וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך לא תיפלו בפח: המדריך המלא לשופינג בטוח ברשת

גיל נוילנדר

11.11.2015 / 6:02

עונת הסיילים של סוף השנה כבר כאן, אך חוץ ממבצעים והנחות, מחכים לכם ברשת גם האקרים ופושעי סייבר אחרים שרוצים גם הם לקחת חלק בחגיגה, ולהשיג גישה לפרטים האישיים ואולי אפילו לחשבון הבנק שלכם. איך תוודאו שאתם רוכשים בצורה בטוחה?

קנייה ברשת. ShutterStock
חכו רגע עם האשראי./ShutterStock

זו מסורת רבת שנים, שלקראת חג המולד, ראש השנה האזרחית, וכעת גם יום הרווקים הסיני, יוצאות החנויות המקוונות הגדולות בשלל מבצעים והנחות. הודות לאינטרנט ניתן ליהנות מהסיילים האטרקטיביים בכל פינה בכדור הארץ, כולל בארצנו הקטנה. אך למרבה הצער, תקופת הסיילים מאופיינת לא רק במבצעים חסרי תקדים, אלא גם במספר גבוה מאוד של הונאות, פישינג ושאר מלכודות רשת. מה אתם צריכים לעשות כדי ליהנות משופינג בטוח בעונת הסיילים הקרובה?

הכינו את המחשב שלכם לשופינג

רגע לפני מסע השופינג המקוון כדאי לוודא שהמחשב שלכם מוכן. ודאו שמערכת ההפעלה, דפדפני האינטרנט ותוכנת האבטחה שלכם מעודכנות. בנוסף, אם מותקנות לכם על המחשב תוכנות צד שלישי כמו ג'אווה ואדובי, עליכם לוודא שגם הן מעודכנות ושלא מדובר בגרסאות ישנות של התוכנה. האקרים מרבים להשתמש בפרצות אבטחה בתוכנות אלו על מנת לפרוץ למחשבים ולהשיג פרטים אישיים ובמיוחד את מספר כרטיס האשראי שלכם. בכל פעם שמתגלה פרצת אבטחה, טלאי עדכון מופץ ולכן עדכון התוכנות והתוספים מגן עליכם מפרצות מוכרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עדכנו את כל התוכנות ואת התוספים בדפדפן./מערכת וואלה!, צילום מסך

העדיפו אתרים מוכרים

מומלץ לתכנן מראש מה אתם מתכוונים לקנות ולחפש את המוצרים באתרי הקניות המוכרים. שימו לב שפושעי הרשת עלולים ליצור אתרים מתחזים, שנראים בדיוק כמו אתרים פופולאריים כגון אמזון, eBay ועוד, לכן מומלץ לגלוש אל האתרים האלו ישירות מהדפדפן שלכם ולא באמצעות לחיצה על קישורים בפרסומות או מבצעים שייתכן שנתקלתם בהם ברשתות החברתיות או בתיבת הדואר האלקטרוני שלכם. חיפוש בגוגל לרוב מביא את האתרים המקוריים ולא גרסאות פישינג מתוחכמות.

היזהרו מדילים מדהימים

למרות שתקופה זו של השנה מאופיינת בדילים לא רעים בכלל, אך אם אתם נתקלים בדיל שנראה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, אז ככל הנראה הוא באמת טוב מדי והסיכוי שמדובר בהונאה הוא גבוה יותר. דוגמאות לדילים כאלה יכולים להיות "אייפד חינם בכל קניה" או מוצרים נחשקים במחירים בלתי הגיוניים. הדרך להימנע מהונאות כאלו היא לוודא במאה אחוזים שהאתר בו אתם גולשים הוא אתר מוכר ומהימן, ולהימנע מגלישה באתרים מפוקפקים שמציעים כל מיני דילים מפוקפקים.

השתמשו בחיבור בטוח

מומלץ לא לבצע רכישות, או תשלומים ברשת, באמצעות חיבור אינטרנט ציבורי. אם הדבר סובל דיחוי, עדיף להמתין עם הקנייה או התשלום עד שתגיעו למחשב עם חיבור מאובטח. אם אתם ממש חייבים לרכוש משהו באמצעות הסמארטפון, עדיף להשתמש בחיבור האינטרנט של הרשת הסלולרית שלכם מאשר להשתמש ברשת חינמית כלשהי.

ודאו שתהליך הרכישה מאובטח

לאתרי הקניות יש אינטרס מובהק שתהליך הרכישה יהיה מאובטח ושהגולשים לא יפלו להונאות. גולשים המרגישים בטוחים באתר מסוים יחזרו ויקנו ממנו שוב. מבלי להיכנס יותר מדי לעומק, חשוב לדעת שתקן ההצפנה המקובל והנדרש על פי חוק באתרי קניות באינטרנט נקרא SSL, ואם האתר משתמש בתקן הזה הוא אמור לציין זאת בעמוד הרכישה.
בנוסף, חפשו את סמל המנעול לפני שורת הכתובת בדפדפן, ושימו לב שכתובת האתר מתחילה ב-HTTPS בצבע ירוק - סימן זה מעיד שתקשורת הרשת באותו דף אינטרנט היא מוצפנת על פי התקן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חפשו את ה-HTTPS הירוק ואת לוגו המנעול./מערכת וואלה!, צילום מסך

במקום כרטיס אשראי, השתמשו באלטרנטיבות

אפילו אם נקטתם בכל אמצעי הזהירות, שהוזכרו על כה, הסכנה שהאקר כלשהו יצליח לגנוב את פרטי האשראי שלכם עדיין קיימת, מה שעלול לגרום לכם לכאב ראש מיותר ולהרוס את חוויית הקנייה. החדשות הטובות הן שאתם בכלל לא חייבים להשתמש בו. קיימות אלטרנטיבות מצוינות לכרטיסי האשראי כשהמפורסמת בהן היא כנראה PayPal. אחד מהיתרונות העיקריים בתשלום באמצעות PayPal הוא שהמוכר כלל לא נחשף לפרטים כמו מספר כרטיס האשראי, או פרטי חשבון הבנק, שלכם וכך פרטים רגישים אלו נשארים חסויים.

כרטיס ויזה נטען, אותו ניתן לרכוש בכל אחד מסניפי הדואר השונים יהיה גם תחליף ראוי. מעבר להיותו בטוח יותר משימוש בכרטיס האשראי, יש לו יתרון נוסף וחסכוני כיוון שלא תוכלו לבזבז יותר מהסכום אותו הזנתם מראש.

בדקו את פירוט החיובים

למרות שעיון בפירוט החיובים של כרטיס האשראי שלכם עלול להתפתח לחוויה כואבת (במיוחד אחרי סיילים מטורפים), הוא עשוי גם להיות הרמז הראשון שיגלה לכם האם נפלתם קורבן למזימה או הונאה כלשהי. אם גיליתם בפירוט החיובים עסקאות שבוודאות לא ביצעתם, דווחו על כך מיד לחברת האשראי. חברות האשראי מבוטחות וגילוי מוקדם של הונאה רק יגביר את הסיכוי לקבל את כספכם בחזרה.

לא לשכוח תוכנת אבטחה

בנוסף לכל האמור לעיל, מומלץ לוודא שעל המחשב מותקנת תוכנת אבטחה כמו אנטי-וירוס, או חבילת אבטחה מקיפה יותר, הכוללות מנגנון לזיהוי וירוסים, אנטי-פישינג נגד אתרים מתחזים, ואף מנגנונים מתקדמים לאבטחת תשלומים ורכישות אונליין שמטרתם היא להגן עליכם במיוחד בעת ביצוע קניות ברשת. בדומה למערכת ההפעלה, עליכם לוודא שגם תוכנת האבטחה שלכם בתוקף ועדכנית.

גיל נוילנדר הוא מנכ"ל ESET ישראל, המפתחת את תוכנת האנטי-וירוס NOD32 וספקית תוכנות האבטחה החמישית בגודלה בעולם (Gartner).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully