וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום העיוור: איך להנגיש אתרים לאנשים עם לקות ראייה?

גבי כהן

6.6.2016 / 9:13

איך גולשים הסובלים מעיוורון או ראייה לקויה צורכים את המדיה באתרי אינטרנט, מה המכשולים העומדים מולם ואיך אפשר להפוך כל אתר לידידותי? לכבוד יום העיוור, המצוין היום, קבלו חמישה טיפים

מקלדת ברייל. ShutterStock
מקלדת ברייל מיוחדת./ShutterStock

רובנו משתמשים באינטרנט מבלי להתעמק באופן בו אנחנו צורכים את המידע הרב; מהזמנת החופשה הבאה, קניית מצרכים באתר של הסופר, דרך הזמנת מונית, שדרוג חבילת הגלישה בנייד ועד הזמנת תור בקופת החולים, בדיקת מצב העו"ש באתר של הבנק וחיפוש עבודה.

אלא שעבור קבוצה לא מבוטלת של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה החיים בישראל, משימות אלה שלנו נראות כמובנות מאליהן, הופכות עבורם למורכבת וקשה. בישראל אמנם קיימת היום החובה לבצע נגישות באתרי האינטרנט, מכוח תקנה 35 לתקנות נגישות שווין זכויות לאנשים עם מוגבלות, אבל עדיין יש לא מעט אתרים, שעברו תהליך הנגשה שאינו מספק עבור אנשים עם עיוורון או לקות ראייה.

יש לזכור כי מאחר שהסובלים מלקות ראייה או עיוורון לא רואים את מסך המחשב כמו רובנו, הם זקוקה לתיווך באמצעות קול או באמצעות צג ברייל. לרוב תיווך זה נעשה על ידי תוכנה בשם "קורא מסך". עם זאת, אין די בהתקנת התוכנה. האתגר העיקרי ביותר בהנגשת אתרי אינטרנט הוא בהתאמת קוראי המסך לדרישות התקן ובמתן תמיכה טכנית ודיגיטלית לפתרון בעיות, ממש כמו כל מוקד שירות לקוחות אחר.

לרגל יום העיוור, המצוין היום, אם גם לכם יש אתר עסקי או אישי - קבלו כמה טיפים להנגשת האתר עבור אנשים הסובלים מעיוורון או לקות ראייה:

אילוסטרציה. ShutterStock
רובנו לא מבינים את הקשיים של גלישה ברשת מבלי לראות./ShutterStock

מדיה ויזואלית
חשוב שכל האלמנטים בדף יהיו מונגשים, כלומר שקוראי המסך יזהו אותם. בנוסף, חשוב שיהיה תיאור טקסטואלי לכל תוכן שאינו טקסט, למשל תיאור טקסטואלי של תמונות ושל תיבות עריכה.

שגיאה נפוצה, לדוגמה, היא שימוש בטבלה בקובץ תמונה או באינפוגרפיקה. כמו כן, בטבלה בה נכתב בשורה הראשונה "רחוב - מספר בית - עיר - מיקוד", ובשורה השנייה מסודרות תיבות העריכה מתחת לכל פריט, אדם רואה יבין היכן להקליד כל נתון אך אדם עם עיוורון יתקשה בכך. במקום זאת, על מנת שהתיבות תהיינה מונגשות, על כל תיבה להכיל את התווית שלה כך שכשאדם עיוור יעבור בין השדות על ידי טאבים, יוקרא שם השדה לפני כל הקלדה של הפרטים עבור שדה זה.

חומרה
אנשים עם לקויות ראיה חמורות, או עיוורון אינם יכולים או מתקשים מאד להשתמש בעכבר. על כן חובה לאפשר נגישות מלאה מהמקלדת. יש חשיבות גדולה לאחידות בדף כדי לצמצם את כמות קיצורי המקשים אותם נדרש לזכור המשתמש , וכדי שזמן הלימוד של יישום חדש יהיה קצר.

בנוסף, עדיף לוודא שמקשים שונים בעלי משמעות מסוימת לא ישתנו בין שפה לשפה. למשל שמקש החיפוש F יהיה אותו מקש פיזית גם בעברית, רוסית, ערבית וכו'. מומלץ בנוסף שכל דף יכיל בתוכו עד 30 קישורים בלבד. מספר הקישורים הרצוי תלוי כמובן בתוכן הנקרא.

הטקסט
יש לייצר באתר טקסטים ברורים וקריאים, שיתפקדו באופן צפוי. דף אינטרנט המכיל אזור דינמי, שהתכנים בו משתנים כל מספר שניות, למשל, מוצרים במבצע באתר מכירות המוצגים אחד אחרי השני יקשו על משתמש עם עיוורון להבין פירוט של מוצר כלשהו, אבל כשיגיע לשדה המציין את המחיר יוצג כבר מוצר אחר והוא יקבל מידע שגוי על המחיר.

בבחירה של המוצר לצורך קניה הוא עלול להגיע למוצר שלישי שבמבצע וההזמנה תתבצע עבור המוצר הלא נכון במחיר הלא נכון. לכן במקרים אלו יש להחליף את האזור הדינמי ברשימה של המוצרים שבמבצע המוצגים, עם פרטיהם, באזור קבוע על המסך.

התראה על שגיאות
יש חשיבות בסיוע למשתמש להימנע משגיאות, ויצירת התראה במידה ונעשתה טעות. למשל, מתן התראה על שגיאה בנתונים, ציון מקום השגיאה והחזרת הסמן לתיבת העריכה להקלדה חוזרת של הנתונים.

תחזוקה ובקרה
נדרשת תאימות מרבית לאמצעים העומדים לרשות המשתמש בהווה ובעתיד, בכלל זה טכנולוגיות מסייעות. חלק מהותי מבדיקת הנגישות של אתרים הוא בדיקת תאימות עם קוראי מסך פופולריים משום שכאן נמצא מירב הקושי בהנגשה, וקוראי המסך הם כלי ההנגשה הבלעדי עבור אנשים עם עיוורון.

הכותב הוא מנהל מוקד התמיכה הטכנולוגית לאנשים עם עיוורון ולקויות ראיה של מגדל אור, המופעל על ידי עמותת "יעדים לצפון" מיסודה של קרן רש"י.

  • עוד באותו נושא:
  • נגישות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully