וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופו על זה: מחפשים רחפן? כך תבחרו אחד שמתאים לכם

בני פת-אל

22.5.2016 / 10:11

מצלמה מובנית או נפרדת, מי צריך מערכת ייצוב ולמי מתאים רחפן ב-7,000 שקלים? רוצים להתחיל להטיס רחפן אבל לא יודעים מה מציע כל אחד? מדריך רחפנים בסיסי למתחילים

צילום מסך

(בסרטון: כך נראה מרוץ רחפנים מקצועי)

בשנים האחרונות עבר עולם הרחפנים מהפכה אזרחית. את המל"ט הצבאי, כמו הפרדטור, החליפו קוודקופטרים (ארבעה להבים) בגודל של קופסת נעליים, חלק גדולים יותר, חלק פחות - אבל כולם הביאו את מהפכת הרחפנים לציבור הרחב.

יש לא מעט דגמים של רחפנים, כשרובם מציעים פחות או יותר את אותם פיצ'רים, אבל עם איכויות משתנות בדרגות משמעותיות. יש רחפני צעצוע המיועדים בעיקר לאימונים או לילדים, ויש כאלה באלפי שקלים עם ציוד צילום מקצועי.

אז מה השוק מציע? יש המון דגמים מיצרניות שונות, חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות, ויש אפילו הרבה יותר דגמים שניתן להזמין ברשת. עשינו רשימה מהירה של הדגמים הפופולריים בישראל, וגם למה כדאי לשים לב לפני שמזמינים אחד ברשת?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופנוע ים הורג רחפן - רק תיזהרו ממצבים כאלה./מערכת וואלה!, צילום מסך

Typhoon Q500 4K

טייפון Q500 4K מבית Yuneec הוא רחפן מקצועי לצילום, בעל מייצב (גימבל) של שלושה צירים המאפשר לשדר וידאו אנלוגי. זמן הטיסה שלו עומד על 25 דקות והוא מצויד גם ברכיב GPS ומערכת שידור וידאו לאחור בזמן אמת (FPV) מובנית בצג השלט. הוא מגיע עם שלט דיגיטלי, פיצ'ר "עקוב אחרי" ויש לו מצלמה נשלפת שניתן להתקין אותה על גבי ידית אחיזה לצורך צילום מהקרקע.

משקלו, כולל סוללות וציוד, עומד על 1.7 קילוגרמים; הוא מונע על ידי סוללת ליתיום 5,400 מיליאמפר-שעה נטענת, יש לו מצלמת 4K והוא מתאים בעיקר לחובבי הטסה וחובבי צילום ברמה בינונית אבל גם למתחילים עם כיסים עמוקים. תדר השידור שלו הוא 5.8 גיגה-הרץ (שאינו חוקי במדינת ישראל - אנחנו עוד נגיע לעניין התדרים בהמשך). מחירו: 5,800 שקלים.

Parrot Bebop drone

Bebop drone מבית Parrot הוא רחפן משוכלל המצויד במחשב טיסה מתקדם, מגוון רחב של חיישני טיסה, מצלמת 14 מגה פיקסל בזווית צילום רחבה של 180 מעלות, מייצב תמונה מובנה ושלט רחוק מתקדם, מסוג Skycontroller, לשליטה בטווחים של עד שני קילומטרים.

הביבופ מציע ביצועים חסרי תקדים; מחשב הטיסה כולל מעבד כפול-ליבה, מעבד גרפי מרובע-ליבות, זיכרון פלאש לאחסון בנפח 8 גיגה ומערכת הפעלה מתקדמת, מבוססת לינוקס. כל אלה ארוזים על מדף מגנזיום המשמש גם כרדיאטור לפיזור חום ומגן בפני הפרעות אלקטרומגנטיות.

לביבופ שלד קל במיוחד (400 גרם בלבד) אך הוא רחפן עמיד ובטוח. במקרה של התנגשות, סיבוב הלהבים נעצר באופן אוטומטי, ומצב החירום המובנה מאפשר לרחפן לבצע נחיתה מידית.

מערכת ה-GPS המובנית מאפשרת מצב חזרה אוטומטית לנקודת ההמראה, בלחיצת כפתור, ומגני הלהבים הכלולים בערכה מאפשרים טיסה בטוחה אפילו במקומות סגורים מה שהופך אותו לרחפן מומלץ עבור מי שחושש לבטיחותו ובטיחות הסובבים אותו. תדרי השידור שלו הם 2.4 ו-5.8 גיגה-הרץ. מחירו: 4,300 שקלים.

Solo

סולו מבית 3D Robotics הוא רחפן פופולרי בעולם, אך בארץ ניתן להשיג אותו בשלב הזה רק דרך קנייה ברשת מחו"ל.
שימו לב: בהזמנת רחפן מחו"ל אתם מסתכנים שהוא יעוכב במכס עד לקבלת אישורי ייבוא ממשרד התקשורת ומשרד התחבורה - הליך איטי ומייגע עבור אדם פרטי.

הסולו מסוגל להישאר באוויר, בטעינה אחת, כעשרים דקות וניתן לשלוט בו עד טווח של שמונה קילומטרים, לפי הנחיות היצרן, למרות שבפועל זה מאוד רחוק עבור מפעיל כי קשה לשלוט ברחפן כשלא רואים אותו.

משקלו 1.8 קילו ומחירו ברשת 784 דולרים (כ-3,000 שקלים). ניתן להתקין עליו מצלמת GoPro אבל הוא נמכר ללא מצלמה ומייצב, מה שאולי הופך אותו ללא-משתלם במיוחד ביחס למתחרים. תדר שידור : 2.4GHz.

פאנטום 3

מוצר הדגל של DJI, החברה הגדולה בעולם לייצור ושיווק רחפנים. פאנטום 3 הוא הרחפן הנמכר ביותר בעולם בזכות היותו מקצועי ופשוט להטסה. משקלו 1.28 קילו והוא מגיע למהירות של 56 קמ"ש. בטעינה אחת הוא יחזיק באוויר כ-23 דקות וטווח השליטה בו הוא שני קילומטרים.

בזכות חיישני אולטרה סוניק ניתן להטיס אותו במבנים סגורים, עד גובה של שלושה מטרים. השלט מגיע עם סוללה מובנית, המספיקה ל-15 טיסות בכל טעינה.

המצלמה המובנית מיוצבת על ידי שלושה צירים, למניעת רעידות, והיא מצלמת וידאו 4k וסטילס באיכות של 12 מגה פיקסל. בנוסף המצלמה מאפשרת שידור לאחור בזמן אמת באיכות HD.

לרחפן רכיב GPS המאפשר לו לשוב לנקודת ההמראה אוטומטית במקרה של ניתוק קשר עם המפעיל והוא מסתנכרן עם סמארטפונים (אנדרואיד ואייפון) לשליטה מלאה על פונקציות הטיסה והצילום מהנייד.

לחובבים מציע הדגם הזה פיצ'ר של טיסה אוטונומית, קביעת מסלול וביצועו ללא צורך בשליטה רציפה מהקרקע, וגם אפשרות עקוב אחרי.

בארץ נמכרים שני דגמים (אדוונס ופרופשיונל) כשההבדל ביניהם הוא באיכות המצלמה בלבד. דגם האדוונס מצלם וידאו באיכות של 2.7k לעומת 4K.

תדר השידור הוא 2.4GHz ומחירו של הדגם המתקדם יותר (פרופשיונל) הוא 5,000 שקלים. דגם האדוונס נמכר בארץ ב-3900 שקלים.

פאנטום 4

הדגם האחרון מסדרת הפאנטום הפופולרית הוא פסגת טכנולוגיית הרחפנים האזרחיים. משקלו 1,38 קילוגרמים, הוא מגיע למהירות טיסה של 72 קמ"ש ובטעינה אחת הוא יחזיק באוויר כ-28 דקות. טווח השליטה בו הוא שלושה קילומטרים.

בזכות חיישני אולטרה סוניק ניתן להטיס אותו במבנים סגורים עד גובה של עשרה מטרים ובנוסף הוא מצויד בחיישנים למניעת התנגשות בעצמים אחרים. בדומה לפאנטום 3, המצלמה המובנית מיוצבת על ידי שלושה צירים, למניעת רעידות, והיא מצלמת וידאו 4k וסטילס באיכות של 12 מגה פיקסל.

לרחפן רכיב GPS, המאפשר לו לשוב לנקודת ההמראה אוטומטית במקרה של ניתוק קשר עם המפעיל. בנוסף הוא מצויד בשתי מערכות ייצוב פנימיות ושתי מערכות מצפן פנימיות, המגבות האחת את השנייה במקרה של כשל באחת מהן.

ניתן להפעיל את פיצ'ר עקוב אחרי בשני אופנים: לפי מיקום השלט ולפי מעקב ויזואלי שננעל באמצעות המצלמה על האובייקט ועוקב אחריו. בונוס נוסף בפאנטום 4 היא המזוודה הקשיחה, שמסייעת לאחסן ולהוביל אותו בבטחה. תדר השידור: 2.4GHz ומחירו 7,200 שקלים.

Syma x5c

הרחפן הזה משתייך לקטגוריית רחפני הצעצוע; הוא מגיע ללא רכיב GPS וללא מייצב מצלמה. ניתן לבצע איתו פעלולים והתהפכויות של 360 מעלות באוויר והוא מתאים למטיסים חובבים בשלבים הראשונים שלהם בעולם הרחפנים.

סימה מצלם באיכות של 2 מגה פיקסל, מרחק השליטה בו הוא 50 מטרים והוא מסוגל להישאר באוויר בין טעינות כשבע דקות.
תדר שידור 2.4GHz ומחירו 600 שקלים.

אם אתם עוד מתלבטים במה לבחור, ורוצים לרכוש רחפן בהזמנה מחו"ל, קחו בחשבון שיש לרחפנים נטייה להיפגש עם הקרקע במהירות גבוהה שאינה תמיד תואמת את הנחיות היצרן. מרכיב חשוב בחווית השימוש הוא השירות וחלקי החילוף הזמינים ולכן שימו לב שאתם מזמינים דגם שיש בישראל.

הגל החדש
רחפנים נשלטים על ידי גלי רדיו אבל נושא התדרים בישראל הוא מעט רגיש: עד לפני כמה שנים תדר ה-5.5GHz אסור היה לשימוש עקב התנגשות עם משרד הבטחון. כשהגיע האייפון הראשון, כלל את אותו תדר WiFi, הושגה פשרה עם משרד התקשורת ומשרד הבטחון והוא הותר לשימוש אך תחת מגבלות.

התדר בו אנו משתמשים בישראל לא כולל את רצועת הפסים הרחבה והאיכותית כמו שיש בחו"ל ובחלק מהמוצרים שמגיעים לארץ, כמו האייפון, נדרשת התאמת תוכנה כדי למנוע התנגשויות. הקישורית האלחוטית הינה קישורית אמינה, לטווח ארוך ויכולה להעביר מידע רב (כמו וידאו) והרחפנים משתמשים באותה קישורית לרוב בתדרים כמו 5.5GHz. לכן, במידה ואתם קונים רחפן מחו"ל, חשוב להצטייד במסמך שמפרט את תדר השידור ורצועת הפסים ולשים לב להגבלות שפרסם משרד התקשורת

הכותב הוא מנהל רכש בחברת הוביז.

  • עוד באותו נושא:
  • רחפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully