וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניתוק ההזוי של חיפה מ-Wi-Fi: "נקטנו משנה זהירות - לא התייעצנו עם מומחים"

בן סויסה ואורן דותן

20.4.2016 / 8:25

בתי הספר וגני הילדים בעיר הצפונית נותקו מאינטרנט אלחוטי לפי דרישת ראש העירייה, יונה יהב, אבל מה עומד מאחורי ההחלטה ומה הטעם לעבור לתקשורת קווית כשלכל תלמיד יש סמארטפון בכיס? זו בעיה שאין לה ממש פיתרון, מודים בעירייה: "הסמארטפונים באחריות ההורים"

צילום מסך

(בווידאו: מה זה בכלל Wi-Fi ואיך זה עובד?)

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, החליט השבוע לנתק לאלתר את כל בתי הספר וגני הילדים בעיר מאינטרנט אלחוטי, עד לבדיקה יסודית של השפעתם. יהב הנחה לקדם התקנת מערכת תקשורת אינטרנט קווית במוסדות החינוך, והדגיש כי אוכלוסיית התלמידים רגישה במיוחד לקרינה אלקטרומגנטית.

"מחובתנו להיות עם היד על הדופק ולנקוט בזהירות מונעת בכל הנוגע לאוכלוסיית הילדים שהיא כידוע הרגישה ביותר לקרינה", נכתב בהודעת העירייה. "לכן, כל עוד לא הוכח הסיכון או הופרך, החלטנו לנקוט באמצעי זהירות ולנתק את כל המכשירים בגני הילדים ובבתי הספר ובמקומם להתקין תקשורת קווית בטוחה".

קרינת Wi-Fi היא קרינה אלקטרו-מגנטית בתדרים של גלי רדיו. סוגיית השפעות הקרינה מעוררת דיונים אקדמאיים ברחבי העולם כבר שנים, ועד כה לא התקבלה החלטה חד-משמעית בנושא. אז על בסיס מה קיבלה העירייה את ההחלטה? ומעבר לכך, מה לגבי קרינה הנפלטת מהמכשירים הסלולריים עצמם, הקרינה הנפלטת מאנטנות סלולריות באזור, קרינה הנפלטת מארונות חשמל ואפילו קרינה הנפלטת מאורות הניאון?

יונה יהב, ראש העיר חיפה חותם על צווי סגירה למפעלים מזהמים, אפריל 2015. צבי רוגר, עיריית חיפה,
"עדיף להיות זהירים". יונה יהב, ראש העיר./צבי רוגר, עיריית חיפה

"לא חד-משמעי"

"אין שום מחקר מדעי מקובל שהוכיח סכנה בריאותית מחשיפה לקרינת Wi-Fi", מסביר יוסי אורן, מרצה בכיר במחלקה להנדסת מערכות מידע, בפקולטה למדעי ההנדסה של אוניברסיטת בן-גוריון. "יש אנשים שסובלים מחרדת Wi-Fi, זו בעיה נפשית. אין מה לזלזל בהם או לצחוק עליהם. הטיפול בחרדה שלהם הוא כמו בכל חולה חרדה אחר".

אחד המחקרים האחרונים, פורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת ארדואן בטורקיה לפני כחודשיים. החוקרים הקרינו על 12 חולדות הרות קרינה בתדר של 1800MHz, הספק משמעותי בהרבה מזה שטלפון מוציא אפילו בתוך מעלית. הם ספגו את הקרינה 24 שעות ביממה עד שהן המליטו. תדר המודולוציה היה 217 הרץ, עם פעימות רוחב של 577 מילישניות ומתח מקסימלי של שני וולט.

"אחרי שהן המליטו החוקרים גידלו את גורי העכברושים עוד חודשיים ובסוף המיתו וניתחו אותם", מסביר אורן, "החוקרים גילו שהקרינה גרמה לפגיעה בהתפתחות העצמות של העכברושים. קשה לי קצת להשליך מזה על ילדים בבית ספר - כי ההספק אליהם נחשפו העכברושים גדול בהרבה ממה ש-Wi-Fi מייצר".

סטודנטים סמארטפון. ShutterStock
בעירייה מודים שהצעד הוא בעיקר תודעתי ופחות פרקטי./ShutterStock

לדברי אורן, אין חשיבות מהותית לעובדה שהספק בראוטר ציבורי עלול להיות רב יותר כדי להתאים לחללים מרובי משתמשים. " אנשים לא צמודים לראוטר אלא נעים בחלל הציבורי", הוא אומר. "במקרים רבים נעשה שימוש בראוטרים המקבילים ביכולותיהם לראוטרים ביתיים, המסוגלים לאפשר כ-200 חיבורים בו זמנית ממילא".

לדבריו, "הספק הקרינה מ-Wi-Fi קטן בהרבה מזה של הרשת הסלולארית שכולם חשופים אליה וגם מהרעש האלקטרומגנטי שנוצר מנורות ניאון ומסביב לחוטי החשמל הארוכים והחשופים שעוברים לנו בתקרה.

"אף אחד מהגורמים האלו", מדגיש אורן, "לא הוכח כמסוכן, חוץ מקרינה מסוימת שנפלטת למרחק של כמה סנטימטרים בודדים מארון החשמל הראשי. הייתי אומר שמוזר שנטפלים ל- Wi-Fiכי גם יחסית לשאר מקורות הקרינה היומיומיים שלנו, ההספק שלו חלש יחסית".

ראוטר. GettyImages
Wi-Fi זו קרינה אלקטרו-מגנטית בטווחי תדרים של רדיו - זו הבעיה הבריאותית הכי חמורה בעיר?/GettyImages

התייעצתם עם מומחים? מי המליץ על המהלך?

"אם יש ספק אין ספק", אומרת אור דורון, דוברת עיריית חיפה, בשיחה עם וואלה! TECH. "בגלל שמדובר בקרינה אז לא רוצים להסתכן פה. אף אחד לא התלונן על בעיות בריאותיות כתוצאה מקרינת Wi-Fi. בתי הספר עוברים כל שנה בדיקה ועומדים בתקנים של מערכת החינוך ואין חשש".

גם אילנה טרוק, ראשת מערכת החינוך בעיריית חיפה, מבהירה: "בסיס העבודה שלנו הוא שאם יש ספק אין ספק. לפני כחודשיים התחלנו לעבוד עם ועדה שחברים בה הורים, אנשי מקצוע מתוך עיריית חיפה שמטפלים בנושא ה- Wi-Fi ואנשים מבתי הספר יחד עם ד"ר מונה נופי-נעמה מאיגוד ערים".

נציגי העירייה מודים כי אין יתרון גדול במהלך כל עוד משרד החינוך לא נתן את הדעת בנושא הכנסת מכשירים סלולריים לכיתות. "מי שצריך לטפל בנושא הסלולרי זה משרד החינוך - כן יהיה לא יהיה בכיתות זה לא המקום שלנו שם", אומרת טרוק. "המקום שלנו זה לקבל החלטה על נושא ה-Wi-Fi".

לפי ד"ר מונה נופי-נעמה, מרכזת תחום קרינה בלתי מייננת, איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, "על פי עיקרון הזהירות המונעת, יש להפחית ככל הניתן את החשיפה לקרינה בלתי מייננת, בין היתר על ידי הפחתת השימוש ברשתות אלחוטיות ולהעדיף בכל הזדמנות תקשורת קווית, גם כשיש עמידה בתקני הסף הקיימים היום".

אנטנה סלולרית. ShutterStock
הכול עומד בתקן - גם האנטנות הסלולריות בסביבת מוסדות החינוך./ShutterStock

אבל הבעיה העיקרית - הקרינה הנפלטת מהסמארטפונים של התלמידים עצמם - נותרה ללא מענה. לדברי דורון, לגבי המכשירים הסלולריים בכיסם של התלמידים העירייה לא יכולה לעשות כלום. "העמדה היא שזה באחריות ההורים שרוכשים להם את הניידים ולכן אנחנו לא מתערבים כשזה לא ציוד שלנו".

בעירייה מבהירים שמטרת המהלך העיקרית היא חינוך הילדים לשימוש נכון עם מכשירים סלולריים: "בכל מקום שניתן להכניס תקשורת קווית שמנו תקשורת קווית", אומרת טרוק. "אנחנו בתהליך הזה בערך חודשיים ורוב בתי הספר כרגע עם רשת קווית. המטרה היא לחנך את הילדים לא לבוא עם הסלולריים לבתי הספר".

במסגרת המאמץ, עיריית חיפה מארגנת בימים אלה כנס בסימן קרינה אלקטרומגנטית מטלפונים סלולריים וממכשירים חכמים, במטרה להקנות ידע בנושא טכנולוגיות פולטות קרינה וההשפעות שלהן. הכנס ייערך בחודש הבא ויעסוק בגיבוש מדיניות לשימוש מושכל בטלפונים ניידים במערכת החינוך בחיפה, ובמסגרתו יוקדש חלק נפרד לקרינה הנפלטת ממחשבים ומאינטרנט אלחוטי.

  • עוד באותו נושא:
  • Wi-Fi
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully