וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניו יורק טיימס חושף: תנאי העבודה המזעזעים באמזון

17.8.2015 / 14:41

הלשנות, ביקורת ללא הפסקה, עובדת שנשלחה לחו"ל יום אחרי שעברה הפלה ועדויות על עובדים שלא מפסיקים לבכות - האם ענקית המסחר המקוון הפכה למקום העבודה הגרוע ביותר בהיי-טק?

אמזון. ShutterStock
העובדים משלמים מחיר כבד על ההצלחה./ShutterStock

מהו מחירה האמיתי של ההצלחה? רק בחודש שעבר עקפה חברת "אמזון" את וולמארט ותבעה את המקום הראשון כקמעונאי הגדול ביותר בארה"ב, עם שווי שוק של 250 מיליארד דולר; כעת חושף עיתון הניו יורק טיימס כיצד הגיעה החברה להישג המרשים, בתחקיר מעמיק הבוחן את מציאות העבודה ההזויה שנראה כי בוחנת ומותחת את גבולותיהם של עובדיה מעבר לקצה היכולת הפיזית והנפשית.

התנהלות ענקית המסחר המקוון, שהוגדרה כ-"מקום עבודה פוגעני", נחשפה במסגרת ראיונות שנערכו עם יותר ממאה עובדים בעבר ובהווה; אלו חשפו כמה מהטקטיקות הקיצוניות בהן נוקטת החברה. עם התקבלותם למעגל הפנימי, מתבקשים עובדים לשכוח את "ההרגלים הירודים" שרכשו במקומות עבודה קודמים, בתור התחלה, ולאמץ את מערכת האמונות וההתנהלות האמזונית במלואה - מערך של 14 חוקים הידועים בשם "עקרונות ההנהגה". וולקאם טו דה מאשין.

בין היתר תיארו העובדים מערכת המנתחת ומעריכה מספרית כל נתון והיבט הקשור בביצועיהם ובעבודתם, ומשלימה את מערך המודיעין באמצעות מלשינים - עובדים אחרים אותם מעודדת ההנהלה לדווח על חבריהם במידה ומצאו טעם לפגם בעבודתם, או יעילותם. ההלשנות מתבצעות בצורה מסודרת באמצעות כלי המכונה Anytime Feedback. מערכת הטלפוניה הארגונית אפילו כוללת תפריט קולי ייעודי להגעה ישירה לבוסים של עובדים מכל מחלקה לצורך הלשנה בכל עת.

לפי העדויות, אותה הנהלה מפלצתית-לכאורה גם מעודדת עובדים לתקוף רעיונות של אחרים בישיבות משותפות, תובעת שעות עבודה ארוכות, כולל זמינות למיילים והודעות טקסט אל תוך הלילה, מציבה אתגרים בלתי אפשריים ובאופן כללי עושה הכול כדי לסחוט מהעובד, מזמנו ומשפיותו את הטיפה האחרונה. "הייתי כל כך מכורה לרצון להצליח שם", סיפרה דינה וקארי שעבדה בחברה במשך 6 שנים. "בשביל מי שהגיעו לעבוד לשם, זה היה כמו סם שיכולנו לשאוב ממנו ערך עצמי".

אשת עסקים עצובה. ShutterStock
כולם שם בוכים בזמן העבודה./ShutterStock

בין העדויות הפחות נעימות של עובדי אמזון ניתן למנות את המקרים בהם הגיבה החברה במצבים אישיים מורכבים, כמו התמודדות עם מחלה או אובדן של קרובי משפחה. לעתים התגובה התאגידית הייתה פשוט העלמה של העובד השבור, אבל זה מתגמד לעומת דרישות כמו נסיעת עסקים לעובדת יום לאחר שהפילה תאומים, או עובדת שחלתה בסרטן, ננזפה על הירידה בביצועיה וקיבלה אזהרה לפני פיטורים. " כמעט כל אדם שעבדתי איתו בכה ליד עמדת העבודה שלו", סיכם אחד העובדים שרואיינו.

"זו חברה ששואפת לעשות דברים מאוד גדולים, חדשניים, פורצי דרך, ואלו לא דברים קלים", סיפרה לניו יורק טיימס מגייסת העובדים הבכירה של אמזון, סוזן הארקר. "כשמכוונים לירח, טבע העבודה הוא באמת מאתגר. יש אנשים שזה לא מתאים להם".

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ומי שנתפס כאחראי הישיר לתרבותה הארגונית, הגיב לתחקיר שהובילו ג'ודי קנטור ודיוויד סטרייטפילד עבור הניו יורק טיימס במזכר פנימי, שפורסם על ידי GeekWire. "המאמר לא מתאר את אמזון שאני מכיר או את ה'אמזונאים' האכפתיים שאיתם אני עובד מדי יום. אני בהחלט מאמין שכל מי שהיה עובד בחברה כמו זו שמתוארת בניו יורק טיימס היה צריך משוגע כדי להישאר", כתב.

"אני מקווה שאתם לא מזהים את החברה שמתוארת, בתקווה אתם נהנים בעבודה עם חבורת שותפים מבריקים לצוות, עוזרים לפתח את העתיד וצוחקים לאורך כל הדרך", הוסיף המנכ"ל, רגע לפני שעודד את אנשי הצוות שלו ליידע אותו לגבי כל מעורבות של עובדים בכתבה שפורסמה.

  • עוד באותו נושא:
  • אמזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully