וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רץ ברשת: האם באמת ניתן לזהות דליפת קרינה במיקרו עם סמארטפון? שאלנו מומחים

10.4.2016 / 8:45

סרטון ויראלי שרץ כמה שבועות מציע בדיקה פשוטה, באמצעות הטלפון הנייד, לבדיקה של תקינות מכשיר המיקרוגל אבל לפני שאתם נלחצים כדאי שתקשיבו למה שיש למומחים להגיד: "גם אם יש דליפה, הקרינה הזו לא ממש מסוכנת"

צילום מסך

סרטון שעלה לרשת לפני כמה שבועות וזכה למאות אלפי צפיות מדגים כיצד ניתן, לכאורה, לבדוק אם המיקרו שלכם דולף קרינה, באמצעות שני סמארטפונים. הרעיון של יוצרת הסרטון, Physics Girl, פשוט - הניחו סמארטפון בתוך מכשיר המיקרוגל מטבח, סגרו אותו וחייגו אליו.

לפי הסרטון, אם המכשיר מצלצל - ברכותינו, המיקרו שלכם דולף קרינה. לפי הסרטון, מאחר ולמיקרו מבנה של "כלוב פראדי" (שאמור לוודא שקרינה לא תצא מתחומי תא החימום בעת ההפעלה) גם אותות הסלולר לא אמורים לחדור או לצאת ממנו, אבל האם יש אמת כלשהי בטענה? לטענתם של שני מומחים, ששוחחנו עמם בנושא, התשובה היא כן ולא.

"יש בסיס מדעי והגיוני למה שכתוב אבל אין כלוב פראדי מושלם", מסביר איתמר בן שחר, מנהל צוות במוטורולה, מהנדס אלקטרוניקה המתמחה בתדרי סלולר וקרינה עם 30 שנה ניסיון בתחום. "ככל שהרשת המתכתית המרכיבה את המבנה צפופה יותר כך הוא חוסם יותר מהקרינה. הרשת שיש בדלת של המיקרוגל נועדה לחסום את קרינת המיקרוגל - שהיא בעוצמות נמוכות מאוד שלא ניתן להרגיש".

לדבריו, "נוסף על כך, האנטנה שמשדרת את גלי המיקרוגל בתוך המיקרוגל לא מכוונת כלפי הדלת בכלל, אלא כלפי חלק מסוים בצלחת שבתחתית ולכן הצלחת במיקרו מסתובבת - כדי שכל האוכל יעבור תחת גלי המיקרוגל. אם אין הצלחת רק חלק מסויים מאוד של האוכל יתחמם".

בדיקת דליפה במיקרו. צילום מסך
גם אם יש לכאורה דליפה, הקרינה כנראה מזיקה פחות מהראוטר שיש לכם בבית./צילום מסך

לדבריו של בן שחר, "העוצמות של גלי המיקרוגל במכשיר הן נמוכות מאוד, נמוכות יותר מעוצמת ה-Wi-Fi שמשדר ראוטר ביתי טיפוסי. כשמדדתי בתוך המיקרוגל העוצמה היתה במינימום - קטנה פי 100 עד פי 1,000 יחסית למה שהיה מחוץ למיקרו, אבל עדיין מספיק טוב בשביל להכין סרט ביוטיוב על המיקרוגל"

"זה שאפשר לקלוט Wi-Fi בתוך מיקרו לא אומר שיש זליגה מעבר לתקן, שבישראל עומד על 2 מילי-וואט לסנטימטר רבוע", מסכם בן שחר, "ובכל מקרה מדובר על עוצמות קרינה כל כך נמוכות שלא היית מרגיש אותם אפילו אם היא הייתה חריגה".

יוסי אורן, מרצה בכיר במחלקה להנדסת מערכות מידע, בפקולטה למדעי ההנדסה של אוניברסיטת בן-גוריון, מבקש להרגיע גם כן מבהלת שווא. "הבדיקה בסדר והמדע בסדר, אבל אין ממה לחשוש. זה פשוט עניין של הספק", הוא מסביר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראוטר פשוט. ShutterStock
מהקרינה הנפלטת ממקורות אחרים אתם לא חוששים?/ShutterStock

"ההספק או עוצמת הקרינה שהמיקרוגל משתמש בו כדי לחמם לנו את הפיצה היא בערך 1,000 וואט. התקן האמריקני קובע שהדפנות של המיקרו צריכות להחליש או לכוון את הקרינה, כך שההספק מחוץ למיקרוגל לא יהיה יותר מ-5 מילי-וואט לסנטימטר רבוע, כלומר פי 200,000".

אז למה הסרטון היה מלחיץ כל כך? "האנטנה של הטלפון שלנו מאוד רגישה, ומספיקה לה עוצמת אות חלשה בהרבה; רשת אלחוטית עובדת מצוין עם אות בעוצמה של 1 נאנו-וואט, כלומר אחד חלקי 5,000,000 מהקרינה המינימלית שהחוק מתיר למיקרוגל לפלוט. האנטנה של הטלפון כל כך רגישה, שלמרות שדפנות המיקרוגל מצמצמות את האות במידה ניכרת, עדיין ההספק מאפשר להעביר נתונים".

"זה לא אומר שזה מסוכן", מדגיש אורן. "המיקרוגל משתמש בקרינה שמחממת נוזלים, וכך האוכל שלנו מתחמם. בשונה מקרינה רדיואקטיבית, שיכולה לפגוע בנו בלי שנרגיש, אם חלילה המיקרוגל שלנו דולף אנחנו נרגיש מיד את היד שלנו מתחממת אם נשים אותה לידו. אתם לא חשים חום? אין לכם ממה לחשוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully