וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: התמונה הזאת אומרת משהו מאוד רע על המציאות שלנו

22.2.2016 / 13:02

מיליארדר עם כוח אדיר, צועד בגו זקוף עם חיוך של מנצח על הפנים, בזמן שהאנשים שבאו לשמוע את מוצא פיו נמצאים עם כיסוי עיניים, כאשר המכונות מזינות להם את המציאות הישר אל תוך המוח. אם זה היה קורה בסרט, היינו חושבים שזה לא אמין

מארק צוקרברג בכנס הטכנולוגיה בברצלונה. עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג, אתר רשמי
מציאות מדומה או מציאות מטרידה?/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג

לפני כשנתיים יצאה באנגליה מהדורה חדשה של ספר קלאסי שחגג 65 שנים. בהוצאה החדשה החליטו להדביק מדבקות שחורות על שם הספר והסופר. וכך, אם תיגשו למדף בספרייה לונדונית, לא תוכלו לדעת באיזה ספר מדובר, או מי כתב אותו – אלא אם תעזו לפתוח אותו ולהציץ פנימה. לא ברור אם מדובר בשיטת שיווק גאונית, או הומאז' לעלילה של הספר, ולעובדה שהוא נאסר לקריאה במשך השנים (ואף נשרף במקומות שונים בעולם). הספר הזה הוא "1984", הפנטזיה הדיסטופית המטרידה של ג'ורג' אורוול.

והנה, 32 שנים אחרי 1984, מארק צוקרברג מציב לנו מראה מול העיניים, בלי כוונה, ומראה לנו את המציאות הדיסטופית שאנחנו חיים בה. והתמונה הזאת חזקה מכל עמוד בספר, ויותר מכל פריים בסרט עלילתי. הסתכלו על התמונה הזאת. מיליארדר עם כוח אדיר, צועד בגו זקוף עם חיוך של מנצח על הפנים, בזמן שהאנשים שבאו לשמוע את מוצא פיו נמצאים עם כיסוי עיניים, כאשר המכונות מזינות להם את המציאות הישר אל תוך המוח. עוד רגע הוא יעמוד על הבמה – יהודי ג'ינג'י שמוצג על מסכי ענק – ויזכה למחיאות כפיים סוערות. בהמשך הערב הוא יעלה את התמונות מהאירוע לרשת החברתית בה נמצאים כולם, וכולם רואים בדיוק את מה שהוא ירצה – ועשרות אלפי מאמינים ישתחוו בפניו – או לפחות יעשו לו לייק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת הספר החדשה של 1984, עם שם הספר והסופר מחוקים/מערכת וואלה!, צילום מסך

וזה לא קורה בסרט מדע בדיוני, קיאנו ריבס לא יקפוץ עוד רגע מהצד ויתחיל לירות על האנשים הרעים שכלאו אותנו במטריקס. התמונה הזאת צולמה אמש בכנס המובייל הענק בברצלונה מול מאות עיתונאים ובלוגרים, כאלה שיכולים לשדר את המציאות שלהם בלחיצת כפתור אל עוד אלפי ומיליוני קוראים. באי כנס ה-MWC התחברו למציאות שהוזרמה להם על ידי מכשירי ה-GEAR VR של סמסונג, וכך פספסו את העובדה שהבוס הכל-יכול של פייסבוק פשוט חלף על פניהם. הפעם היה מדובר בטריק יח"צ חביב, אבל בפעם הבאה שיעוותו לנו את המציאות, אנחנו עלולים לפספס משהו שאסור לנו לפספס. זו לא פרנויה וזו לא תיאוריית קונספירציה, זה העולם בו אנחנו חיים וההיסטוריה מלאה בהסחות דעת שכאלה.

למען הסר ספק - הלב של צוקרברג נמצא במקום הנכון. צוקי לא רוצה להיות "האח הגדול", הוא רוצה להיות האח הגדול של כולנו במובן הכי טוב שיש – זה שמחנך לערכים חיוביים, שמתנגד לגזענות, שמעודד למיזוג תרבויות ואהבת האדם. הוא אפילו הצהיר שהוא יתרום את כל המיליארדים שהוא עושה, וזה באמת ראוי למילים חמות (ולייקים) אם אתם בוחרים להאמין לו. אלא שכל הסיבות הנכונות לא יכולות להסתיר את התמונה הברורה הזאת של העתיד – בה כולנו נהיה כל כך מחוברים עד כדי כך שנהיה כל כך מנותקים. כל כך מקוונים – עד כדי אובדן קשר עם המציאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מארק צוקרברג בכנס הטכנולוגיה בברצלונה. GettyImages
ג'ינג'י יהודי שנואם מול קהל מנותק/GettyImages

פרופ' נועם חומסקי אמר בזמנו שהאליטות הפריבילגיות בוחרות לשלוט בתקשורת ההמונים כדי לכפות את האשליות הנחוצות על הרוב הטיפש, וכדי להרחיק אותם מהזירות בהם קובעים את הדברים החשובים באמת. חומסקי התכוון לאילי העיתונות, למו"לים של עיתונים גדולים, לבעלים של רשתות טלוויזיה גדולות. אפילו פסימיסט כמוהו, שטוען כבר כמה עשורים שהקיום האנושי נמצא בסכנה, לא יכול היה לדמיין תמונה בה אנשים צופים בבנאדם שהולך לידם דרך מסך, ומחייכים כשהם רואים את "הדבר הבא" שהוא נותן להם לראות – שזה בעצם הוא עצמו. הנוכחים בכנס טוענים שצוקרברג גנב את ההצגה באירוע של סמסונג אמש, אבל יכול מאוד להיות שהוא מתכנן לגנוב לנו גם את הנשמה.

מארק צוקרברג בכנס הטכנולוגיה בברצלונה. GettyImages
גם אם זה מכל הסיבות הנכונות, זה לא נראה טוב/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully