וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האותיות הקטנות: התנאים השערוריתיים שהסכמתם עליהם כשנרשמתם לאתרים

16.10.2015 / 8:51

פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, נטפליקס, אייטיונס ולינקדאין הם שירותים פופולריים במיוחד שלא מתביישים להשחיל להסכמי השימוש שלהם סעיפים לא הוגנים בעליל, או פשוט מוזרים, רק כי אף אחד לא באמת קורא את זה לפני שהוא מאשר

אינסטגרם. ShutterStock
אף אחד לא באמת קורא את תנאי השימוש./ShutterStock

כל שירות מקוון שאנחנו נרשמים אליו, וכל תוכנה או אפליקציה שאנחנו מתקינים, דורשים מאיתנו לחתום על חוזה המכונה הסכם תנאי השימוש. אלא שרובנו מריצים קדימה את השלב הזה בתהליך ההרשמה המעיק מטבעו, גוללים מטה במהירות (אם בכלל) ומאשרים בהינף עכבר או אצבע שלל סעיפים, שמעולם לא קראנו, ומהווים למעשה את כל התנאים אליהם אנחנו מסכימים בעת השימוש באתר או באפליקציה.

אלא שבתוך אותם הסכמים מרובי סעיפים, המנוסחים לרוב גם בשפה משפטית, מסתתרים כמה תנאים הממוקמים על הציר שבין מוזר למדאיג. קבלו כמה סעיפים כאלה ושירותים שרובנו מכירים ומשתמשים בהם. במידה ואתם משתמשים בשירותים הבאים - דעו שכבר הסכמתם להכול.

פייסבוק

רק לאחרונה הפרכנו את השמועה העיקשת לפיה פייסבוק מקבלת בעלות חוקית על כל התכנים שמתפרסמים ברשת החברתית, אך למרות שהמיתוס אינו נכון לפייסבוק שמורה הזכות לעשות שימוש בכל המידע שמוגדר כציבורי למטרות קידום עצמי, פרסום ועוד.

כלומר, אתם נותרים בעלי הקניין הרוחני וזכויות היוצרים על טקסטים, תמונות וסרטונים שפרסמתם, אך הרשת החברתית רשאית להשתמש במידע הזה ככל העולה על רוחה. עד היום לא פורסמו מקרים בהם הואשמה החברה בניצול הסעיף הזה בפועל כדי לפגוע במשתמשים.

עם זאת, החברה כן מנצלת בבירור את הסעיף בהסכם שאומר שהיא יכולה לעשות שימוש בנתונים אישיים לצורך שיפור שירותיה, ובמילים אחרות, הכוונה אגרסיבית ומדוייקת יותר של פרסומות, ניסויים פסיכולוגיים-חברתיים ועוד. עוד מציין ההסכם כי פייסבוק אוסרת רשמית על עברייני מין להצטרף לשירות, אם כי אין בידיה כלים לפקח על כך.

פייסבוק תובעת את דיזיינבוק. ShutterStock
לוקחת מה שהיא רוצה./ShutterStock

אינסטגרם

בדומה לפייסבוק, גם אינסטגרם שבבעלותה שומרת לעצמה זכות שימוש בתכנים שתעלו - אך ההסכם מאפשר לה בנוסף גם לשנות ולערוך כל פוסט שתעלו. זה כולל עריכת וידאו ואפילו פסקול, כך שטכנית אתם יכולים למצוא סרטון מאוד מוצלח שלכם מחר בפרסומת, שמישהו שאינו אתם יגזור עליה קופון שמן מאוד. בנוסף, אתם מוותרים מראש, בהצטרפות לשירות, על כל תביעה ייצוגית שתשקלו להצטרף אליה או להגיש בעתיד נגד החברה.

טוויטר

הסכם השירות של טוויטר מקנה לשירות, בדומה לפייסבוק, זכויות לשימוש בכל תוכן שתעלו אליו, בין אם זה מלל קצרצר בציוץ או תמונות שהעליתם לשרתיה. ההסכם מפרט שהזכות הזו תישאר שמורה לטוויטר, גם אם סגרתם באופן זמני או קבוע את חשבונכם.

טוויטר. ShutterStock
משתמשים בציוצים שלכם גם אם התנתקתם מהשירות./ShutterStock

לינקדאין

הרשת החברתית הפופולרית לעסקים מחתימה אתכם עם הצטרפותכם אליה על הסכם שימוש, שאומר בין היתר שאסור לכם לשקר. הגיוני, בהתחשב בכך שהיא שואפת להציג מידע מקצועי ואמין. הרשת אוסרת על הטעייה בתיאור תפקידים נוכחיים או קודמים, פירוט הכשרה וכל מידע מקצועי אחר.

אבל הסעיף המבלבל יותר בהסכם הוא זה שאוסר על צירוף אנשים שאינך מכיר לרשת המכרים שלך; הסעיף הזה נוגד את רוח הרשת החברתית לחלוטין, והוא בפועל אומר שאסור ליצור קשרים חדשים ולעשות נטוורקינג במסגרת השימוש באתר.

אייטיונס

ההסכם לשימוש בחנות אייטיונס של אפל אוסר עליכם, במידה ותכננתם, לעשות שימוש בתוכן מהחנות לשם יצירת נשק או להיעזר באפליקציות ותכנים אחרים כדי להפר את החוק באמצעים כימיים, ביולוגיים או גרעיניים. סעיף אחר, שרלוונטי יותר למרבית המשתמשים, אומר שתכנים הנרכשים בחנות המוזיקה המקוונת אינם באמת שלכם, ואתם רק קונים את הזכות להאזין או לצפות בהם. כלומר, לא תוכלו להעביר באופן חוקי מוזיקה שרכשתם למחשב או לנייד.

תינוק עם אוזניות. ShutterStock
אתם לא קונים את השירים, רק את הזכות להאזין להם./ShutterStock

נטפליקס

רשת השידור האינטרנטית, שמאיימת על ערוצי ההפקה וההפצה המסורתיים, צפויה לחדור גם לשוק הישראלי (אם כי לא מעט כבר מתפעלים בארץ חשבון אמריקני תוך הסוואת כתובת ה-IP הישראלית), לכן כדאי לדעת שהסכם השימוש של השירות מיידע אתכם מראש שבמידת הצורך, לא יהססו מפעיליו לחשוף את המידע הפרטי שלכם, אם רשויות החוק ידרשו זאת.

מעבר לכך, השירות מסיר מעצמו מראש אחריות לכל פריצה אפשרית וגניבה של המידע הפרטי שלכם, הכולל כזכור אמצעי תשלום. כלומר גם אם זו אשמתם, זו לא באמת אשמתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully