וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קל לזכור, קשה לפצח: חוקרים טוענים שהם גילו את הסיסמה המושלמת

אילן גלר

28.10.2015 / 6:54

בין הסיסמאות הפשוטות והבנאליות כמו רצף מספרים, שמות בני משפחה או חיות מחמד בצירוף תאריך חשוב, לבין הסיסמאות האקראיות באמת שאי-אפשר לזכור, חוקרים אמריקנים טוענים שהם מצאו דרך להמציא סיסמאות קלות וכמעט בלתי ניתנות לפיצוח

האקר. ShutterStock
סיסמאות נוחות אך קשות לפיצוח זה מצרך נדיר./ShutterStock

זו כבר עובדה ידועה ומוכחת המגובה במאות מחקרים: אנחנו גרועים בהמצאת סיסמאות מקוריות. רובנו משתמשים בשמות של אנשים או חיות מחמד מחיינו, חלקנו מתחכמים עם להקות או סלבס שהשפיעו עלינו וגם צירוף אותיות ומספרים שיראה לנו אקראי יחסית ומחוכם למדי, הוא צירוף שאותו תוכנת מחשב תצליח לנחש בתוך דקות.

האלטרנטיבה היא שימוש בסיסמאות אקראיות באמת, אך אלו מסובכות וכמעט בלתי-אפשרי לזכור אותן. ההמלצה להשתמש בסיסמה אחרת עבור כל אתר או שירות כבר תישמע לרוב המשתמשים כטירוף של ממש.

אז מה בכל זאת נעשה כנגד האקרים? צמד חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה סבור שהצליח למצוא את הפתרון - "הסיסמה המושלמת" - המשלבת בין מידה גבוהה מאוד של אקראיות אמיתית, ובין מילים שקל לזכור ולהשתמש בהן. הסוד הוא אלגוריתם מתמטי שהופך רצפי מספרים למעין שיר קצרצר, ואפילו מוודא שהמשפטים בו מסתיימים בחרוזים. כך קל יחסית לזכור את הסיסמה ולמחשב ייקחו לא פחות מחמישה מיליון שנים כדי לפצח אותה, לדברי החוקרים.

כמובן שהשיר אותו כותבת תוכנת המחשב אינו יותר מצירוף אקראי של מילים, חסר כל היגיון של ממש, אך בזכות החרוזים עדיין קל לזכור אותו. הנה דוגמה אחת לשיר שכזה: "בוטן שמעולם לא סווג, יפתח סניפים בכל העיר" (A peanut never classified, expected branches citywide). באתר תוכלו למצוא דוגמאות נוספות לשירים כאלו, וגם ליצור אחד לשימושכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully