וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת אדמה תת קרקעית: האם הרשויות פיצחו את הדארקנט?

אילן גלר

4.12.2015 / 7:00

רובנו לא גולשים ברשת האפלה, לא ממש מודעים למתרחש שם, ובטח שלא מתרגשים אם מידת האנונימיות שם נפגמה, אבל במונחים של הדארקנט, השיטה הלא-אלגנטית הזו של האף.בי.איי עלולה לפגוע בהרבה מאוד פושעי רשת, וגם בלא מעט גולשים הנאבקים על זכויות אדם במדינות עם צנזורה

דארקנט. ShutterStock
מצאו שיטה לפצח את העברת המידע האנונימית?/ShutterStock

במהלך השנים האחרונות נאלצו רשויות הביטחון ושירותי הביון במדינות רבות בעולם להתמודד עם תופעת "הרשת האפלה" (דארק נט) - קבוצה של אתרים ושירותי אינטרנט הפועלים באופן שאיננו חשוף לרוב המשתמשים. אלו אפשרו לגופים שונים - ביניהם ארגוני טרור וסוחרי סמים ונשק - לפעול באופן נסתר ואנונימי, הרחק מעיני המשטרה. דפדפן בשם TOR, המאפשר לגלוש באנונימיות מוחלטת, היה הלב הפועם שאפשר לדארקנט לצמוח.

תור מותקן על מחשבים ברחבי העולם ומאפשר העברת מידע בין משתמשים מבלי לגשת לשרת מסוים. כך נוצרות רשתות P2P (עמית לעמית) אנונימיות כשהדפדפן, מעבר למתן גישה, גם מנתב חבילות מידע עבור התקשרויות של גולשים אחרים. ניתן לדמות את זה לעשרות או מאות אנשים הלוחשים סודות זה לזה בג'יבריש במשחק ענק של טלפון שבור. כמעט בלתי אפשרי להבחין מי ביקש את המידע ומי רק מנתב אותו (למרות שניתן לבחור להיות רק נקודת כניסה או יציאה בתור).

אולם כעת עושה רושם שמעטה האנונימיות שאותו הציע TOR למשתמשיו נפרץ מעט. השיטה אגרסיבית ולא חיננית במיוחד, אבל בהתחשב בנפח התעבורה המצומצם יחסית בדארקנט היא די אפקטיבית בשלב הזה.

הפרטים המלאים, כפי שניתן לצפות, אינם נחשפים לציבור אך מה שידוע לנו הוא שסוכנות ה-FBI האמריקנית חברה לצוות של חוקרים מאוניברסיטת קרנגי מלון היוקרתית בכדי לפרוץ ל-TOR ולחשוף את פרטי המשתמשים בו. איך עושים את זה? משתלטים על מספיק תחנות ממסר עם דפדפני תור פעילים וכך מונעים מקהילת המשתמשים להעביר ביניהם מסרים באנונימיות לאורך זמן. או במילים אחרות: טלפון שבור שכל בן אדם שני מדווח לכם מי דיבר איתו ומה הוא אמר. פעולה זו הובילה למעצרים נרחבים, והצהרה חד משמעית מצד ה-FBI כי "הרשת האפלה נעשתה מוארת יותר".

לא כולם מרוצים מההישג הזה. הצוות המפעיל את TOR, עמותת מתנדבים שלה נציגים במדינות שונות בעולם, טוען כי מבין 2 מיליון המשתמשים בתוכנה מיעוט בלבד מנצל את יכולותיה לצורך פעילות בלתי חוקית. רוב הגולשים הם דווקא עיתונאים ופעילי זכויות אדם, הנלחמים בדיכוי ובתעמולה של מדינות שאינן מאפשרות תקשורת חופשית. המתקפה של ה-FBI אומנם הועילה במעצרם של מחבלים וסוחרי סמים, אך חשפה גם את פרטיהם של חפים מפשע החשופים כעת לפגיעה מצד השלטונות.

  • עוד באותו נושא:
  • דארקנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully