וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נשמעים גלי כבידה? זה מה שהקליטו המחשבים

אילן גלר

15.2.2016 / 9:56

לפני כמה ימים הכריזו כלי התקשורת ברחבי העולם על תגלית העשור בעולם האסטרופיזיקה, אבל גם אם לא ממש הבנתם מה זה גלי-כבידה ומה הם עושים, לפחות תוכלו להאזין "לדופק של היקום"

LIGO

בשבוע שעבר התבשרנו על תגלית היסטורית: תיעוד ראשון של גלי כבידה, שאת קיומם חזה איינשטיין עוד בשנת 1916, אך עד כה לא ניתנה הוכחה חד-משמעית לקיומם. בפשטות (עד כמה שניתן), גלי הכבידה הם חלק מתורת היחסות הכללית; לפי התיאוריה, הם מתווים את הנתיבים בהם נעים גרמי שמיים סביב כוכבים גדולים, המעוותים את המרחב-זמן בשל כוח הכבידה שלהם.

כדי להוכיח את קיומם של גלי הכבידה, מאות חוקרים השתתפו בניסוי של LIGO (מצפה אינפורמטר לייזר של גלי-כבידה - Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), ובעת שהלייזר עבר בין המראות, כדי למדוד את המרחק, הוקלטו גם צלילים בתדר המאפשר לבני-אדם לשמוע אותם. חלק כבר מיהרו לכנות את הצליל הזה "הדופק של היקום".

מאחר שגלי הכבידה, שנדגמו, הפיקו אות חלש מאוד במכשירי המדידה, פרסמו המדענים גרסה מוגברת ומוגזמת במקצת של הצליל אותו הם הקליטו, אם כי בסרטון נוסף שפורסם מושמעת גם הגרסה המקורית של האות להתרשמות נוספת.

"לקחנו את האות המקורי, ושינינו מעט את התדר שלו, אבל זה עדיין האות שמדדנו בניסוי", הבהירה החוקרת גבריאלה גונזלס.

"אנחנו יכולים לשמוע אותם", מסבירה גונזלס. "אנחנו יכולים לשמוע את היקום. זה אחד הדברים הנפלאים לגבי זה. לא רק שעכשיו נוכל לראות את היקום, נוכל גם להקשיב לו". הקולות הספציפיים האלה נקלטו מהתנגשות של שני חורים שחורים, לפני 1.3 מיליארד שנים; אפשר רק לקוות שבעתיד הקרוב נוכל ליהנות גם מצלילים של אירועים קוסמולוגיים נוספים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
איך נשמעים גלי כבידה. צילום מסך
שני חורים שחורים בריקוד קוסמי רב עוצמה./צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully