועות של צרכנים הם מסכים שבורים. איך זה עדיין קורה כאשר קורנינג רק משפרת את הטכנולוגיה שלה? אחת הטענות בתעשייה היא שהיצרניות "מגלחות" את עובי המסך בשביל להפוך אותו לדק יותר והצרכנים נשארים עם מסך דקיק שמחייב מדבקת זכוכית בשביל לנסות ולשמור עליו מפני נפילות.

מסכי תלת ממד

טכנולוגיית התלת ממד נכשלה מכיוון שהצרכנים שלא מיהרו לאמץ את רעיון הרכבת משקפיים כשהם יושבים בסלון וצופים בטלוויזיה. לפיכך, יצרניות הסמארטפונים ניסו להפוך את מסכי הטלפון לתלת ממד, אבל ללא שימוש במשקפיים. חברת LG עשתה את זה עם האופטימוס 3D בשנת 2011 ואמזון השיקה טכנולוגיה שונה במקצת בשנה שעברה ב-Fire Phone. בשני המקרים, המשתמשים לא התלהבו מממשקים או ממשחקים בתלת ממד בסמארטפון שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully