וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 גאדג'טים מסרטי ג'יימס בונד שהפכו למציאות

אילן גלר

29.10.2015 / 17:00

ממכונית מעופפת ומכונית בשלט רחוק עד תותח לייזר ואפילו שעון חכם - מה שפעם נראה כמו מדע בדיוני היום הפך למציאות. ריכזנו 10 פיתוחים שיגרמו אפילו לבונד לקנא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזו את העתיד או נתנו השראה לממציאים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגאדג'טים של ג'יימס בונד, באדיבותו של Q, הפכו לאורך השנים לסימן ההיכר המובהק של סדרת הסרטים הפופולרית, וגם למשאת נפשם של כל חובבי הטכנולוגיה באשר הם. אולם האם סרטי בונד אכן הצליחו לחזות פיתוחים עתידיים, או שמה התפרעו יתר על המידה? תתפלאו לגלות כי ברוב המקרים, דווקא האפשרות הראשונה היא הנכונה.

מה שהיה למדע בדיוני באמצע שנות ה-60, הם היום מוצרים מסחריים שחלקם כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. לעתים קרובות המציאות פרועה הרבה יותר מהדמיון, וגאדג'טים שנמצאים בכיס שלכם היו גורמים לשון קונרי לקנא.

תותחי לייזר: נראו לראשונה בסרט Goldfinger (שון קונרי, 1964)

לסרטי בונד יש רומן ארוך עם תותח הלייזר; הוא מופיע לראשונה בסרט גולדפינגר ומאפשר לפרוץ לכספת בפורט נוקס. לאחר מכן חוזר הלייזר ככלי נשק המסוגל להפיל מטוסים, לפוצץ צוללות ואפילו לשתק בסיסי צבא שלמים.

בעולם האמיתי: תתפלאו לשמוע, אך צבאות העולם מפעילים כמה וכמה כלי נשק המבוססים על קרני לייזר רבות עוצמה. מערכת אחת כזו אפילו נוסתה על ידי צה"ל במטרה לשתק רקטות קצרות טווח, ופעלה באופן משביע רצון בניסויים - אם כי בסופו של דבר נזנחה לטובת מערכת "כיפת ברזל". חלק מאניות הצי האמריקני מצוידות בתותחי לייזר המסוגלים להפיל מטוסים ולשתק ספינות ממרחק של קילומטרים רבים, ובעתיד הקרוב צפוי הצבא להצטייד בגרסה של תותח זה המיועדת לכלי סיור יבשתיים.

כיסא מפלט: נראה לראשונה בסרט Goldfinger (שון קונרי, 1964)

007 כמעט נופל בשבי, ונכשל במשימתו בתחילת הסרט, אך למרבה המזל מכונית האסטון מרטין שלו מצוידת בכיסא מפלט. לחיצה אחת, והנוסע החמוש עף דרך הגג.

בעולם האמיתי: למרות שהרעיון, לשלב ברכב כפתור שמעיף החוצה את אחד הנוסעים, בוודאי ימצא חן בעיני חלק מכם, תעשיית הרכב ניסתה בעיקר לבדוק את האפשרות של כיסא שיציל את הנהג בעת תאונה. במהלך שנות ה-90 ניסו אפילו להתקין אחד כזה במכוניות מרוץ בטורניר פורמולה 1, אך ללא הצלחה. כפי שהניסוי של מפצחי המיתוסים מוכיח, הכיסא עלול להיות מסוכן יותר מהתאונה עצמה.

ג'טפק (ערכת ריחוף): נראתה לראשונה בסרט Thunderball (שון קונרי, 1965)

באחת הסצנות המותחות בסרט, מפעיל בונד ערכת ריחוף אישית (ג'טפק), המאפשרת לו להימלט מסיטואציה לחוצה וקטלנית בפוטנציה. זה נראה כפתרון אלגנטי, ובהחלט הצליח להפתיע את הרעים לחלוטין.

בעולם האמיתי: ערכת הריחוף של בונד, הנראית בסרט, אמיתית לגמרי ובאמת עובדת (אם כי שון קונרי אינו באמת זה שהפעיל אותה, אם חשבתם אחרת). עם זאת, בחמישים השנים שחלפו מאז התקדמנו פחות מכפי שהייתם מקווים. הג'טפק הפך קומפקטי ובטוח מכפי שהיה - אך עדיין רחוק מלהיות אלטרנטיבה תחבורתית יעילה להמונים. הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לג'טפק מסחרי מיוצר בניו-זילנד בכמויות קטנות מאוד , ומחירו עומד על כ-150,000 דולרים.

שעון חכם: נראה לראשונה בסרט Thunderball (שון קונרי, 1965)

"שעונים חכמים" הפכו מאז אמצע שנות ה-60 לחלק בלתי נפרד מהארסנל של בונד. הם כוללים אמצעי תקשורת משוכללים, מדי קרינה, ואפילו כלי נשק. אז זה נראה כמו מזעור דמיוני ובלתי אפשרי אבל הרבה מתכנתים עברו מאז במטות של ענקיות הטכנולוגיה בעולם.

בעולם האמיתי: במשך זמן רב נותר קונספט "השעון החכם" חלום בלתי מושג, אך בשנים האחרונות הוא הפך למציאות. שעון יורה לייזר אומנם קצת קשה להשיג, אך שעונים הכוללים חיישני טמפרטורה, קצב לב וטלפון הם היום גאדג'ט שתוכלו למצוא בכל חנות אלקטרוניקה. למעשה, שעונים חכמים אמיתיים, כדוגמת האפל וואצ', עושה הרבה יותר מכפי שהתסריטאים בשנות ה-60 הצליחו לחזות; הוא אפילו עונה לשאלות בהפעלה קולית ומסייע בניווט - מה שלבטח היה מסייע לבונד בכמה סרטים.

מערכת לנשימה מתחת למים: נראתה לראשונה בסרט Thunderball (שון קונרי, 1965)

הבסיס המסתורי של ארגון ספקטר ממוקם בסרט הזה עמוק מתחת למים. זה כמובן לא עוצר את בונד, שמגיע מצויד במערכת זעירה המאפשרת לו לנשום במשך ארבע דקות ללא צורך בבלון חמצן.

בעולם האמיתי: משאף מים זעיר כל כך שאי אפשר כלל לראותו נותר בגדר פנטזיה, אך כמה חברות מסחריות מתחרות ביניהן על תואר "משאף החירום הקטן ביותר". זה של חברת Spare Air, לדוגמה, לא עולה בגודלו על בקבוק שתייה קטן, אך מסוגל להעניק לצוללן דקות ארוכות של חמצן במקרה חירום - די והותר זמן להצליח לחזור מעל לפני הים.

סורק ביומטרי זעיר: נראה לראשונה בסרט Diamonds Are Forever (שון קונרי, 1971)

טיפאני קייס, נערת הבונד מההסרט הקלאסי "יהלומים לנצח", משתמשת בסורק ביומטרי זעיר על מנת לזהות את אורחיה. די לה בטביעת אצבע אחת וסריקה של כמה שניות על מנת להבין שבונד אינו בדיוק מי שהוא טוען.

בעולם האמיתי: מה שנראה כמדע בדיוני בתחילת שנות ה-70, הוא היום חלק בלתי נפרד מכל סמארטפון חדש. כל דגמי הדגל של החברות הגדולות, בהם האייפון 6S, הגלקסי S6 של סמסונג וגם ה-OnePlus 2, כוללים חיישני טביעת אצבע הפועלים במהירות וביעילות רבה יותר מזו של הגאדג'ט המקורי מהסרט, ומספקים אבטחה מצוינת למידע הרב השמור בסמארטפון. דרכונים חכמים הקוראים טביעות יד קיימים בנמלי תעופה רבים ברחבי העולם כבר שנים (כולל בנתב"ג) ובישראל, כזכור, עדיין דנים בסוגיית המאגר הביומטרי.

מכונית מעופפת: נראתה לראשונה בסרט The Man With The Golden Gun (רוג'ר מור, 1974)

המכונית המעופפת שייכת דווקא לאויביו של בונד, אם כי לסוכן הוד מעלתה לא נדרש זמן רב על מנת לנצל אותה לטובתו. המכונית בסרט מסוגלת להמריא ולנחות ממש כמו מטוס, ואז להיפטר מהכנפיים ולנסוע בכבישים רגילים.

בעולם האמיתי: המכונית המעופפת היא אומנם לא פנטזיה מוחלטת, אך כשלה מלהפוך בעשרות השנים שחלפו מאז צילומי הסרט לגאדג'ט נפוץ. Moller האמריקנית היא החברה היחידה בעולם שמנסה להפוך את החלום לנגיש לכל משפחה, ואחרי מחקר של יותר מ-30 שנה, והשקעה של מאה מיליון דולרים בפרויקט, רוב הדגמים שלה עדיין לא מצליחים להמריא מהקרקע. אבל לפחות הם נראים טוב יותר מבסרט.

טלפון חכם: נראה לראשונה בסרט Tomorrow Never Dies (פירס ברוסנן, 1997)

ג'יימס בונד יוצא למשימתו בסרטו השני של פירס ברוסנן בתפקיד, כשהוא מצויד באבטיפוס ראשוני של טלפון חכם. למכשיר הזה, דגם קונספט שפותח על ידי אריקסון השוודית, יש סורק טביעות אצבע, מסך צבעוני ענק, ושוקר חשמלי מובנה.

בעולם האמיתי: השוקר החשמלי אומנם נותר על שולחן השרטוטים, אך פרט אליו עושה רושם כי כמעט כל מה שהציג הטלפון החכם של בונד ב-97' הפך למציאות עשר שנים אחר כך, עם ההכרזה על האייפון של אפל. הסמארטפונים של היום מצוידים במסכים גדולים, סורקי טביעות אצבע ומצלמות איכותיות. הם גם הרבה יותר קלים ודקים מהאבטיפוס שעמו נאלץ בונד להציל את העולם ומציעים הרבה יותר אפשרויות תקשורת.

מכונית בשלט רחוק: נראתה לראשונה בסרט Tomorrow Never Dies (פירס ברוסנן, 1997)

בונד אומנם נאלץ להסתפק בסרט הזה במכונית ב.מ.וו במקום האסטון מרטין המסורתית, אך לפחות זכה ליהנות מגימיק ייחודי: הטלפון הנייד שלו אפשר לו לשלוט מרחוק במכונית, וכך להפתיע לחלוטין את אויביו.

בעולם האמיתי: לחברת ב.מ.וו נדרשו מעט פחות מ-20 שנים על מנת להפוך את החלום למציאות. הדגם הנוכחי של הב.מ.וו סדרה 7 הוא הראשון שמצויד בשלט רחוק המאפשר להחנות את הרכב גם אם אינכם נמצאים בתוכו. המכונית הזו מכירה גם כמה טריקים שאפילו בונד היה מתרגש מהם, כמו מערכת נהיגה אוטומטית, השולטת ברכב בזמן נסיעה בכביש מהיר, מתאימה את מהירותו לתנאי הדרך ואפילו עוברת בין נתיבים באופן עצמאי.

מתקן הסוואה למכונית: נראה לראשונה בסרט Die Another Day (פירס ברוסנן, 2002)

מכונית האסטון מרטין של בונד אומנם נראית מדהים, אך מתקן ההסוואה שלה מאפשר לה לא להיראות בכלל. היא עטופה כולה במסכים ומצלמות, ואלו יוצרים אפקט שהופך את המכונית לשקופה לחלוטין כשמביטים עליה ממרחק מספר מטרים.

בעולם האמיתי: הקונספט שעומד מאחורי המכונית של בונד אפשרי לחלוטין מבחינה טכנית ובשנת 2012 אכן הפך למציאות בדגם קונספט מרהיב של מרצדס. בנוסף, הצבא האמריקני חוקר מתקני הסוואה אקטיביים בגדלים שונים, החל ממתקנים שיוכלו להסתיר טנקים ורכבים משוריינים ועד חליפות שיהפכו חיילים בשטח לבלתי נראים. ייתכן שחלקם כבר מופעלים בשטח בסודיות מוחלטת - טוב, כמעט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully