וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפייסבוק לאפל: החברות הטכנולוגיות שחייבות לנו סליחה השנה

11.10.2016 / 8:15

שנה עברית נוספת חלפה לה וגם השנה היו לא מעט תקריות טכנולוגיות שגרמו לנו להרים גבה – מהנוט 7 המתפוצץ ועד התקלה שהרגה את מכשירי ה-G4. לכבוד יום כיפור, כל אחד מעורכי וכתבי וואלה! TECH בחר חברה שחייבת לנו - המשתמשים - סליחה השנה

צילום מסך

(בסרטון: גלקסי נוט 7 אחרי פיצוץ)

סמסונג (אילן גלר)

זו הייתה צריכה להיות השנה של סמסונג. הרבה לפני ההכרזה הרשמית, לפני כחודש, גל השמועות כבר הבהיר לכל מי שהיה לו ספק שאפל מתכוונת לדלג על שינוי העיצוב המתבקש לאייפון ולהשיק מכשיר נטול ריגושים. היות שכבר בשנה שעברה הצליחה סמסונג להשוות ואף לעקוף את אפל בכל הקשור לעיצוב מכשירים וחדשנות טכנולוגית, כל מה שהייתה צריכה הענקית הדרום-קוריאנית לעשות הוא לשכנע את חובבי האייפון המשועממים כי עומדת בפניהם אלטרנטיבה מוצלחת שאותה יוכלו לנסות, לפחות עד בואו של אייפון 8 המיוחל.

אולי דווקא בעקבות ההזדמנות הזו, נוצר לחץ חסר תקדים על מהנדסיה של סמסונג שהביא כנראה לאחד המחדלים הגדולים בתולדות תעשיית המובייל. Note 7, שבהיבט הטכנולוגי והעיצובי הוכתר על ידי המבקרים כסמארטפון מושלם, החל להתפוצץ בידי הלקוחות. למה בדיוק? עד רגע זה לא ברור בדיוק מה גורם לסוללה לצאת משליטה (גם המכשירים הבטוחים החדשים התחילו להתפוצץ).

כבר עכשיו ניתן לקבוע ש-Note 7, שאמור היה להיות אחד המכשירים המצליחים של השנה, ייעלם מהמדפים אך לא מהתודעה וימשיך לגרום לנזק למותג גם כעת, אחרי שסמסונג הודיעה על הפסקת ייצור הדגם הזה. אז נכון, עשיתם ריקול בזמן, אבל מגיעה למשתמשים שלכם גם סליחה ענקית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיצוב מעניין יש לנוט 7 הזה./מערכת וואלה!, צילום מסך

פייסבוק (אורן דותן)

אם יש חברה אחת שלא יורדת מהכותרות זו פייסבוק, והשנה הרשת החברתית ספגה לא מעט אש בישראל. טענות על הסרת תכנים מטעמים פוליטיים, אי-הסרה של תכנים מסיתים נגד ישראלים, החזרה של עמודים מסיתים של תומכי חמאס וטענות על סגירת חשבונות עם אבי לן, "באים לבנקאים" ועוד הציפו את כלי התקשורת, כשברקע נמשכים פיגועי הדקירה והדריסה.

פייסבוק ספגה אש מהשר לביטחון פנים, ח"כ גלעד ארדן, מארגון "שורת הדין" שמנהל תביעה נגד פייסבוק בבית המשפט בניו-יורק ומגולשים רבים שלא הצליחו לפענח מה עומד מאחורי ההחלטות של מסנני התוכן של החברה. הטענה של החברה, שכל סינון התכנים מתבצע במטה באירלנד ולא בישראל, נכונה אבל היא ממש לא מספקת את הישראלים. אולי עם פתיחת השנה העברית החדשה ישכילו בחברה להבין שישראל זוכה להרבה תשומת לב בעולם והמצב פה רגיש יותר. אולי השנה נזכה לשמוע איזו התנצלות על כל הפרופילים המסיתים שזכו לגיבוי ואולי השנה גם נרגיש קצת יותר בטוחים במרחב המקוון של הרשת החברתית.

אז כן, פייסבוק, אתם גדולים ואנחנו קטנים אבל עדיין מגיעה לנו התנצלות מכם. וזה אפילו מבלי להתייחס להשחתת הזמן הנוראית, הקפצות האקסים בפיצ'ר הזיכרונות מהעבר, הפרסומות האגרסיביות שאמורות להיות מותאמות אישית אבל לא פוגעות אפילו קרוב, הניסיונות הנואלים לגרום לנו לכתוב על קירות של חברים בימי הולדת ובחגים ובאופן כללי בדיחות הקרש שמציפות את הפיד.

ועל זה תוסיפו את ההכרזה כי מידע מווטסאפ יועבר גם לאנשי הפרסום של פייסבוק ותקבלו שנה מאוד קשה עבור חובבי הרשת החברתית. לגולשים יש יחסי אהבה-שנאה מורכבים עם פייסבוק (It's Complicated) אבל נראה שהשנה לגולש הישראלי היו יותר מדי סיבות להשקיע ביחסים דווקא בחלק של השנאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסתה בפייסבוק - זה כבר נורמלי./מערכת וואלה!, צילום מסך

LG (שי מזרחי)

השבוע נזכרה רונלייט, יבואנית LG לישראל, להוציא הודעה רשמית הקוראת ללקוחות לבדוק את מכשיר ה-G4 שלהם. על פניו מדובר בהחלטה צרכנית אחראית, רק שרוב הלקוחות שנפגעו כבר סיימו את הסיבוב ברכבת ההרים הרגשית ש-LG לקחה אותם לפני יותר משנה. ההודעה של רונלייט לוקחת סוף סוף אחריות רשמית על תקלת ה-Bootloop (בוטלופ) שהרגה מכשירים רבים כל-כך אבל היא מגיעה מאוחר מדי ומציעה מעט מדי.

מדיווחים של טכנאים ולקוחות ברחבי הארץ התופעה התגלתה כמגיפה של ממש אבל גם כעת רונלייט מציעה תיקון רק למי שרכש את המכשיר שהם הביאו לארץ ולא לכל הרוכשים באינטרנט, בחו"ל או בייבוא מקביל. שזה לגיטימי ליבואנית אבל חצוף מצד היצרנית LG, שלה נוכחות רשמית לא קטנה בישראל.

אז למה LG לא לוקחת אחריות מלאה ומאפשרת לכל מי שרכש את ה-G4, לתקן אותו ללא עלות? בהודעה של רונלייט קוראים למי שרכש אצל יבואן לא רשמי להגיע לתקן במה שנקרא "עלות מופחתת". כלומר, עברתם גיהינום שלם לקבל שירות ועדיין המכשיר מת, זרקתם אותו לפח וכעבור חצי שנה אתם מגלים שאפשר לתקן אותו בעלות מופחתת. מעניין איך מתקנים מכשיר בעלות מופחתת, כשהוא ממזמן נמצא בחירייה? חברה המייצרת מכשיר דפוק עם שיעורי תמותה בלתי נתפסים, שעדיין לא מספקת אחריות מלאה, אינה ראויה לקבל את אמון הצרכנים. אז כן, מגיעה לנו התנצלות, וגם שירות טוב יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
LG G4 - מכשיר מעולה חוץ מזה שהוא מתפגר לפתע./מערכת וואלה!, צילום מסך

אפל (מייקי לוי)

נכון, זה שאפל כבר לא מחדשים זו טענה ישנה - כזו שהיינו צריכים לקבל עליה התנצלות ביום כיפור שעבר - אבל השנה נראה שאפל עברה מקיפאון לשנמוך. האייפון הראשון הביא עמו רוחות של שינוי, מהפכה אמיתית ביחסים שבין אדם לטלפון. אבל עם השנים, ככל שהתחרות גברה, כך גם הפערים מול המתחרות עם האנדרואיד הצטמצמו. הקסם של סטיב ג'ובס נעלם עם השנים ונשארה רק הנאמנות למותג, שטים קוק - אדם שהכריזמה לא בדיוק נוטפת ממנו - עומד בראשו. באייפון 7 הציגה אפל שדרוגים קטנים, אבל השינוי האמיתי הוא הסרת שקע האוזניות הסטנדרטי 3.5 מילימטרים - זה שכולם, בלי יוצאים מן הכלל, משתמשים בו; מהאוזניות הזולות שקניתם בטיול בהודו, וזרקתם אחרי נסיעה ארוכה אחת באוטובוס, ועד אוזניות חצי-מקצועיות באלפי שקלים.

מה עבר לבכירים באפל כשבחרו להסיר שקע כל כך חשוב ומשמעותי, הנמצא בכל אחד מהסמארטפונים, ברכב, במערכות שמע בסלון ועוד? הפעם אפל באמת הצליחה להעמיד את רצונותיה מול צורכי המשתמשים ולדרוס את קהל מאמיניה האדוקים. והפיתרון שלהם? ללכת ברחוב עם מתאם מיוחד לאוזניות רגילות - כמו אות קין, סמל לבושה. אם פעם האוזניות הלבנות של אפל בצבצו מהאוזניים וסימלו איכות - לא רק של המוצר אלא גם של האדם שמשתמש בהן, כעת מתאם האוזניות הזה מסמל בדיוק את ההיפך - את ההשתעבדות של אותו אדם לאקו-סיסטם של אפל; שזה ביטוי נרדף לקהל שבוי שהאלקטרוניקה שלו לא מתאימה לשום דבר אחר של שום חברה אחרת. אנחנו לא מצפים מחברה כמו אפל לחוש חרטה, אבל אולי ביום כיפור זה מישהו שם יחוש צביטה קטנה בלב, כמו זו שחשו המשתמשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במקום שקע אוזניות - מתאם מסורבל ומכוער! מתוך אירוע ההשקה של אייפון 7./מערכת וואלה!, צילום מסך

אפליקציות המסרים "הצעירות" (ליאור נאור)

אם עד לאחרונה הצעירים היו אלו שמזהים את האפליקציות השוות בעצמם, נדמה שבשנה האחרונה גילו מפתחי אפליקציות המסרים את הקהל הצעיר בעצמם וכיוונו אליו את הפוקוס. בין אם Lifestage של פייסבוק, בליינדספוט שיצרה באזז שלילי, טינדר או סנאפצ'ט הפופולרית - אם אתם מעל גיל 18, אתם פשוט כבר לא מעניינים. וכאילו כדי לדפוק את המסמר האחרון בארון, להכרזות האלה הצטרפו כותרות כמו "אפליקציה לצעירים בלבד" או "הכניסה לבני 18 ומטה" כך שאם אתם זקנים בני 20 או חלילה בני 30 שבו בצד ואל תפריעו.

זה הזמן לבקש סליחה: Lifestage - שלא מאפשרת לזקנים, בני 21 ומעלה, לעשות דבר באפליקציה מעבר לעיצוב הפרופיל האישי; בליינד ספוט שהגבירה את חרדות הנעורים וגרמו למבוגרים לחוש שהם מפספסים את כל האקשן; טינדר שהשאירה את רובנו ללא אהבה מצד אחד וללא לילה מצד שני, וכמובן סנאפצ'ט - שהותירה אחריה גל של בוגרים מתוסכלים, שעד עכשיו צופים בעמוד הראשי של האפליקציה, ולא מבינים על מה ללחוץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קמפיין קסטרו בהשראת פילטרים בסנאפצ'ט./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully