וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: האם באמת חובה לקנות כבל טעינה מקורי? שאלנו מומחה

13.11.2016 / 8:49

מה הסכנות בכבל לא מקורי, מה צריך לבדוק במטען חלופי ומה ההבדלים בכלל בין מקורי לחלופי? אם גם אתם רוצים לחסוך אבל חוששים לרכוש מטען בסופר, יש לנו חדשות בשבילכם - אפשר להתחיל לחסוך

צילום מסך

(בסרטון: גלקסי נוט 7 מתפוצץ - הבעיה היא בסוללה, לא במטען)

מי שנאלץ להחליף מטעם לסמארטפון לבטח נתקל בחומה בצורה של ממליצים שטענו כי חובה לרכוש מטען מקורי כי הוא בטוח בהרבה ממטען חלופי, ומי שהיה אמיץ מספיק לרכוש מטען או כבל חלופי נדהם לגלות, ברוב המקרים, שלא מדובר באסון אלא בחיסכון. האם מטען מקורי זו הצהרה שיווקית בלבד או שיש לאזהרות בסיס? כדי להכריע בסוגיה אחת ולתמיד שאלנו את פרופסור אלון קופרמן, מהמחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון.

שאלת המטען רלוונטית במיוחד בתקופה האחרונה; מאז חודש ספטמבר נתקלנו בלא-מעט דיווחים על סמארטפונים שהתלקחו באופן ספונטני ועלו באש, חלק בזמן טעינה וחלק באמצע השימוש הרגיל, או אפילו בכיס המכנס. רבים ייחסו את התקלות למטען או לכבל אבל מתברר שקצת ידע רלוונטי בנושא יחסוך לכם הרבה תהיות וכסף.

"מטען משמש כספק כוח טיפש, ורוב המטענים בטלפון הם מטענים של עד 5 וולט - זה התפקיד היחידי שלהם", מסביר לנו פרופסור קופרמן. על ההתחלה הוא מנפץ את המיתוס שמטען עלול לפגוע בסוללה ומסביר כי בתוך הסוללה נמצא כרטיס שנועד להגן עליה בעת הטעינה והשימוש. "זה לא תפקיד המטען להגן על הסוללה אלא תפקיד הסוללה עצמה. הרבה חושבים שהמטען הוא הבעיה אבל מטען הוא ממש לא הבעיה". פרופסור קופרמן גם הרגיע וסיפר כי במידה והמטען מיוצר על פי תקנים מסודרים, אז אין בו שום בעיה. "חשוב גם להבין שיש הבדל בין מטען מקורי של החברה, לבין מטען חלופי שעומד בתקנים לבין מטען זול באינטרנט שעולה כמה שקלים בודדים". התקנים מצוינים על גבי האריזה והמטען עצמו; חשוב לשים לב לסימון של מכון התקנים הישראלי (בצורת משולש), לסימון CE (מכון התקנים האירופאי) או UL (התקן האמריקני). לא תמיד כולם יופיעו אך חשוב שאחד מהם לפחות יהיה על האריזה.

מטען סמסונג חלופי. אורן דותן, מערכת וואלה! NEWS
מטען חלופי לאנדרואיד. רואים את הסימן CE על המטען?/מערכת וואלה! NEWS, אורן דותן

המשתמש אומנם מסתכן בכך שהמטען החלופי עלול להיות מיוצר בבית מלאכה בתנאים לא אידיאליים אבל במידה והוא עומד בכל התקנים החשמליים, ותפקודו החשמלי תקין, אז אין שום בעיה במטען. עם זאת כמובן שברגע שקונים מטען זול אז הוא יכול להיות מורכב מחומרים ורכיבים זולים שגם לא מפוקחים, לעומת מטען רשמי שמייצרת אחת מהיצרניות הגדולות. תיאורטית גם מטען מקורי יכול להתלקח בפתאומיות אבל התקלה הנפוצה במטען לא מקורי זה שהוא פשוט יפסיק לעבוד.

מה לגבי כבל לא מקורי?
כאן זה יותר פשוט לדברי פרופסור קופרמן. "הדרך היחידה בה כבל עלול לפגוע בסמארטפון היא אם החיבור עבה יותר והורס את המגעים. הנחושת שמשתמשים בה לצורך העברת המתח היא דקה והזרם שעובר דרך הכבל לא חזק. כמובן שיש כבלים זולים שעלולים לסבול מבידוד גרוע שמתכלה אחרי כמה חודשים, אבל מבחינה פונקציונלית זו לא בעיה".

אז ממה כן צריך לחשוש?
"כדאי לחשוש מסוללה לא מקורית. מזה הייתי מפחד הרבה יותר ממטען לא מקורי. זה יותר מסוכן מאחר וכרטיס ההגנה נמצא בסוללה. יכולת הטעינה נקבעת על ידי הסוללה ולא על ידי המטען. הסוללה מבקשת את מה שהמטען יכול לתת", מסביר פרופסור קופרמן. כדי להיות הוא ממליץ על רכישת סוללות מקוריות או כאלו שעונות לתקנים. "פה אין משחקים, המחיר הוא יחסית זהה לאיכות וקיבולת הסוללה. אם המחיר הוא זול מדי אז משהו פה לא בסדר. זה סיפור ידוע שב-eBay מוכרים סוללות במחיר זול ובסוף הקיבולת נמוכה. זה לא משהו שקונים כל יום וחשוב להשקיע".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

כבל טעינה אייפון. ShutterStock
עכשיו אתם יודעים לקרוא תקן של מטען ואתם לא צריכים יותר לבזבז כסף לחינם./ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • כבל
  • סוללה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully