וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופילים מזויפים בפייסבוק: למה הם עושים את זה ואיך לזהות אותם?

10.3.2016 / 11:07

מתקפת המשובטים: בזמן האחרון נראה שגולשים ישראלים נמצאים תחת הפצצה של פרופילים מזויפים. כמה כאלה יש בפייסבוק, מה יוצא להם מזה, האם יש אדם אמיתי מאחורי הפרופילים וכמובן - איך נזהה שמדובר בפרופיל מזויף?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נראה אמין, לא? לא./מערכת וואלה!, צילום מסך

אם אתם חשים בחודשים האחרונים שהפרופיל שלכם מופגז על ידי שורה של הצעות חברות מפרופילים מזויפים, אתם לא לבד. ישראלים רבים הבחינו בתופעה שגורמת לנו להתרגש לשנייה ואז לחוש מרומים אחרי הצצה קלה בפרופיל שהציע לנו חברות.

ניסינו לקבל תשובה לגבי מכת המדינה החדשה ממעוז דגני, מוביל תחום הפרסום בפייסבוק במקאן ואלי, משרד הפרסום במצפה רמון.

מי בכלל יוצר פרופילים מזויפים ולמה?
"בקבוצה הראשונה נכניס אנשים פרטיים שעושים שאת זה מסיבות אישיות, למשל בחור שנזרק ורוצה לעקוב אחרי האקסית בפייס, או מישהי שנהנית להטריל בזהות בדויה", מסביר דגני. לדבריו, "יש כמובן גם מקרים יותר חמורים של פדופילים למשל - אבל כל אלה הם משתמשים בודדים ולהערכתי ההשפעה שלהם על פייסבוק היא שולית.

"תופעה יותר רחבה היא של פרופילים הנפתחים לצרכי פישינג ו/או פרסום. פה כבר מדובר במאמצים מאורגנים יותר, למשל תוך שימוש בבוטים (תוכנות פשוטות המאפשרות ליצור פרופילים פיקטיביים בכמויות גדולות ולהפעיל אותם בשלל דרכים נלוזות), או בחוות לייקים בעולם השלישי שמשלמות לעובדים דולר על כל אלף לייקים.

"בכל מה שקשור לפישינג, המטרה היא לגרום לאנשים תמימים להקליק על קישור שמוביל לאתר בו אפשר להדביק אותם בתוכנה זדונית, או לפתות אותם להשאיר פרטים שיאפשרו בהמשך גניבת זהות, שימוש בכרטיס אשראי וכו".

מישהו באמת לוחץ על לינק שמבטיח 90 אחוזי הנחה?
"לרובנו השיטות האלה נראות מעפנות - איזה אדם שפוי יפול בפח הזה? אבל גם אם יש טיפש אחד בין 100 אלף גולשים, הספאמרים ייצרו באופן אוטומטי עוד בוטים שיגיעו למיליון אנשים, ובחישוב פשוט יעלו על עשרה פראיירים. הרווח שאפשר לגרוף מהם עולה בהרבה על עלות יצירת הבוט הנמוכה. תוכנה לייצור בוטים תעלה כמה מאות בודדות של שקלים וכמה שעות עבודה בתפעול כל העסק".

ואיך זה קשור לעולם הפרסום?
"הרוב המוחלט של העסקים שמפרסמים בפייסבוק רוצים לקבל תמורה אמיתית לכסף שלהם, הם משלמים לפייסבוק כסף בשביל שהתכנים שלהם ייחשפו ליותר גולשים והם רוצים לפגוש משתמשים אמיתיים ורלוונטיים, כאלה שהלייק או הקליק שלהם יהפכו בסוף לרווח כספי. אבל יש גם מקרים בהם חברה כלשהי רוצה לנפח באופן מלאכותי את מספר הלייקים של הפוסט, הסרטון או עמוד פייסבוק שלה, בשביל לעשות רושם רציני יותר. תחשוב על זמר שרוצה להיכנס לרדיו, זה נראה אחרת אם יש לו מאות אלפי צפיות ביוטיוב, שלא לומר מיליונים. במקרה זה הם יכולים לקנות לייקים או צפיות לפי משקל".

אתה עשית קמפיין כזה בעבר?
"כן, קרה שפנה אליי אמרגן של זמר כלשהו וביקש לקנות צפיות ביוטיוב ולייקים בפייסבוק. אבל אני לא מתעסק בשיטות פרסום Black Hat (שיטות לא חוקיות או מפוקפקות מוסרית); עשיתי לו קידום מקצועי, לגולשים רלוונטיים, וגם העלויות היו בהתאם. אבל מי שבאמת רוצה לייקים זולים לא צריך משרד פרסום או חברת מדיה, אפשר למצוא בגוגל אתרים ישראליים שמוכרים לייקים, לטענתם ממשתמשים ישראלים אמיתיים, בעלות שהיא בערך עשירית ממה שיעלה לייק רלוונטי בקידום ממומן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל נורות האזהרה צריכות להידלק במקרה כזה./מערכת וואלה!, צילום מסך

אז למה לא לעשות את זה?
"אם אתה רוצה להראות שיש לך יותר גדול - תבורך, אבל אם אתה רוצה להשתמש בעמוד הפייסבוק שלך כנכס שיאפשר לך תקשורת עם הקהל הרלוונטי שלך, אלה שיכולים גם בסופו של יום להוציא את הארנק - לא משנה אם באתר שלך או בקניון - אתה צריך להיזהר מלמלא אותו באוהדים מזויפים".

אז מה גורם להצפה בזמן האחרון?
"לפייסבוק יש מנגנונים מאוד מתוחכמים לזהות פרופילים מזויפים. בין היתר הם בודקים את דפוסי ההתנהגות של אותו פרופיל, אז כדי להסיט את החשד, הפרופילים המזויפים נותנים לייקים לדפים ולסטטוסים אקראיים, וכמובן מציעים לכם חברות. בהקשר הזה, הבוטים גם אוהבים מאוד להקליק על מודעות, לכן גם מי שמפרסם בפייסבוק עם כוונות טובות אבל באופן לא מקצועי, עלול לגלות שהכסף שלו קנה אחוז גבוה של לייקים מזויפים. מומלץ מאוד למפרסמים להשתמש באופן חכם בכלי הטירגוט (מיקוד קהל היעד) של פייסבוק, מה שיוריד את הסיכוי להגיע לאותם פרופילים מפוקפקים".

כמה פרופילים מזויפים יש בפייסבוק?
"כמובן שאי אפשר לדעת בוודאות, אבל להערכתי כמאה מיליון בכל רגע נתון. פייסבוק עשתה לאחרונה מבצע די רציני של ניקוי פייקים (Fakes), והרבה עמודים הרגישו צניחה בן לילה של מאות או אלפי לייקים. אבל זה כמו משחק מלחמה, ככל ששיטות הלוט"ר של פייסבוק משתכללות גם הספאמרים מוצאים פרצות חדשות באלגוריתם של הרשת החברתית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיפוש תמונת הפרופיל - השלב הראשון בזיהוי./מערכת וואלה!, צילום מסך

איך תזהו פרופיל מזויף?

כאמור, רבים מהפרופילים המזויפים פשוט שותלים פרסומות בצורת פוסטים בפיד שלכם, ומקדמים תכנים בתשלום, או שהם רובוטים שעוקבים אחרי ההרגלים שלכם והפוסטים שלכם ומספקים למפרסמים מידע אקטואלי ורלוונטי יותר לגביכם.

הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא תמונת הפרופיל ולאחר מכן להציץ בשאר התמונות בחשבון. אם תמונת הפרופיל נראית מקצועית מדי או לא ריאליסטית בעליל שווה לעשות חיפוש בגוגל תמונות ולנסות לאתר את המקור ממנו היא נלקחה. כדי לעשות זאת לחצו על התמונה עם הלחצן הימני של העכבר ובחרו באפשרות "פתח תמונה בכרטיסייה חדשה". את הלינק בטאב החדש העתיקו וכנסו לגוגל.

בראש העמוד מימין תמצאו את הלחצן Images - לחצו עליו ואז בשורת החיפוש לחצו על אייקון המצלמה. הדביקו את הלינק שהעתקתם בשורת החיפוש ובדקו היכן מופיעה תמונת הפרופיל הזו עוד. לאחר מכן בדקו את שאר התמונות בפרופיל. אם יש מעט מאוד תמונות או שכולן תמונות פרופיל אתם יכולים להתחיל לחשוד.

בשלב הבא הציצו ברשימת החברים של הפרופיל. אם אתם רואים כמות קטנה או גדולה בצורה חריגה, ביחס לפעילות החשבון, זו סיבה נוספת לחשוד. כמות קטנה מ-50 חברים עשויה להעיד על פרופיל שנפתח לאחרונה או פרופיל המשמש רק למטרות ריגול אחר משתמשים אחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברכות, אתם תהיו החבר התשיעי./מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף הציצו בפיד בפרופיל ובדקו אילו תכנים עולים שם. אם הכול פרסומות או שאין פוסטים בכלל, זו סיבה טובה לחשוד אבל גם סיבה טובה לא לאשר את הצעת החברות מפאת חוסר עניין לציבור (גם אם בניגוד לכל הסיכויים מדובר בפרופיל אמיתי של משתמש לא פעיל).

בשלב הבא ניתן להציץ באזור ה-About ולדלות קצת פרטים אישיים. אם אתם לא מוצאים שם שום סימן אנושי מזהה, או שכל הפרטים הם מסחריים או שיווקיים יש סיכוי גבוה שמדובר בפרופיל מזויף, בהנחה שכבר סימנתם וי על שאר האינדיקציות שהוזכרו.

לבסוף, מומלץ לעשות בדיקת מציאות קלה ולנסות לדמיין את מי שעומד או עומדת מאחורי הפרופיל, בהנחה שאתם עדיין מאמינים בבני אדם ולא מסכימים לקבל את העובדה שקיבלתם הצעת חברות מרובוט. בתור משתמשים בפייסבוק, שמכירים לא מעט משתמשים בפייסבוק, אתם יכולים לחוש איך נראה פרופיל פעיל אמיתי. השתמשו באינטואיציה שלכם לפני שאתם מאשרים כל תמונת פרופיל עם ביקיני.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully