וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש סיבות שהסמארטפון גורם לכם לכאבי ראש

3.7.2015 / 5:15

אנחנו יודעים שלא תוכלו להיגמל מהטלפון החכם שלכם אבל לפחות תדעו למה כאבי הראש שלכם הפכו לחמורים כל כך לאחרונה. או לפחות תבינו איך אפשר להקל עליהם

כאב ראש סמארטפון. ShutterStock
המיגרנות מחמירות בשנים האחרונות?/ShutterStock

הסמארטפון שלנו - אי אפשר בלעדיו, ואי אפשר איתו בלי כאבי ראש. מכאבים קלים ועד למיגרנות שיכולות להמשך ימים, דרך בחילות ורגישות לאור ועד לנזק ממשי לעין; יותר ויותר עדויות חושפות את הנזק המצטבר שגורם לנו השימוש הבלתי מידתי, ברוב המקרים, במכשירי הטלפון החכמים גדולי המסך, שהפכו לחברו הטוב ביותר של האדם.

אז אמנם אי אפשר להימנע מטכנולוגיה לחלוטין, אבל כדאי להכיר את הסיבות שבגללן זמן האיכות שלנו עם הסמארטפון - המכשיר שמסתכל לנו בלבן של העיניים - יכולים לעלות לנו בבריאות.

"לחץ דיגיטלי" על העין

לחץ דיגיטלי או בשמו הנוסף Computer Vision Syndrome הוא מצב שהולך והופך שכיח יותר ככל שהשימוש שלנו בסמארטפונים, ויתר מוצרי האלקטרוניקה שלנו מתגבר. מה שמתחיל כתסמינים שכיחים למדי, למי שמנוסה בעבודה ממושכת מול מחשב, עלול להגיע לכדי סכנה ממשית לרקמות העין, עם סימפטומים בלתי נעימים כמו דימום.

כ-70 אחוזים מהאמריקנים העידו כי חוו "לחץ דיגיטלי" על העין, הנובע ממאמץ יתר בחשיפה למסכים, בעיקר קטנים כמו של הסמארטפון. הבעיה, אגב, הופכת לשכיחה יותר בקרב ילדים. מעבר לכאבי ראש ומיגרנות כוללים הסימפטומים גם יובש ואדמומיות בעיניים, עייפות, ראייה מטושטשת, בעיות ריכוז וכאבי צוואר וכתפיים. הדרך היחידה להימנע מהתוצאה היא לצמצם כמובן את זמן החשיפה למסך. מומלץ לעקוב האם כאב סתמי חולף נמשך זמן רב מדי או מלווה בעוד סימפטומים מחשידים.

כאב צוואר. ShutterStock
קחו הפסקה מדי פעם./ShutterStock

אימוץ יצר של הצוואר

בין אם אתם נוהגים להביט מטה אל המכשיר שלכם, או לקרוא בו על הצד במיטה, אימוץ יתר של הצוואר בתנוחות לא הכי מומלצות אורתופדית הוא זרז עיקרי לכאבי ראש, מיגרנות, צוואר כואב ושכמות תפוסות. במידה ואתם חשים אי-נוחות, אפילו לאחר זמן קצר, השתדלו לגוון תנוחה או יציבה עד שהלחץ על הצוואר והשכמות יפחת. תוכלו גם להיעזר באביזרים כמו סטנדים קטנים שיאפשרו לכם להעמיד את הטלפון בצורה נוחה יותר. טיפ קטן: גם מקל סלפי זנוח שנתקע בין כריות או בין השידה למיטה יכול לעשות את העבודה.

תנאי תאורה לקויים

רובנו מתחילים ומסיימים את היום במיטה עם בן זוגנו האמיתי – הסמארטפון - וחלקנו גם מבלים איתו נסיעות וטיסות לילה ארוכות. בהייה במסך בתנאים מוחשכים שכאלו, גם בזווית נוחה לקריאה, יכולים בדומה לטלוויזיה שנותרת דלוקה בעת ההרדמות והשינה לשבש את מחזור השינה ולתרום לתחושת עייפות ומתח - וכאמור גם לכאבי ראש, במהלך היום שאחרי.

למרות הפיתוי, כדאי להימנע משימוש במסכים בוהקים ברגע שהחשכתם את הסביבה לקראת תנומה, גם אם שמעתם צליל קטן של SMS בשתיים בלילה. אם ניתן, ותרו גם על השימוש במכשיר הטלפון ליד הכרית שלכם כטלפון מעורר. בהצלחה.

בהייה ממושכת

אחד האלמנטים המרכזיים שתורמים לכאבי ראש וצוואר, עקב מנת יתר של סמארטפון, הוא זמן הבהייה הממושך בו, ולא תמיד בתנאי תאורה אידיאליים. לפי דיווח של USA Today משנה שעברה, כשישים אחוזים מהאמריקנים מבלים שש שעות מדי יום בבהייה במסכים שונים, ויש להניח שהישראלים לא מפגרים הרבה אחריהם, אם בכלל.

כשאתם יודעים שאתם צפויים לבלות זמן רב מול הסמארטפון מומלץ להשתדל ולקחת הפסקות ריענון לצוואר ולעיניים, מדי חצי שעה או שעה, ואולי להיעזר במגני מסך, המונעים השתקפות מסנוורת שמקשה על הקריאה ומגבירה את הווליום של המיגרנה.

הסחות דעת מכל עבר

לא משנה אם אתם במהלך יום עבודה מתיש, או זמן פנוי, מכשיר הסמארטפון שלנו הוא תיבת דואר ומסרים שהולכת איתנו לכל מקום ומתעדכנת מיידית ובאופן קולני. התוצאה היא קטיעה חוזרת ונשנית של חוט המחשבה והסחת דעת שגורמת בסופו של דבר לסטרס ועומס מחשבתי.

אם כבר לקחתם יום חופש, או הפסקה מהעבודה, שווה לשקול לקחת נופש קצר גם מהסמארטפון שלכם. באופן כללי כדאי להפסיק להשתמש בו בשעות הערב, במקביל לזמן ארוחת הערב. ואם הנומופוביה חזקה מדי, נסו לפחות להשתדל שלא לבדוק מה חדש בפייסבוק כל דקה עגולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully