וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: למה אנחנו כל הזמן נכנסים לפייסבוק במקום לעבוד או ללמוד?

בן סויסה

2.6.2015 / 15:50

חוקרים אמריקניים בחנו את ההרגל המגונה שפיתחנו בשנים האחרונות - להציץ בפיד של הרשת החברתית בכל הזדמנות שיש לנו כדי לחמוק ממטלה ללימודים או לעבודה

אילוסטרציה. ShutterStock
עניתי על שאלה אחת - עכשיו מנוחה./ShutterStock

לא יכולים להפסיק לרפרש את הפיד בכל הזדמנות במקום ללמוד למבחן או לסיים את הפרויקט בעבודה? כשאנחנו יושבים שעות ארוכות מול המחשב גופנו מאותת לנו שהגיע הזמן להפסקה, שאצל רבים מאיתנו זה מתורגם להצצה בפייסבוק. אבל למה זה קורה?

במחקר שנערך לפני כארבע שנים העידו 53% מהאנשים כי בזבזו לפחות שעת עבודה אחת מדי יום בגלל הסחות דעת, ועבור רבים מהם פייסבוק שימש כהסחה העיקרית. כיום המצב אפילו גרוע יותר. אבל מה הסיבה שמובילה רבים כל כך מאתנו ישירות לזרועותיה של הרשת החברתית בכל רגע אפשרי כמעט? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס טוען כי מוחנו מתוכנת לחפש את חברתם של אחרים, ברגעים הפנויים שלנו.

פרופסור מת'יו ליברמן המתמחה בפסיכולוגיה, פסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות, ואחד מעורכי המחקר טוען כי כשאנו רוצים לקחת הפסקה מהעבודה, מופעלות במוח שלנו מערכות הזהות לאלו שפועלות כשאנו משוטטים בפיד שלנו ובעמודי פרופיל של חברים בפייסבוק, כדי להתעדכן בחדשות אצל החבר'ה. או במילים פשוטות יותר: במצבי מנוחה המוח עובר לדפוס חברתי ולכן הנטייה שלנו היא לפנות ישר לפייסבוק.

במסגרת המחקר הוצגו לנבדקים 40 תמונות של אנשים לצד כיתוב המעיד על מצב רוחם. החוקרים גילו שהפעילות באזורים החברתיים של המוח התגברה בזמן המנוחה, וכי אזורים אלו הכינו אנשים לקראת "מטלות" חברתיות, כמו זיהוי והבנת הבעות פנים של בני אדם אחרים, והפכו אותן לקלות ומהירות יותר.

כשהנבדקים הביטו בתמונות עם טקסט שעסק בפעולות (ולא ברגשות) האדם בתמונה, או הכילו משוואות מתמטיות, אזורים אלו של המוח לא הופעלו כלל.

מעבר להסבר הביולוגי, שמנסה להציע המחקר, הממצאים שלו יוכלו אולי לסייע לאנשים המתקשים בזיהוי והבנה של הבעות פנים, למשל, ומחקרי המשך יוכלו אולי לסייע לאנשים ברכישת מיומנויות חברתיות. אז הנה לכם התשובה: זה לא שאנחנו עצלנים, דחיינים וחטטניים. אנחנו פשוט אוהבים לקשקש עם חברים כשאנחנו צריכים לנוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully