וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובי קוטב, טיגריסים ומדוזות: כך תצפו בחיות בר בלי לזוז מהבית

3.12.2015 / 17:00

למה שתבזבזו את הזמן שלכם על "האח הגדול" אם אפשר לבזבז אותו על נמרים, קופים וקרקלים? חוקרים בכל העולם וגם בישראל מציבים מצלמות וידאו בטבע כדי לאסוף מידע על חיי הבר. התוצאה: שלל סרטונים מעניינים ומשעשעים. על זה נאמר: צפו

צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים, עריכה: טל רזניק

לא רק סלבס בסנאפצ'ט ותינוקות בקבוצות ווטסאפ משפחתיות: קדחת התיעוד לא פוסחת על עולם בעלי החיים - רק שבמקרה שלהם לצילומים ולסרטונים שמתעדים רגעים קטנים מהחיים יש ערך סביבתי ומדעי. ניטור חיות בר באמצעות מצלמות הוא תופעה שצוברת תאוצה בכל העולם - וגם אצלנו בישראל. הטכנולוגיה מאפשרת להביט בחיות מקרוב, ולתעד אותן מזוויות ובמצבים שמעולם לא ראינו.

אקולוג מחוז דרום ברשות הטבע והגנים אסף צוער מסביר כי מדובר בכלי בסיסי שמשמש את פקחי הרשת באופן יומיומי לאיסוף מידע על בעלי החיים בנגב ותורם רבות למחקרים מדעיים על אוכלוסיותיהם.

צוער מתאר פרויקט מחקר שנמצא כעת בעיצומו ובמסגרתו נפרסו מצלמות במעיינות הנגב: "אנחנו יודעים שיש קונפליקט בין בעלי החיים לבני האדם בנוגע למים במדבר ורצינו לדעת עד כמה הוא רציני; לבחון אילו בעלי חיים באים למעיינות, באילו שעות הם מגיעים ומתי יש שם בני אדם, ואילו סוגי עימותים יש ביניהם. הפקח עמרם צברי ביצע את המחקר בליווי פרופ' עופר עובדיה מאוניברסיטת בן גוריון, ונאספו בו כ-70 אלף תמונות. סיימנו לסנן ולקטלג אותן וכעת מנתחים את הנתונים".

מחקר נוסף שנעשה בשיתוף קרן הדוכיפת וכוחות צה"ל המוצבים בגבול עם מצרים, עוקב אחר בעלי החיים באזור גדר הגבול. "לאורך הגדר יש מעברים לבעלי חיים – מגודל זאב ומטה – אבל אנחנו לא יודעים מי עובר, כמה עוברים, איפה עוברים יותר ואיפה עוברים פחות; יש גם מינים שאנחנו לא רוצים שיעברו, כמו כלבים משוטטים", אומר צוער. הוא מציין כי המצלמות קלטו בין היתר יעלים, פראים וקרקלים – תצפית מרגשת במיוחד לאור העובדה שהגדוד הצבאי שמשתתף בפרויקט הוא גדוד קרקל. לדברי צוער, אחד ההיבטים המשמחים של פרויקטי התיעוד הוא שבעלי חיים נדירים יחסית - כמו הקרקלים ושועלי הצוקים - מופיעים בצילומים לעתים קרובות יותר מהצפוי.

בעלי החיים בנגב:

רשות הטבע והגנים

להשתולל עם דובי קוטב

איך יודעים שהחורף מתקרב? הפיד שלכם מלא מבחני טעימה של סופגניות, אם שכחתם להדליק דוד כנראה הלך עליכם, ואי שם בסביבות העיירה צ'רצ'יל, לחופי מפרץ הדסון שבקנדה, נכנסות לפעולה מצלמות דובי הקוטב. החורף הוא עונת הציד של הדובים הלבנים והם מבלים אותו על פני הקרח הימי. בקיץ הקרח מפשיר, והדובים נדחקים אל היבשה; הם חיים על מאגרי השומן שצברו בחורף ומחכים שהמים ישובו ויקפאו. כשהטמפרטורות מתחילות לצנוח, הדובים נודדים צפונה לאזור צ'רצ'יל ובדיוק בשלב המכריע הזה הם נותנים שואו למצלמה – מנמנמים בשלג, מתקוטטים או מתרוצצים להם במרחבים הלבנים, רגע לפני שישובו לארוב לכלבי הים במפרץ הקפוא. בימים האחרונים הדובים נדדו הלאה אל שדות הציד שלהם ועונת השידורים החיים הסתיימה. למרבה המזל, ערוצי היוטיוב של הפרויקט משדרים ללא הפסקה את הקטעים הטובים ביותר שצולמו בשבועות האחרונים. זאת ועוד, מי שממש חם על החי בחצי כדור הארץ הצפוני, ישמח לדעת שבקרוב מאוד תחל עונת השידורים החיים ממצלמת הגורים של כלבי הים האפורים באי כלבי הים שנמצא מול חופי מדינת מיין שבארה"ב. לצופים הנאמנים מובטחת פרווה פלאפית לרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לפסוע עם טיגריסים

אפרופו פרווה פלאפית ונופים מושלגים, הסניף הרוסי של הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF) לא בוחל באמצעים כדי לגרום לכם לכם לפלוט אנקת "אווווו". סרטון חדש שפרסם הארגון מציג את החתול הגוצי והפרוותי ביותר שראיתם מימיכם: חתול פאלאס. גודלו כגודל חתול בית פושטי, אבל הלוק שלו הוא לא מהעולם הזה.

החתול העגלגל צולם בהרי אלטאי שבגבול רוסיה-מונגוליה, במסגרת מיזם מלכודות-צילום, המופעלות כאשר חיישניהן מזהים תנועה. חתול יפהפה נוסף שהארגון הרוסי מקפיד לתעד באזור הגבולות הוא נמר השלג – בעל חיים חמקמק המצוי בסכנת הכחדה. בסרטון חדש שפרסם הארגון, נראית נמרת שלג (ושמה גוטה) ובעקבותיה שני גורים צעירים.

אם לא די בכך, קפיצה לשמורת סיחוטה-אלין שבמזרח רוסיה – עניין של כמה אלפי קילומטרים –- תביא אותנו לאחד מבתי הגידול האחרונים של החתולים הגדולים ביותר בעולם: טיגריסי האמור. במאה שעברה היה הטיגריס המפואר הזה על סף הכחדה, אך בזכות מאמצי השימור אוכלוסייתם בטבע מונה כעת כ-500 פרטים. האגודה לשימור חיי הבר (WCS) פרסמה באחרונה תיעוד נדיר של משפחת טיגריסים אשר פוסעת לה מעדנות בשביל נטוש ביער.

לרבוץ עם היפופוטמים

מרכז המחקר במ?פ??ל?ה שבקניה מספק הצצה מרתקת לעולם החי העשיר להפליא במדינה האפריקנית. בין היתר, חיים באזור אלפי פילים, זברות ואריות. זה גם ביתה של אחת מאוכלוסיות הזאבים הטלואים הגדולות ביותר ביבשת. הטורף הצבעוני ממשפחת הכלביים הוא לא באמת זאב, אבל יש לו אוזניים גדולות וחמודות, ולמרבה הצער הוא נתון בסכנת הכחדה. אחת מהמצלמות של המרכז מכוונת לבור מים; ההיפופוטמים נחשבים לבעלי הבית בבור, אבל הוא מושך אליו גם ג'ירפות, קופים, עופות שונים ואפילו תנינים. גם המצלמה הזאת לא משדרת כרגע שידורים חיים עקב תקלה טכנית, אך מפעיליה מבטיחים חזרה לשגרה עד סוף החודש. עד אז, אתם מוזמנים לצפות בלופ בקטעים הטובים ביותר.

ללקק מלח (?!) עם עצלנים

זה כמה שנים שתחנת המגוון הביולוגי טיפוטיני בשמורת יאסוני שבאקוואדור מנפיקה סרטוני חיות שמזכירים את הסרטים האחרונים של מארוול – כל שלוש שניות מופיע גיבור אחר. השמורה באמזונס היא אחד מבתי הגידול העשירים והמגוונים ביותר בעולם, ובלקטים מצילומי מלכודות הצילום, שמנהל תחנת המחקר מפרסם אחת לזמן מה, מופיעים עשרות מיני בעלי חיים, ובהם טוקנים, ארמדילואים, קופים, עצלנים, קפיברות, דובי נמלים, טפירים, יגוארים ועוד שלל יונקים ועופים שונים ומשונים; כאלה שפעילים ביום וכאלה שמעדיפים את הלילה. אחת הנקודות החמות ביותר של יאסוני היא מקום מיוחד שאליו באות החיות כדי ללקק את הרצפה. כן, קראתם נכון. בעלי החיים מלקקים את האדמה כדי לקבל ממנה את המינרלים שחסרים בתזונה שלהם. כפי שניתן לראות בסרטון העדכני, פינת הליקוק חביבה במיוחד על הקופים, אך מנהל התחנה דייגה מוסקרה הסביר באחרונה בריאיון לאתר "מונגביי" כי גם העצלן הדו-אצבע, שנראה בסרטון כשהוא זוחל על ארבע, הוא לקוח קבוע. לדברי מוסקרה, הפרט הזה ועצלנים אחרים נצפו במקום 4-3 פעמים בשבוע – תופעה מפתיעה שהחוקרים עתידים לתאר במאמר מדעי מיוחד.

לצלול עם תמנונים

פרויקט "אושן אקספלורר" של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארה"ב (NOAA) מוקדש לחשיפת צפונותיהם של כמה מהמקומות המסתוריים ביותר על כדור הארץ – במעמקי האוקיינוסים. משלחות המחקר, המצוידות בצוללות המופעלות מרחוק, כבר הספיקו לשחרר לרשת מאות סרטונים מרהיבים בכיכובם של דגים וחסרי חוליות, שחלקם בהחלט עלול לגרום לכם לחשוב שמישהו עובד עליכם; המזודה המופרעת הזאת, שצולמה באחרונה ליד הוואי, היא דוגמה מצוינת לכך. המשימה המדעית היא כמובן לערוך תצפיות שיטתיות ולתעד בדייקנות את המאפיינים הביולוגיים, הכימיים, הפיזיקליים, הגיאולוגיים והארכיאולוגיים של הסביבה הימית, אבל תוצאת הלוואי היא סרטונים מדהימים ומרגיעים כאחד. עקבו אחר הפרויקט בפייסבוק או הירשמו לערוץ היוטיוב, ובפעם הבאה שמישהו מעצבן אתכם בעבודה, קחו לכם רגע מתוק של תמנון.

  • עוד באותו נושא:
  • בעלי חיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully