וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להילחם בהסתה? כך תתגייסו לצבא האמת של ארדן

4.7.2016 / 6:47

איך להגיע לפוסטים הפלסטינים המסיתים, איך לדווח עליהם לפייסבוק, למי עוד ניתן לדווח ומה אפשר לעשות כדי להציק למסיתים ברשת החברתית כל עוד הפוסטים שלהם נשארים באוויר? השר לביטחון פנים קרא לישראלים למרוד בפייסבוק, כך תסייעו לו להיאבק בצוקרברג

ספק 500

(בסרטון: קטע אנימציה שהופץ השבוע ברשתות החברתיות, הקורא להתנקש בח"כ יהודה גליק)

השר לביטחון הפנים, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) התייחס במוצ"ש להשפעת ההסתה ברשתות החברתיות על גל הטרור הנוכחי וקבע כי "פייסבוק מחבלת בעבודה של משטרת ישראל, כי גם כשמשטרת ישראל פונה אליה פייסבוק איננה משתפת פעולה וגם מציבה רף מאוד גבוה להסרת תכנים מסיתים". ארדן אמר כי דם הנרצחים מרוח גם על ידיו של מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית, מארק צוקרברג, וקרא לאזרחי ישראל "להציף בכל מקום אפשרי את הדרישה הזאת, לנטר את הפלטפורמה שהוא מרוויח ממנה מיליארדים".

דבריו של ארדן עוררו גלים ברשת ובעוד גולשים רבים תהו למה השר מאשים את הפלטפורמה עצמה ולא את הגורמים שהביאו להסתה לא מעט גולשים תהו כיצד הם יכולים לתרום למאבק הישראלי החדש בהסתה הפלסטינית בפייסבוק.

בחודש אוקטובר 2015 הגיש ארגון "שורת הדין", העוסק במלחמה משפטית נגד הטרור, תביעה ייצוגית נגד פייסבוק בארה"ב, בשמם של אלפי ישראלים שחתמו על כתב התביעה. הארגון דורש להוציא צו מניעה נגד פייסבוק לסגירת כל דפי ההסתה; צו המורה להם לנטר את דרכי ההסתה ולחסום אותם, וכן להטיל עליהם את האחריות להשארת דפי המחבלים ברשת.

ארדן נגד פייסבוק. ראובן קסטרו
השר לביטחון פנים נגד הרשת החברתית./ראובן קסטרו

שמונה חודשים חלפו מאז וההסתה נגד ישראלים בפייסבוק רק התגברה. בעוד פייסבוק לא ממהרת לנטר את התכנים המסיתים, ומקשה מאוד על הסרת תכנים, היא לא יכולה להתנער לחלוטין מאחריות. למרות שנציגי פייסבוק מקבלים אלפי דיווחים ביום, יש חשיבות למנגנון הדיווח הרשמי של הרשת החברתית, בעיקר כשפניות המגיעות מגורמי ממשל רשמיים לרוב מתקבלים באיחור (בשל הביורוקרטיה הכרוכה בכך) ולא תמיד זוכים להתייחסות.

אז קודם כל, ההיסטוריה הוכיחה שקמפייני דיווח מאורגנים נגד עמודים או משתמשים מסוימים אכן עובדים במקרים מסוימים. כשכמות גדולה של גולשים מתלבשת על עמוד מסית, או פרופיל מסית, הם מצליחים להביא להסרתו בחלק מהמקרים.

איך מגיעים לפוסט מסית?

עם כל התלונות על הסתה, זו לא נשמעת כמו בעיה אבל בעוד הפלסטינים חשופים בצורה קבועה להסתה בפייסבוק, גולשים ישראלים רבים רק שומעים על כך מכלי התקשורת. אם אתם רוצים להגיע בעצמכם לפוסטים האלה פשוט חפשו את אחת מהמילים הללו בערבית בשורת החיפוש בפייסבוק:

אינתיפאדת אל-קודס - انتفاصة_القدس, מתנחלים - مستوطنين, הכיבוש - الاحتلال, מטח קרלו (הרובה שהפך לסמל גל הטרור הנוכחי) - صلية كارلو, פיגוע דיזנגוף - عملية_ديزنكوف, השהיד נשאת מלחם - الشهيد_نشأت_ملحم, האינתפאדה נמשכת - الانتفاضة_مستمرة ועוד.

חשוב לזכור שבעוד יש כמה מילות חיפוש שיהיו רלוונטיות כמעט תמיד, אחרי כל פיגוע צץ האשטג שמוביל את ההסתה ומקדם את המשך התעמולה נגד ישראלים. העובדה שההאשטגים מתחלפים גם מקשה על פייסבוק וכוחות הביטחון לעקוב אחר ההסתה, אבל לא מציבה אתגר מורכב במיוחד, שכן ההאשטגים האלה צוברים פופולריות במהרה.

השלב הבא זה לגלוש קצת בעמודי הפייסבוק של המגיבים על פוסטים מסיתים, בעמודי כלי תקשורת מסוימים כמו "שיהאב" או "שארק - רשת החדשות אל-קדס".

מקומות טובים להתחיל לחפש בהם הסתה הם גם פרופילים של מסיתים מוכרים (שפייסבוק ממאנת לחסום) כמו העמוד של מוחמד מטאר או הקריקטוריסט חסן עבאדי.

אם אינכם דוברי ערבית, פייסבוק מציעה תרגום ברגע לכל פוסט על ידי לחיצה על See Translation. הטקסט בערבית יתורגם מידע לאנגלית או לעברית, בהתאם לשפת הממשק של פייסבוק שבחרתם לעצמכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסית או לא מסית? תרגמו בלחיצה את הטקסט ותגלו./מערכת וואלה!, צילום מסך

ראיתי פוסט מסית, מה אני עושה?

בפני הגולשים יש כמה אפשרויות, אך למרבה הצער, אף אחת מהן לא תוביל לפעולה ישירה ומהירה מצד פייסבוק. האפשרות הראשונה היא לדווח לפייסבוק, כפי שמבקשים נציגי החברה בכל פעם שהם עומדים מול ביקורת על הסתה. לחצו על התמונה, שלדעתכם אינה ראויה להופיע ברשת החברתית, ולאחר שהיא תיפתח על מסך מלא חפשו בתחתית התמונה את תפריט הניווט . שם הקליקו על Options ולאחר מכן על Report Photo. בחלון שייפתח בחרו את האופציה המתאימה והמשיכו; בצעו את אותה הפעולה בחלון הבא ובחלון השלישי בחרו באפשרות הראשונה: Submit to Facebook for Review. בסוף לחצו על Done והדיווח יועבר לפייסבוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיווח על תמונה בפייסבוק./מערכת וואלה!, צילום מסך

אפשרות נוספת היא לחיצה על ה-V בחלק הימני העליון של הפוסט ושם בחרו באפשרות Report Photo או Report Post אם מדובר בטקסט בלבד. אפשרות נוספת היא יצירת קשר עם המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, שנמצא בקשר עם נציגי פייסבוק: 03-9700911 safe.org.il או בווטסאפ: 054-8858911. וכמובן שאפשר גם לדווח למשטרה אם אתם נתקלים בפוסט המסית לרצח של ישראלים או קורא לפגוע בישראלים בכל צורה.

שלב ג' - הטרלה

אחרי שסיימתם להתרגז ולדווח, יש לכם - הגולשים - עדיין עוד כלי אחד שאמנם לא יביא להסרת הפוסטים המסיתים אבל יהפוך אותם להרבה פחות אטרקטיביים. לכל אחד ואחד מאיתנו יש את הפוטנציאל להיות טרול רשת; זה אומר שתחת כל פוסט, תמונה או לינק שמתפרסם בפייסבוק לכל אחד יש את האפשרות לכתוב תגובה.

את התגובה הזו ניתן לכתוב בעברית או בכל שפה אחרת באמצעות תרגום של גוגל, שאמנם לא יעביר את המסר בצורה המדויקת ביותר אבל יציק בדיוק באותה המידה. חשוב להבין: מגיב בודד יכול להיחסם בקלות על ידי מפעילי העמודים או מפרסמי הפוסטים אבל כשמגיעים עשרות, או אפילו מאות, גולשים יחד קשה מאוד לעצור את ההצפה.

איך פונים לפייסבוק?
בנוסף, תמיד ניתן גם להפנות את הזעם לפייסבוק עצמה, כפי שביקש ארדן מהגולשים הישראלים, ולפנות אליהם באחת מדרכי הקשר הבאות. את פרטי הקשר המעודכנים פרסם עו"ד גיא אופיר, בפרופיל שלו, כחודש לאחר שהגיע לפשרה עם פייסבוק במסגרת תביעה שהגישה נגדו עדי סופר תאני, מנכ"ל הרשת החברתית בישראל.
הטלפון של פייסבוק ישראל בע"מ: 03-6982300
הפקס של פייסבוק ישראל בע"מ: 03-6982301
הדוא"ל של פייסבוק ישראל: israel@fb.com
הדוא"ל של הצוות בפייסבוק המטפל בבריונות רשת: abuse@fb.com
הדוא"ל של המחלקה המשפטית בפייסבוק: legal@fb.com
הדוא"ל של הצוות שמקבל צווים שיפוטיים בפייסבוק: records@fb.com

טרול אינטרנט. ShutterStock
הטרלה טובה יכולה לגרום להרבה יותר נזק ותסכול מכל חסימה של פייסבוק./ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully