וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפליקציות שמטפלות בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

22.6.2016 / 10:54

בדומה לשינויים המתרחשים בעולם, גם בישראל נתוני סקרים מהשנים האחרונות הראו כי מקומו של המדיום הטלוויזיוני נחלש ועיקר צריכת התכנים מתבצעת דרך הסמארטפון. למה דווקא חשוב שהילדים שלנו ישלטו במסך הקטן?

אילוסטרציה. ShutterStock
היום פשוט יותר לחפש תוכן מותאם אישית/ShutterStock

בשנת 2016, צריכת התוכן שונה משמעותית מזו שהייתה נהוגה אפילו שנתיים אחורה. אנו צורכים תכני טלוויזיה באופן לא ליניארי, כלומר, צופים מאוחר יותר ובהפסקות מרובות. הטלוויזיה איבדה ממעמדה והיא אינה פלטפורמת הווידאו הבלעדית, שהרי, צריכת תכני וידאו נעשית יותר ויותר באמצעות מכשירים כמו מחשבים וסמארטפונים.

ואפילו כשאנו כן צופים בטלוויזיה, לרוב איננו מסתפקים בה ובמקביל אנו משלימים את הפעילות באמצעות "מסך שני", משתמשים באפליקציות שונות, שולחים הודעות ברשתות חברתיות, צורכים ויוצרים תכנים בעצמנו.

בדומה לשינויים המתרחשים בעולם, גם בישראל נתוני סקרים מהשנים האחרונות הראו כי מקומו של המדיום הטלוויזיוני נחלש בעיקר בקרב הקהל הצעיר ושיעור האימוץ של סמארטפונים לטובת צריכת תכני וידאו גדל בקצב מתמיד.

בעידן של ריבוי מדיה אנו יכולים לחלק את זמננו בין מספר זירות תקשורתיות ולהספיק בו זמנית הרבה יותר. היום פשוט יותר לחפש תוכן מותאם אישית, להשפיע עליו ואפילו ליצור בעצמנו, כל זה תוך כדי שיח מתמיד עם החברים והמשפחה, עם אפשרות להגיב להתרחשויות ולא להסתפק בצפייה בלבד כפי שהיה נהוג בעבר.

מושג נולד: "טלוויזיה חברתית"

בשלב מסוים, לאחר תקופה ארוכה של ניסוי ותהייה הבינו רשתות הטלוויזיה שהן לא יכולות לנצח את המסכים המתחרים, ולכן עליהן להצטרף אליהם וכדי להתמודד עם התופעה החדשה של קהל צעיר שמחפש אינטראקטיביות הן פתחו אתרים ברשת שמטרתם לשרת את תכניות הטלוויזיה.

רשתות גדולות החלו לאמץ כלים של מדיות חברתיות אינטרנטיות שילוו את הצופים הצעירים כדי לדחוף קדימה את המושג "טלוויזיה חברתית". יחד עם ניסיונות אלו, הציפייה לעתיד הקרוב היא שתכנים ילכו ויתקצרו וכך יותאמו יותר ויותר לצפייה ממסכי הסמארטפון.

ילד עם סמארטפון. ShutterStock
מכשירי הסמארטפון מאפשרים הורות מרחוק/ShutterStock

חווית קונספט התוכן הקצר באה לידי ביטוי בעיקר בצריכה שלו, לא משנה איפה אנחנו נמצאים, אנחנו יכולים להשיג פיסת מידע כלשהי, בזמן הקצר ביותר, דרך מכשיר הצמוד לכף ידנו ותמיד נמצא שם.

בניגוד לדעה הרווחת, מדריכי בני נוער רבים דווקא מעודדים שימוש בתקשורת באמצעות המדיה החדשה, מכשירי הסמארטפון מאפשרים הורות מרחוק, בעידן בו אנו ההורים עסוקים כל כך, אנחנו יכולים לאתר את ילדינו בכל עת, מבלי לעשות סבב טלפונים מייגע לכל תלמידי ו 3.

ואף להיפך, הילדים יכולים להשיג אותנו, להתייעץ ולבקש רשות או עזרה במידה ונקלעו לסיטואציה מורכבת, הידיעה שהילדים יכולים להזעיק אותנו ברגע מרגיעה ומאפשרת לנו לשחרר. בנוסף, המדיה החברתית יכולה להוות קרקע לשיח בלתי פורמלי, ולהעניק לנו הצצה לעולמם הווירטואלי של הילדים וכך להכירם ולהבינם טוב יותר.

המעבר למסך הקטן הוא רק טבעי

אוסנת הבר מנכ"לית רשת אנקורי אומרת ש"המדיה החדשה והרשתות החברתיות בפרט מעניקות לילדים קרקע מטורפת להוציא את היצירתיות שבהם, להיות חברותיים, ליצור תוכן, שם הכישורים החברתיים שלהם באים לידי ביטוי, וילדים רבים פורחים שם, תפקידנו כמבוגרים להבין איך אנו חיים במציאות החדשה הזו ולא להתנגד לה".

לנוכחות הסמארטפון בחיי הילדים עשויות להיות תועלות רבות, למשל לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז יש אפליקציות שמסייעות בהתארגנות, לילדים עם קשיים חברתיים יש אפליקציות שדורשות מידת אקטיביות נמוכה שמאפשרת להם לתפעל קשרים חברתיים באמצעות מיומנויות חברתיות חדשות.

המעבר למסך הקטן הוא רק טבעי. איך שלא נסתכל על זה, הרגלי הצפייה של ילדנו עוברים מהפכה, נוח להם יותר לצפות בתכנים טלוויזיוניים באמצעות המסך הקטן, ולהשאיר לנו את המסך הגדול בבית.

לסמארטפון חשיבות גבוהה בחיינו, הוא משמש לעבודה, ללימודים, לבילוי, לתקשורת ולצריכת מידע, הוא מחייב את בני הנוער לפתח מיומנויות לצריכה ביקורתית של מידע מסוגים שונים, וקלות השימוש בו חושפת אותם לתכני אקטואליה ודיונים עמוקים שסביר להניח שבלעדי הסמארטפון לא היו נחשפים, וודאי לא בתדירות גבוהה.

קרן נוימן בשיתוף פלאפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully