וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים יצרו שבב מחשב חי מבקטריות

אילן גלר

30.8.2015 / 9:45

למרות שיש זרועות במדע המנסים להצפין את המידע שלנו בכוננים חיים, מטרת המחקר הזה הייתה פשוט ללמד בקטריות לעבוד בשיתוף פעולה

בקטריה. ShutterStock
בקטריות ידידותיות./ShutterStock

אם יצא לכם לצות בפרסומת או שתיים ליוגורט, בוודאי כבר שמעתם על כך שלא כל החיידקים בטבע מסוכנים לנו; חלק גדול מהם מועילים - ואף נחוצים - לתפקודו הבריא של הגוף, וכעת חוקרים באוניברסיטת רייס שבטקסס הצליחו למצוא דרך לגייס חיידקים ידידותיים כדי למלא אחר הוראות מדויקות שמועברות להם. את השיטה בה מסודרים החיידקים הממושמעים מתארים החוקרים כמעין "שבב מחשב" ביולוגי. או במילים אחרות - בית ספר לחיידקים; בסיום הלימודים כל אחד במערך יודע את תפקידו ואת מקומו.

בניסוי הספציפי הזה עסקו שתי קבוצות של חיידקים בייצור חלבון, כשקבוצה אחת מבצעת מעין ביקורת איכות לשנייה. החיידקים בכל הקבוצות עברו הנדסה גנטית שהכינה אותם היטב לתפקיד החדש, ובתום הניסוי כולם השלימו את משימתם בהצלחה מרובה.

למרות שיש חוקרים העוסקים גם בשבבים חיים, מטרת המחקר אינה לייצר מעבד ביולוגי שיוכל להחליף את שבבי המחשב המוכרים לנו, אלא לשפר ולייעל טיפולים באמצעות חיידקים. בזכות הטכנולוגיה החדשה אפילו יוגורטים אלו יוכלו להיות הרבה יותר מדויקים ומהירים בפיתרון בעיות עיכול ושיפור הבריאות הכללית של הגוף. עם זאת, המדענים עדיין אינם יודעים לומר מתי בדיוק יוכלו להפוך הרעיונות הללו למוצר של ממש, שכן המחקר נמצא רק בתחילת דרכו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבקטריות נשארו במבנה שנקבע מראש./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully