וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הסכסוך על זכויות יוצרים: יומנה של אנה פרנק זמין להורדה במלואו ברשת

אילן גלר

3.1.2016 / 11:17

בעוד קרן אנה פרנק, הארגון שנוסד על מנת להנציח את זכרה, ממשיך במאבקו להרוויח כסף על כל עותק שנמכר מהספר הפופולרי, הטקסט המקורי כברו הועלה לאתרים שונים, עם מלאת 70 שנה למותה של הנערה היהודייה

אנה פרנק. Anne Frank Center, HO, AP
אנה פרנק./AP, Anne Frank Center, HO

בתאריך 1 בינואר 2016 פגו זכויות היוצרים על הגרסה המקורית של "יומנה של אנה פרנק", מאחר שחלפו 70 שנים מאז מותה במחנה הריכוז ברגן-בלזן. למרות שהתאריך נתון במחלוקת ובקרן אנה פרנק, הארגון שנוסד על מנת להנציח את זכרה, טוענים כי הגרסה המוכרת לנו נערכה ושוכתבה בתאריך מאוחר יותר - ועל כן עדיין שייכת למשפחה - עושה רושם שרבים ברשת לא ממתינים להכרעה משפטית בנושא ומיהרו לפרסם את היומן במלואו.

אחד מאלו שפרסמו את היומן ואף מוכנים להילחם על מעמדו, כנכס ציבורי, היא חברת הפרלמנט הצרפתית איזבל אטארד, שהעלתה את הטקסט המלא בהולנדית לאתר האישי שלה (או בלינק הזה, המגיע ללא עיצוב כלל). לטענת איזבל, התעקשות הקרן לשמור את הספר כרכוש פרטי שיש לשלם כסף פוגעת במעמדו כעדות לזוועות המלחמה ומגבילה את תפוצתו. בנוסף, מאחר וספרו של היטלר "מיין קמפף" זמין אף הוא בחינם, מאמינה איזבל כי מצב שבו דווקא ספרה של אנה פרנק יהיה נגיש לפחות אנשים הוא "בלתי מתקבל על הדעת".

בקרן אנה פרנק לא מתכוונים לוותר, ומתכננים לנהל מאבק משפטי שיימשך עד שיוסרו מהרשת כל הגרסאות החינמיות של היומן (מטרה שעשויה להיראות מעט אבודה כעת, משעותקים רבים של היומן כבר זמינים להורדה ברשתות שיתוף הקבצים). בקרן סבורים כי התאריך הקובע לענייני זכויות יוצרים הוא התאריך בו פורסם הספר לראשונה, 1986. אם יתקבלו טענותיה, יחזור הספר להיות תחת זכויות יוצרים למשך עוד עשרים שנים לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully