וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החומר המדהים הזה הופך ממוצק לנוזל ברגע, אבל מדענים לא יודעים מה לעשות איתו

אילן גלר

1.4.2016 / 6:00

הוא אינו רעיל, מסוגל לשנות בין מצבי צבירה ברגע ובקלות, ואפילו ניתן להגדיר פרק זמן אחריו המוצק יהפוך לנוזל - אבל למעט העובדה שמדובר בחומר בעל תכונות מופלאות לא נראה שיש לו שימוש בעולם שלנו. או לפחות לא כזה שהחוקרים הצליחו לחשוב עליו

צילום מסך

חוקרים באימפריאל קולג' בלונדון הצליחו לפתח חומר חדש בעל תכונות מדהימות - הוא מסוגל לעבור ממצב נוזלי למצב מוצק לחלוטין בתוך שניות ספורות, אחרי ניעור קל בלבד. שינוי תכונותיו הכימיות של החומר מאפשר לקצר או להאריך את משך הזמן הנדרש לצורך השינוי, כמו גם הזמן שבו נותר החומר במצב מוצק לפני שהוא שב - בכוחות עצמו וללא צורך בשום התערבות חיצונית - למצבו הנוזלי המקורי.

צוות החוקרים העניקו לחומר שהמציאו את שם החיבה "ג'ל ניעור" (Shake-Gel), אך לרוע המזל - ולמרות תכונותיו הייחודיות - נראה שהחיסרון הגדול ביותר שלו הוא שהם לא מצליחים למצוא עבורו שימוש בעולם האמיתי.

הצעה אחת שכבר עלתה לאוויר היא פיתוח גרסה אכילה של הג'ל, שתחליף את גומי הלעיסה המוכר. כך נוכל ללעוס מסטיק, להשליך אותו ברחוב, ולאחר מספר דקות יהפוך הגוש המוצק לנוזלי, ישטף ויעלם. מהפכה בעולם המסטיקים וניקיון סוליות הנעליים, אך ממש לא יעוד גורלי עבור פיתוח מרשים שכזה.

Shake-Gel משתייך לקבוצת חומרים כימיים המכונים נוזלים לא-ניוטוניים, ולרבים מהם תכונות מפתיעות ומוזרות, שרובנו עוד לא רגילים להיתקל בהם בחיי היום-יום. רובם מסוגלים לעבור בין מצבי צבירה שונים תוך שינוי מצבם הכימי, אם כי לרוב תהליך השינוי איטי בהרבה ולא מתרחש מיד או בעקבות ניעור קל.

הופך ממוצק לנוזל ברגע. צילום מסך
שקשקי אותו./צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully