וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון פרי: "די להפיץ את תמונות העירום שלי"; הגולש הישראלי: "פחחח"

18.9.2016 / 13:18

שדרנית הספורט של ערוץ 1 הפכה בסוף השבוע לקורבן האחרון של מפלצת הווטסאפ אחרי שתמונות עירום שלה הופצו ברשת. התמונות נגנבו יחד עם הסמארטפון שלה אבל מי שאחראי להטרדה המינית ההמונית הזו אלו כמובן כולנו. או לפחות מי שהמשיך להפיץ את התמונה

צילום מסך

(בסרטון: טיציאנה קנטונה שנטלה את חייה באיטליה בשבוע שעבר בעקבות שיימינג. נקווה שלא נגיע לזה בישראל גם)

שרון פרי, שדרנית הספורט של ערוץ 1, הפכה בסוף השבוע לקורבן נוסף של הפצת תמונות עירום ברשת, לאחר שמכשיר הסמארטפון שלה נגנב יחד עם התיק מרכבה. הפורץ מצא את התמונות והפיץ אותן ברשת.

המכשיר של פרי לא היה מוגן בסיסמה והגישה לכל המידע שלה היה זמין לגמרי. במצב כזה, של גניבה פיזית של המכשיר ולא פריצה לחשבון פרטי בענן המאחסן את התמונות האישיות, אין שום בעיה להגיע לכל התוכן המאוחסן בו וייתכן שעם סיסמה הגנב היה פשוט מוכר את המכשיר וכלל לא מנסה לחטט בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד קורבן של הרשת. המשטרה לא יודעת מה לעשות. שרון פרי./מערכת וואלה!, צילום מסך

אין ספק שפרי היא קורבן; אף אחד לא מצפה שהסמארטפון המכיל את כל אנשי הקשר, התמונות, הסרטונים והמסמכים האישיים ייגנב ויהפוך לנחלת הכלל, אבל גם קשה לחשוב על דרך פשוטה יותר למנוע את כל החשיפה הפושעת מאשר לנעול את המכשיר עם סיסמה. אפשרות נוספת ומומלצת במיוחד, אגב, לשמירה על תכנים פרטיים בסמארטפון, היא להיעזר באחת מאפליקציות ההצפנה לאנדרואיד (כמו זאת, או זאת) ולאייפון (כמו זאת, או זאת) וכך ליצור חומת הגנה נוספת סביב החומרים הרגישים.

לאחר הגניבה פרי פרסמה פוסט בפרופיל הפייסבוק שלה, בו כתבה: "הבן זונה שגנב לי את התיק מהאוטו ובתוכו כל החיים שלי בערך: ארנק, פלאפון, רשיונות, תעודת זהות בחוף הדתיים באשקלון, אמן ותישרף יחד עם התיק שלי בגיהנום, איזה מן דבר זה לגנוב? חרא אנשים!!! בקיצור לא ניתן לתקשר איתי פלאפונית עד שאסתדר על מכשיר חדש". חבריה ברשת החברתית החלו להגיב ואז גם הגנב ניצל את העובדה שאפליקציית פייסבוק מחוברת תמיד במסארטפון והחל להגיב בשמה לחלק מהאנשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגנב הגיב בשמה לגולשים./מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הבעיה האמיתית היא לא בגנב שמפיץ תמונות עירום - ברור לכל שמדובר באשפה אנושית שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה בחברתו. הבעיה היא בכל אותם ישראלים נורמטיביים שקיבלו את התמונה בקבוצת ווטסאפ או בהודעה פרטית והמשיכו להפיץ אותה. הבעיה היא בכל אחד מאיתנו שלא עמד בפיתוי ובמקום לנזוף בשולח, הפך בעצמו למטריד מינית.

בראיון בתכניתו של ניב רסקין ברדיו אמרה פרי שהיא גילתה את התמונות בחשבון האינסטגרם שלה אחרי שכבר היה מאוחר מדי. לדבריה מדובר ב"אונס וירטואלי" ולפי החוק, זה לא רחוק משם. בחודש ינואר 2014 אישרה הכנסת את הרחבת החוק למניעת הטרדות מיניות. הרחבת החקיקה נועדה למנוע הפצה באינטרנט של סרטונים או תמונות בעלי אופי מיני שנגנבו מבעליהם ללא ידיעתם. לפי החוק, הפצת תמונות כאלה נחשבות להטרדה מינית שדינה עד חמש שנות מאסר.

גניבת סמארטפון. ShutterStock
המכשירים האלה נגנבים כל הזמן - אל תהיו שאננים./ShutterStock

קשה לעמוד בפיתוי; אתם לבד עם המכשיר, אף אחד לא יודע מה מופיע על המסך שלכם ולרגע אחד נדמה לכם שגופה של אישה הופך לנחלת הכלל. אבל המצב הוא הפוך - ברגע שהחלטתם להפיץ את התמונה הפכתם אותה לנחלת הכלל. הפכתם אותה לחסרת זהות, חפץ שנועד לשעשע אתכם עד השערורייה הבאה.

אם קראתם את הפוסט של פרי בפייסבוק וסיננתם בלחש, "איזה חרא". או שאולי קראתם על הסיפור באחד מאתרי החדשות ותהיתם בלבכם, "כמה מנייקים יכולים להיות אנשים?" - אל תשכחו שמי שהפך את התמונה לנחלת הציבור אלה אנשים בדיוק כמוכם; החברים שלכם, בני המשפחה, הקולגות או הורה של ילד אחר בגן. כולנו נוטלים חלק מפסטיבל ההטרדה המינית. זו הטרדה מינית המונית וכדי שהיא תצא לפועל צריך את ההמונים.

כשקוראים על המקרה של שרון פרי קשה שלא להיזכר בסיפור הטראגי של טיציאנה קנטונה האיטלקייה שנטלה את החייה לאחר שנאבקה להסיר מהרשת סרטונים שלה מקיימת יחסי מין. היא הפכה לוויראלית במהרה, בצורה הגרועה ביותר, ואחרי שהחלו לזהות אותה ברחוב טיציאנה אף
התפטרה מעבודתה ועברה דירה. בסופו של דבר בית המשפט פסק לטובתה והורה להסיר את כל התמונות והסרטונים שלה מהרשת, אבל זה כבר היה מאוחר מדי עבודה.

המקרה של טיציאנה הראה שוב כמה החוק אינו יודע להתמודד עם התופעה ועד כמה האיטיות של מערכת המשפט לא מסוגלת להתמודד עם המהירות והתפוצה של הרשת. וגם במקרה של שרון פרי, התשובה שהיא קיבלה מהמשטרה לא מותירה מקום לספק - רוצים לשמור על התמונות האינטימיות שלכם, אל תצלמו אותן בסמארטפון, אל תגבו אותן בענן ואל תשאירו את המידע שלכם לא מאובטח. כי הגולש הישראלי ממש לא יעשה לכם הנחות.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, גם התייחס לפרשה ואמר כי "אני רואה בחומרה רבה עבירות הפוגעות בצנעת הפרט כדוגמת גניבת טלפון נייד. אני מצפה מהמשטרה לתעדף את החקירה ולרכז את כל האמצעים והיכולות שברשותה כדי לאתר את הפוגע ולהביאו לדין."

לפני כמה שבועות הקים השר ארדן צוות מקצועי שאמור להציע בקרוב דרכים להרתיע מפני גניבת מכשירים סלולריים כמו החמרת הענישה, הנחיית חברות הסלולר לחסום את המכשיר לכל שימוש ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully