וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פני הרשע החמודים: למה גוגל שינתה את הלוגו?

רוית גופמן

7.9.2015 / 5:10

ענקית החיפוש מעמק הסיליקון עדכנה את מראה המותג באופן המשמעותי ביותר בתולדותיה. איך זה קשור להקמה של חברת האם "אלפבית" ומה המסר שאנחנו אמורים להבין מזה? פרשנות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כפי שכולנו כבר שמענו וראינו, Google שינתה את הלוגו, בצורה אולי הדרמטית ביותר מאז ימיו הראשונים של המותג, וזאת זמן קצר לאחר ההכרזה על השינוי הארגוני והקמת חברת "אלפבית".

מבחינת המיתוג החדש, מדובר בשינוי מבורך. הלוגו הקודם היה כבד ומיושן, בפונט ממשפחת ה-Serif (עם "שפיצים") שמקורו בימי קדם. הלוגו החדש מרענן בלוק מודרני, צעיר ונקי, בפונט "סן-סריפי" (ללא "שפיצים"), תוך שמירה על החוקיות והצבעוניות של הלוגו הקודם, כולל הזווית הקטנה ב-e בסוף המילה.

הלוגו מתאים גם לשפה שהתחלנו לראות בגרסה 5.0 (לוליפופ) של מערכת ההפעלה אנדרואיד - שפה עיצובית המכונה על ידי אנשי החברה "Material Design" ומאופיינת בכך שהיא קצת יותר שטוחה ופחות תלת-ממדית מבעבר. באופן כללי ניתן לראות כאן קו מגמה ברור, שהתחיל באנדרואיד ונמשך במוצרי Google. בדרך עבר הפונט לתחושה הילדותית ותמימה של "אלפבית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיתוג דומה למיקרוסופט./מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הבחירה דווקא בשם "אלפבית" (Alphabet) לקוחה מיוונית עתיקה, וגם היא (כמו Google כעת) משתמשת במשהו בסיסי ותמים שנותן אסוציאציה של ילדים בכיתה א' וחזרה למקורות העתיקים, ללא מילים מפוצצות, ללא תחושת טכנולוגיה, עם לוגו פשוט בצבע אדום חמים, אך מצד שני מגלומני ולמעשה מייצג את החזון של חברה, שמחליטה שכל אדם בעולם ישתמש במוצריה, בדיוק כפי שכולנו משתמשים באלף-בית.

באופן כללי, הדבר דומה למפלצת ענקית, שכדי שלא יפחדו ממנה ויטילו ספק במניעים שלה, משתמשת במסכה תמימה וחמודה למראה. גם מיקרוסופט, כשעברה תהליך של מיתוג מחדש, בחרה להחליף פונט ישן וכבד בפונט יותר עגול ורך, והכניסה צבעוניות עדינה וקצת פסטלית למותג, כדי לתת תחושה יותר חמודה ופחות מפלצתית ותאגידית.

הבחירה בשפה חמודה וידידותית עבור גופים ענקיים אינה ייחודית לחברות טכנולוגיה; ראינו זאת גם במקרה של ענקית האנרגיה הגלובלית BP:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ענקית הדלק הבריטית מנקה את המותג./מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת הדלק הבריטית סבלה לא פעם ממשברים תקשורתיים עצומים סביב דליפות נפט עצומות. החברה החליטה לפני כמה שנים לרענן את התדמית שלה ולהפוך אותה ליותר ידידותית וצעירה, עם רמיזה לשמירה על איכות הסביבה. ניתן לראות שגם BP בחרה בפונט מעוגל, בלי זוויות חדות, באותיות קטנות - ממש בדומה לחברות טכנולוגיה צעירות, בשילוב האייקון של השמש\פרח שמסמל את הדאגה לסביבה.

השימוש בשפה יותר חמודה, כדי לגרום לגוף ענק להיראות ידידותי יותר ומאיים פחות, עובד גם בכיוון ההפוך; כלומר כשגוף שנתפס כיותר חובבני וקטן רוצה להקרין יותר גודל ורצינות, הוא יעבור משפה מחויכת, כמו שימוש בפונט דמוי כתב יד, לפונטים קצת יותר מעונבים. תהליך המיתוג מחדש שעבר Airbnb - אתר דירות הנופש הגדול בעולם - הוא דוגמה מצוינת לכך:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשו את הדרך ההפוכה./מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתן לראות שהלוגו הישן, שכלל את שם החברה בלבד בפונט ילדותי, בגוון תכלת המזכיר חדרי ילדים, הוחלף בלוגו שכולל את שם החברה בפונט קצת יותר מעונב (דומה קצת לזה של Google ופייסבוק; גם בתחום הזה יש טרנדים) עם לוגו אבסטרקטי, שמשדרים יחדיו קצת יותר בגרות ותחכום, אבל עדיין רוח צעירה וסטרט-אפיסטית.

לסיכום, עבור מותג חדשני ויצירתי כמו Google, שעובד רבות כדי לתחזק תדמית צעירה ומגניבה (ע"ע המשרדים המושקעים של המותג ברחבי העולם), מדובר בשינוי שהוא לא רק נכון, אלא ממש מתבקש. תחושת התמימות היא קריטית ליצירת אמון בין הגולשים לתאגיד ענק ורב זרועות הסוחר בפרטיות של כולנו.

רוית גופמן היא מומחית מיתוג והבעלים והמייסדת של משרד Gofman Creative.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully