וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עור אולטרה-ריאליסטי שיוצר במעבדה יצר בלוטות זיעה ומגדל שיער

אילן גלר

8.4.2016 / 7:07

בשלב הראשון, תאים מסוג זה יוכלו לשמש לטיפול בנפגעי כוויות קשות, וגם להחליף את חיות המעבדה בניסויים קוסמטיים ורפואיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עור אולטרה-ריאליסטי שיוצר במעבדה מגדל שיער./מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקרים יפנים הציגו בסוף השבוע שעבר תגלית מהפכנית: תאי עור מלאכותיים המתפקדים באופן זהה לחלוטין למקור, כולל בלוטות זיעה המתחברות למערכת העצבים של הגוף. העור הזה כל כך מציאותי שהוא אפילו מסוגל לגדל שיער. בשלב הראשון, תאים מסוג זה יוכלו לשמש לטיפול בנפגעי כוויות קשות, וגם להחליף את חיות המעבדה בניסויים קוסמטיים ורפואיים.

תאי העור מבוססים על תאי גזע של עכברים, שנוצרו אף הם בתהליך מלאכותי. לאחר מכן הונחו התאים הללו בתוך סביבה כימית זהה לזו שבה גדלים תאי עור, ואלו הגיבו בהתאם והחלו להצמיח שיערות ובלוטות זיעה. לאחר מכן הושתלו התאים הללו בעורם של עכברים חסרי פרווה, והמשיכו לתפקד כרגיל תוך שהם מעניקים לעכברים הללו את שיערותיהם הראשונות.

החוקרים מודים כי עליהם עדיין להתגבר על בעיות רבות. בין השאר, צבע השיער הגדל באמצעות התאים המלאכותיים אינו זהה לצבעו של שאר השיער בגוף, ובעוד שהתאים המלאכותיים מסוגלים להתחבר לעצבים - הם אינם מסוגלים ליצור אותם, ונפגעי כוויה סובלים בדרך כלל גם מפגיעה במערכת העצבים הקרובה לעור.

הממצאים החדשים כל כך מרשימים, שלפי הדיווחים ניסויים קליניים יוכלו להתחיל בעוד כמה שנים. "אנחנו קרובים מאי-פעם להגשמת החלום של יצירת איברים אמיתיים במעבדה לצורך השתלה", אומר החוקר הראשי בפרויקט, טקאשי טסוג'י. "אנחנו מאמינים שרקמה הגדלה בשיטה הזו תוכל לשמש כאלטרנטיבה לניסויים כימיים בחיות מעבדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully