וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה: לבוס מותר לחטט עכשיו בהתכתבויות פרטיות בווטסאפ

אילן גלר

14.1.2016 / 10:01

מאות מיליוני משתמשי אפליקציות המסרים השונות במדינות אירופה חשופים כעת בפני המעסיקים שלהם, בעקבות פסיקה תקדימית של בית הדין לזכויות אדם באירופה. לפי הפסיקה, מותר למעביד "לוודא" שמשימות אכן מתבצעות ולשם כך הוא רשאי לקרוא הודעות פרטיות

התקנת ווטסאפ למחשב. יוטיוב, צילום מסך
פרטיות? לא ביבשת אירופה./צילום מסך, יוטיוב

פסק דין תקדימי באירופה מאפשר לבוס לחטט לעובדיו בכל ההתכתבויות האישיות, ולא רק במייל של העבודה. בית הדין לזכויות אדם באירופה (ECHR) דן במהלך החודשים האחרונים במקרה של מהנדס תוכנה רומני, שפוטר ממשרתו לאחר שהשתמש בתוכנת מסנג'ר בכדי לשוחח עם חברים ובני משפחה במהלך שעות העבודה. המהנדס טען בפני בית הדין כי החברה חדרה למחשב בו השתמש ויצרה תדפיסים של השיחות הפרטיות שלו - מהלך המהווה לדעתו הפרה בוטה של זכותו לפרטיות.

לרובנו תביעתו של המהנדס נשמעת לגיטימית והגיונית, אבל השבוע הגיש בית הדין את מסקנותיו בעקבות הדיון, ואלו עשויות בהחלט להפתיע אתכם: ה-ECHR דווקא סבור שהמעסיק פעל מתוקף זכותו ואין שום בעיה שיחטט בשיחות המסנג'ר של עובדיו על מנת לוודא שהם באמת עובדים ולא מבזבזים זמן. "אין זה בלתי סביר שמעסיק ירצה לוודא שעובדיו משלימים משימות מקצועיות במהלך שעות העבודה", כתבו השופטים.

לקביעה זו השלכות נרחבות לגבי היחסים בין עובדים ומעבידים בכל מדינות האיחוד האירופאי, שבחרו להכיר בסמכותו של בית הדין - רשימה הכוללת בין השאר גם את צרפת, גרמניה ואנגליה. זו האחרונה כבר הביע בעבר מורת רוח מסוימת לגבי סמכותו של בית הדין ופסיקותיו, ועשויה לפרוש ממנו בעוד כמה חודשים בלחץ המפלגה השמרנית של ראש הממשלה הנוכחי, דיוויד קמרון.

פסק הדין הזה לא תקף בישראל, כמובן, אך לא מן הנמנע שבאווירה המקוונת והשלטונית בישראל יעשה מהלך דומה בעתיד שיאפשר להקל על השגת תכתובות אישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully