וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקס, סמים וסופר-מאריו: הצצה לתרבות הגיימרים שכובשת את העולם

ליאור נאור

10.3.2016 / 17:00

תשכחו מה שחשבתם שאתם יודעים על עולם משחקי המחשב; שחקנים מקצועיים שזוכים ליחס של כוכבי-על, חברות ענק שמרוויחות מאות מיליונים, אלפי מעריצים ומעריצות נלהבים וטורנירים שלא יביישו אף ענף ספורט. ביקרנו בטורניר גיימינג בינלאומי וחזרנו בהלם תרבות

צילום ובימוי: ליאור נאור עריכה: נועה לוי

אליפות העולם למשחקי ספורט אלקטרוניים (eSport) - Intel Extreme Masters - נערכה השבוע בעיר קטוביץ שבפולין, ואם דמיינתם ערימות של חנונים המשחקים במחשב, אתם לא ממש בכיוון. כלומר, היו שם לא מעט כאלה אבל זה ממש לא כל התמונה. עם מאות מיליוני צופים, פרסים בשווי מאות אלפי דולרים והערכה שיש כיום כ-1.8 מיליארד גיימרים בעולם, מדובר באחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר. לפי ההערכות, 740 מיליון הם גיימרים משלמים פעילים הצפויים להוציא 100 מיליארד דולרים לשנה על חומרה עד שנת 2018. לכן אין זה מפתיע שהתעשייה הזו מקיימת כנסים בינלאומיים גדולים ומתחרה בתעשיית המוזיקה והקולנוע.

בישראל תחום הגיימנג עדיין בראשיתו, עם כ-10,000 משתמשים המגדירים עצמם כגיימרים. אך אם לשפוט לפי אליפות העולם שנערכה בפעם העשירית, הגל שהחל לכבוש את העולם גם בדרכו לישראל, ואיתו גם תרבות שלמה.

בעוד שבארץ המחשבה על גיימר מעלה בעיקר אסוציאציות על הילד הדחוי של השכבה, בעולם מדובר בענף ספורט לכל דבר, עם כל האלמנטים הנלווים שאתם רק יכולים לדמיין - מועדונים המכילים מאות אלפי אוהדים, קבוצות יריבות הזוכות לתהילת עולם, תחרויות עקובות מדם דיגיטלי וכסף; הרבה מאוד כסף. רק בתחרות הזו הסתכמו הפרסים בשווי של כ-600 אלף דולרים, ויש עוד רבות כמוה בעולם.

בנורבגיה, למשל, ניתן ללמוד "גיימינג" באופן מקצועי, במסגרות אקדמיות. בשנת 2008 הוקמה הפדרציה הבינלאומית לספורט אלקטרוני, שמטרתה לקדם את הענף הזה בעולם, ולהביא להכרתו כספורט לכל דבר.

כנס גיימינג אינטל. : וואלה! TECH., מערכת וואלה!
תעשיית הגיימינג גדולה כמו תעשיית הקולנוע והמוזיקה./מערכת וואלה!, : וואלה! TECH.

הגמר הגדול, שנערך בקטוביץ בסוף השבוע האחרון, נראה כמו כל גמר אחר. אל אולם ספודק הענק שבעיר, הגיעו יותר מ-17 אלף צופים ולשידור-החי באינטרנט הצטרפו יותר מ-300 אלף גולשים מרחבי העולם. על המגרש הוצבו שתי קבוצות יריבות, שבמקום לרוץ ולהתמסר בכדור התרכזו כולם במסכים שלפניהם.

לרשות כל קבוצה עמדו חמישה מחשבים, שני מסכים ענקיים וקהל מרותק, שהגיב לכל התרחשות. כל משחק זכה לקריינות של לפחות שני פרשנים, שתיארו כל מהלך ב-League of Legeneds או Counter Strike : Global Offensive , וההתלהבות הצופים הרגישה כאילו היה מדובר בגמר המונדיאל, או לפחות קופה אמריקה.

מלבד קבוצות המקצוענים, לאירוע, שנמשך יומיים, הגיעו גם לא מעט כוכבים מהענף, שזכו לכבוד שלא יבייש אף כוכב ספורט: מאבטחים צמודים, אזור מבודד וקהל מעריצים שרק רוצה לגעת בהם, לקבל חתימה ואם אפשר גם סלפי. לכל גיימר כוכב כזה יש בין מאות למיליוני עוקבים ברשתות החברתיות, חברות ענק מעניקות להם חסות בסכומי כסף גדולים, וכל מה שהם צריכים לעשות זה לשחק במחשב ולשפר את מיומנותם.

אם זה לא מספיק רציני עבורכם, חשוב לציין שיוטיוב, העמודים הגדולים והרווחיים ביותר לא שייכים לטיילור סוויפט או מדונה, אלא לגיימרים, המציגים את מהלכי המשחק שלהם. המפורסם שבהם הוא פיו-די-פאי, צעיר שוודי שהקים ב-2010 ערוץ בו הוא משחק ומוסיף הערות ציניות, בדיחות וביקורות. נכון להיום יש לו יותר מ-40 מיליון עוקבים, מעל 10 מיליארד צפיות, ספר עם טיפים למשחקי מחשב והכנסות של מיליוני דולרים בשנה. הוא זכה בפרסים רבים ואף הופיע בסדרה סאות' פארק בתפקיד עצמו. כמו שאמרנו - כוכב.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אווירה של קרנבל גיקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד טורניר המשחקים נערכה במקום גם תערוכה גדולה ובה הציגו מיטב החברות המובילות בתחום את חוויות המשתמש החדשות ביותר שלהן. בעמדות של היצרנים השונים נערכו מיני-טורנירים נושאי פרסים, נמכרו מחשבים, וציוד משלים לגיימרים, ובין כולם הסתובבו מעריצים מושבעים שבמשך יומיים שלמים התחפשו בדמות הדמויות האהובות עליהם ממשחקי המחשב. האקסטזה והריכוז של השחקנים מול המחשב הייתה גדולה מאוד, וכשניסינו להפריע להם כדי לשאול כמה שאלות זכינו למבטים שלא משתמעים לשתי פנים - "לך מפה, לוזר שלא יורה עכשיו בחוצנים!"

אך אם ציפיתם מתרבות שהתפתחה בעידן המודרני שתהיה ליברלית ומכילה, טעיתם. בשיחה עם הגה בוטנן (Hege Botnen), גיימרית מקצועית, נחשפנו לצד הפחות זוהר של עולם הגיימיג. התחום המקצועי נשלט ברובו על ידי גברים, והוא כולל קבוצות בודדות בהן יש שילוב של שני המינים, בדומה לעולם הספורט המקביל.

"זה לא נכון להגיד שיש פחות גיימריות", אומרת בוטנן, "היחס בין נשים לגברים בתחום הזה הוא פחות או יותר שווה, אך נשים רבות משאירות אותו בגדר תחביב ולא מתחייבות אליו בצורה מקצועית. מנגד, אלו שבחרו כן להפוך את הגיימינג לקריירה, זכו, לפחות בהתחלה, לגידופים, זילזול ולא פעם העדיפו להסתיר את המגדר שלהן, עד שזכו לחשיפה גדולה, וצברו מספיק ביטחון ואומץ. גם באינטל, התומכת בקהילת הגיימרים, מודעים למצב ואף אומרים כי מדובר בתופעה רחבה יותר.

כנס גיימינג אינטל. : וואלה! TECH., מערכת וואלה!
"למישהו יש שיקוי ספייר לתת לי?! אני מת!"/מערכת וואלה!, : וואלה! TECH.

לי מאצ'אן, שאחראי באינטל על שילוב קבוצות אוכלוסייה בתחום הגיימינג, מוסיף כי הסיבה למידור אוכלוסיות שונות לא ממש ברורה, וכי החברה מנסה להבין מהיכן נובע העניין. כחלק מהפעילות תומכת אינטל בקבוצות גיימינג הפועלות ביבשת אפריקה, קבוצות מהקהילה הגאה וקבוצות נשים מקצועניות.

אך למרות כל אלה, נראה כי המועד בו נראה קבוצות משני המינים מגיעות לגמר עוד רחוק. בקהל נוכחות המין הנשי בולטת מאוד, אך על הבמה, בגמר הגדול - שתי קבוצות של גברים. ברגע המכריע, בו דמות וירטואלית נהרגה על המסך וקפטן הקבוצה הניף את הגביע, נראה שאיש לא הסתכל על מגדר הקבוצה הזוכה.

הכותב ביקר באליפות הגיימינג כאורח של חברת אינטל.

  • עוד באותו נושא:
  • גיימינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully