וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחרים בזאוס: מדענים הצליחו ליצור ברק ולשלוט בו

אילן גלר

7.5.2015 / 11:28

חוקרים במכון טקסני שיגרו רקטה זעירה לשמיים ויצרו ברק שפגע בקרקע בדיוק בנקודה שהם רצו. מטרת הניסוי היא בכלל לבחון את הקשר בין מיקום פגיעת הברק לרעם שהוא משמיע אבל אין ספק שיותר מגניב פשוט לכוון ברקים לקרקע לפי דרישה

אילוסטרציה. ShutterStock
בול פגיעה./ShutterStock

הנה לכם הישג מדעי שהיה נחשב לפני מאות בודדות של שנים לכוח אלוהי: מדענים ממכון המחקר של דרום מערב טקסס הצליחו ליצור ברק ואז לשלוט במדויק במיקום פגיעתו בקרקע. מכיוון שידעו בדיוק היכן יפגע, הציבו המדענים מבעוד מועד מערך משוכלל של מיקרופונים ומצלמות, ולכדו את הקולות והמראות ברמת פירוט חסרת תקדים.

הניסוי המסקרן החל בשיגור רקטה זעירה לשמיים, שחוללה את הברק. תיל נחושת שנקשר לרקטה כיוון את הברק בחזרה למשגר, שם הוצב מערך החיישנים. ומהי מטרת הניסוי, מעבר להפגנת יכולת מרשימה? מתברר שהמדענים אומנם יודעים לחולל ברקים לפי דרישה, אך צליל הרעם האופייני שלהם עדיין מסתורי. ברור כי מדובר בתנועה מהירה של אוויר כתוצאה מחיתוכו בזרם החשמלי, אך איש אינו יודע עדיין להסביר את התהליך בפירוט, ולענות מדוע זרמים חשמליים מסוימים יגרמו לרעש המוכר, ואחרים לא.

עתה, משהודגם כי השיטה עובדת, ינסו במכון הטקסני לשחזר את הניסוי עוד מספר פעמים וללכוד מידע שיאפשר להם סוף-סוף לענות על השאלה. המידע גם יסייע להסביר מדוע רעם נשמע באופן שונה לפי המרחק בו אנו ניצבים מהנקודה בה פגע הברק בקרקע.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק
  • ניסוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully