וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור להשוות? מם של היטלר הוא לא הסתה ברשת - זה החוק

יעל לינזן

29.8.2016 / 16:59

הנה זה קורה שוב: הרשת סוערת בגלל מם אחד שהעלתה התסריטאית רות אלבז לעמוד הפייסבוק שלה. בדיחה סרת טעם הפכה מהר מאוד לאייטם חדשותי והתנוססה בעמוד הראשון בעיתון. אולי כדאי שמישהו יקרא לאחראי על האינטרנט שיסביר איך הרשת החברתית הזאת עובדת

הרבה לפני פייסבוק, טוויטר וממים, היה חוק גודווין. על קצה המזלג: זהו אחד מחוקי הרשת הוותיקים ביותר, שטוען כי ככל שדיון ברשת מתארך וככל שרבים ומתווכחים בו יותר, עולים הסיכויים שמישהו בשלב מסוים, יערוך השוואה לנאצים. החוק נקרא על שם מייק גודווין, עורך דין אמריקני וחובב אינטרנט נלהב שטבע את המונח, כבר בתחילת שנות ה-90.


בעיקרון ניתן לומר שפעם היה מקובל שברגע שמישהו משווה אירוע או אישיות כלשהי להיטלר, הדיון נגמר ואותו גולש שהשווה מפסיד בו באופן אוטומטי. יש שיגידו שזאת הייתה בעצם הדרך של הרשת, או יותר נכון של דיונים שקצת יצאו מכלל שליטה ברשת, לחזור קצת למהות הדיון ולווסת את עצמם. חשוב מכך, הכוונה היא שמי שישר זורק "זה מזכיר לי משטרים אפלים", משווה באופן אוטומטי לנושא הכי מפחיד ומאיים, ובדרך כלל פירוש הדבר הוא שהטיעון אינו רציני.

תמונה לטק. פייסבוק
רות אלבז, צילום מסך
המם המדובר. חוק גודווין כבר לא רלוונטי/צילום מסך, פייסבוק רות אלבז

ובכן, השנה היא 2016 וחוק גודווין כבר לא ממש רלוונטי. הגענו לשלב המטא של חוק גודווין, כל שימוש בו מכיל קלישאות של עצמו והוא כבר צוחק על עצמו. סביר יותר להניח שיצירת מם בנושא השוואות לגרמניה הנאצית או לנאצים יגרום לדבר אחד בלבד - יצירת עוד ממים בנושא, והרבה. נעים מאוד, זה הזמן להכיר את מי שמתהדרת בתואר הרשת החברתית הפופולארית ביותר, פייסבוק.

אלו החוקים שלה, ולא - אין פה שום עליית מדרגה כמו שרבים מנסים להציג, ובטח שאין פה הידרדרות בשיח ברשת. זה השיח, כך הוא פועל, מם ייענה במם נוסף ויהיו עוד מלא ממים ותגובות, וכל פעם מחדש נקבע רף חדש של סרקזם.

אם כבר, מרוב שהשימוש בהיטלר נהיה בנאלי מם שכזה הוא ירידת מדרגה ברמת הדיון, רק בגלל שכל העסק נהיה אידיוטי יותר. וזה המקום להדגיש - מדובר בירידת מדרגה כי הזלזול הוא בדימוי , בזמינותו ובקלות בה ניתן להשתמש בו ובטח שלא בשואה.

בימים האחרונים הרשת מלאה בפוסטים וממים הקשורים לתדרוך העיתונאים שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו. עיתונאים רבים הביעו מחאה על כך שמעבר לעובדה שנתניהו לא מתראיין לכלי תקשורת ישראלים, הרבה עיתונאים יצאו מהתדריך וכתבו פוסטים מחמיאים במיוחד לנתניהו, כשהבולט בהם הוא העיתונאי שי גולדן. מי שכבר מבין איך פועלת הרשת החברתית, יכול היה לחזות (לא קשה במיוחד) את מה שעומד לקרות בעקבות הפוסט של גולדן, וזה הולך בערך כך: עיתונאים כותבים נגדו, עיתונאים אחרים מכנים אותם בבונים מהשמאל ודווקא עומדים לצדו, ואז מתחילים ממים בנושא והשיח מתרחב ונפוץ עוד ועוד. אגב, זה נכון כמעט לכל תופעת רשת. נגד, בעד, שלב הדאחקות והממים הבלתי נמנעים.

אבל מה שקרה ביממה האחרונה הוא לא רק מוגזם מבחינת ההתייחסות וההד התקשורתי, אלא בעיקר מחטיא את החוקים של הרשת. הכוונה היא למם שיצרה רות אלבז בנושא והסערה בעקבותיו. אלבז, תסריטאית בתכניתו של אסף הראל ואושיית רשת, העלתה מם בנוגע לפרשת התדרוכים, שהציג את היטלר עומד במרפסת עם הכיתוב "הרבה הגיעו לתדריך היום". הפוסט הוסר תוך זמן קצר, אלבז התנצלה, ו"ישראל היום" עשו מזה אייטם, אבל מה שקרה אחר כך ידהים אתכם!

לא באמת, זה פשוט עוד ביטוי כזה של האינטרנט הזה, בדרך כלל בהקשר של מלכודות קליקים (קליקבייט). בכל אופן, מה שקרה הוא שפרופיל הפייסבוק של אלבז הוצף בעשרות ממים ופוסטים שמזדהים איתה, מה שלקח את העסק עוד כמה צעדי ענק קדימה ויצר הד תקשורתי גדול אף יותר. מי שמבין את חוקי הרשת, יודע שסביר יותר להניח שאלבז צוחקת על עצם ההשוואה עצמה, ולא באמת על ראש הממשלה. היי, זה כל כך קל להכנה שבאמת מדובר בסתם בדיחה חסרת טעם. מם על היטלר כבר לא מזעזע אף אחד, חוץ ממי שרוצה להזדעזע כדי להשיג הון פוליטי. הופעתו של היטלר בשיח תגרום לעוד ממים שמשתמשים בו בצורה אבסורדית.

נכון, אולי מוטב היה אם ההשוואה להיטלר לא הייתה עולה בכלל, אבל מכאן ועד הסתה חמורה קיים מרחק גדול. ח"כ ענת ברקו, מהליכוד כמובן, מסרה לעיתון כי "רות אלבז, בשנאתה העיוורת והמעוורת, מציגה דרדור מוסרי וערכי, וגולשת לתהומות שאין חזרה מהן". אז זהו, שממש יש דרך חזרה, עד שנשתמש בהיטלר שוב, בדיון הציבורי הבא, וחוזר חלילה. נחזור רגע לחוק גודווין אותו הזכרנו בתחילה, ולחוקים של הרשת. לא, אין מדובר בדרדור מוסרי וערכי אלא ברשת. נעים מאוד, הכירו את פייסבוק.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully