וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ מקוון: 6 דרכים להגן על האשראי שלכם ברשת

בן סויסה

11.6.2015 / 9:41

הונאת האשראי שנחשפה אתמול הזכירה לכולנו כמה קל להשיג ולהשתמש בפרטים האישיים שלנו. אמנם אי אפשר להתגונן באופן מוחלט, אבל יש כמה צעדים שניתן לעשות כדי להקטין את הסיכוי שניפול קורבן לתרמית ברשת

עריכה: ניר חן

אתמול נחשף בוואלה!NEWS כי עשרות אלפי שקלים נגנבו מבעלי כרטיסי אשראי, בהונאה מתוחכמת שהתחילה בהעתקת פרטי הכרטיסים והסתיימה בשימוש לרעה בהם דרך אפליקציית הארנק הדיגיטלי של בנק לאומי.

בעוד הפרטים מתבררים, ובהם היקף הנזק שנגרם, חשוב לזכור שסכנות אשראי אורבות לנו כל הזמן באינטרנט - גם מבלי שמישהו יוכל לצלם פיזית את פרטי הכרטיס. עם זאת, יש כמה פעולות מנע והגנה שניתן לבצע, לצד נורות אזהרה שיכולות לעזור לנו להחליט מתי והאם בטוח להשתמש באשראי שלנו ברכישה אונליין.

בצעו קניות ממחשב אישי ומאובטח בלבד

אחת הדרכים לאבד את פרטי האשראי שלכם היא שימוש במחשב בלתי מאובטח, ללא תוכנות אנטי-וירוס והגנת רשת מעודכנות, שעשוי להכיל שלל רוגלות ותוכנות זדוניות.

אם עליכם לבצע רכישות ברשת - תמיד עדיף לבצע זאת ממחשבכם האישי, אם ניתן, וכמובן לדאוג לעדכן את תוכנות האבטחה, הפיירוול ומערכת ההפעלה שלכם באופן תדיר. מומלץ בחום שלא להסתפק אך ורק באנטי-וירוס.

קנייה ברשת. ShutterStock
אפשר להקטין את הסיכון בקלות./ShutterStock

אבטחו את הדפדפן שלכם

הכלי עמו אנו גולשים ומבצעים רכישות ברשת הוא נקודת התורפה העיקרית, ועל כן מומלץ להיעזר בתוספי אבטחה שונים. ראשית מומלץ להשתמש בתוסף שימנע הרצת פרסומות וסקריפטים למיניהם, כמו AdBlock, כדי למנוע פעילות דפדפן בלתי רצויה "מאחורי הקלעים".

בהמשך כדאי להיעזר בתוסף לבדיקת רמת הבטיחות וההצפנה של האתר, דוגמת Web Security Guard. לחיצה על התוסף בעת ביקור באתר בו אתם מעוניינים לבצע רכישה תוודא כי הוא אכן בטוח לשימושכם או תתריע מפני פרצות אפשריות באבטחתו.

היו ערניים לפרטים מחשידים באתר

מרבית אתרי הקניות ברשת לגיטימיים, אבל חלק בלתי מבוטל מהם מזויף לחלוטין, ולאחר שתזינו בהם את פרטי האשראי לא רק שתחויבו ולא תקבלו שום מוצר - סביר להניח שפרטיכם יועברו הלאה בניגוד לרצונכם. לכן יש להעדיף לבצע קניות אך ורק באתרי סחר מוכרים, בעלי שם, בהם רכשתם בעבר או שאתם יודעים על חברים ובני משפחה שרכשו דרכם בהצלחה.

במידה ומצאתם דיל נהדר באתר קטן ובלתי מוכר - זה הזמן לפעול בזהירות, ולבדוק פרטים חשובים כמו זהות מפעילי האתר, כתובתם, פרטי התקשרות ושירות לקוחות. בנוסף, מומלץ לסרוק ולחפש ביקורות של הגולשים למוצרים. האם הכתובת נראית לגיטימית או שהאתר מעביר אתכם דרך כמה כתובות אינטרנט מוזרות בתהליך? האם יש מענה בטלפונים הרשומים באתר? וכן הלאה. זכרו - עסקה שנראית יותר מדי טובה כדי להיות אמיתית, בהחלט עשויה להתגלות ככזו.

הימנעו מרכישות דרך WiFi וסמארטפונים

למרות שהחיבור האלחוטי לרשת שיפר מאוד את חיינו, ולמרות שסמארטפונים היום יותר חזקים מהמחשבים הראשונים שהיו לנו כילדים, כשזה נוגע לקניות ברשת - מדובר בפרצת אבטחה. רכישה באמצעים אלו חשופה יותר ליירוט מידע ולכן גם לפגיעה בפרטי האשראי שלכם.

כלל זה תופס בעיקר לגבי שימוש ברשתות משותפות או ציבוריות, אבל חשוב להבין שגם את נתוני הראוטר הביתי ניתן לפרוץ מאוד בקלות בימינו, באמצעות תוכנות מעקב שמנטרות את המידע האלחוטי ואף יכולות לפצח אותו בהתאם למידת וסוג ההצפנה שלו.

קנייה בסמארטפון. ShutterStock
חכו עם הקניות עד שתגיעו למחשב הביתי/ShutterStock

אל תשמרו את פרטי האשראי ברשת

דיווחים על אתרים שחשפו פרטי לקוחות בזדון, או בשל פרצות אבטחה במנגנון הרכישה ומאגרי המידע שלהם מתפרסמים כל הזמן. אתרים רבים יאפשרו לכם לשמור "לנוחיותכם" את פרטי האשראי, כך שלא תצטרכו להזין אותם שוב ברכישה הבאה. לכאורה מדובר בשירות נוח, אבל בפועל מדובר במנגנון שנועד ראשית לגרום לכם לקנות יותר ושנית מהווה פרצת אבטחה אדירה ומיותרת, שניתן להימנע ממנה בקלות.

היעזרו בכרטיס זמני או נטען

דרך נוספת להגביל את מידת החשיפה שלכם לסכנות אשראי ברשת היא שימוש בכרטיס שאיננו הכרטיס העיקרי שלכם. כיום ניתן לרכוש כרטיסי אשראי נטענים לקניות בחו"ל או ברשת, שלהם יתרון ברור - מסגרת מוגבלת, כך שהנזק הפוטנציאלי מוגבל בהתאם מראש.

שימוש באשראי נטען מונע גם אפשרות למניפולציות בחשבון הבנק עצמו, שנגישה וקלה יותר עם פרטי כרטיס אשראי סטנדרטי, המקושר לפרטי החשבון במערכות הפיננסיות והמקוונות השונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully