וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הממשלה מאיים לתבוע אזרח מובטל בגלל פוסט בפייסבוק

22.11.2016 / 9:45

האם ראש ממשלה יכול לתבוע אזרח כאזרח מן השורה, האם אפשר לתבוע לשון הרע על שיתוף או לייק ולא רק על כתיבה של פוסט, ולמה אנשי נתניהו פשוט לא דיווחו לפייסבוק על הפוסט כדי להסיר אותו? פרשנות משפטית

צלמים זמניים מורשים

(בסרטון: אילנה דיין מקריאה את תגובת ראש הממשלה לתחקיר "האקווריום")

הרשת החברתית היא כר פורה לתלונות, פריקת תסכולים והבעת דעות זועמות על ידי גולשים, עבור רבים מהם זו גם הדרך היחידה להשמיע את כולם ברבים; נראה שהמאבק של לשכת ראש הממשלה נתניהו חוצה את הקווים ועובר גם לפרסומים של אזרחים בפייסבוק.

לפי הדיווחים, יואב סאלם בן ה-56 משכונת כפר שלם בתל-אביב, קיבל מכתב איום בתביעה בעקבות שיתוף של כתבה נגד ראש הממשלה ובני משפחתו. עורך דינה של משפחת נתניהו, עו"ד יוסי כהן, שלח לסאלם מכתב התראה, לפיו יינקטו כלפיו הליכים משפטיים אם לא יעלים את הפוסט ויפרסם התנצלות.

"מלשון הפרסום עולה כי הנך מכפיש את מרשי בהכפשות חמורות וקשות. כך למשל, הנך טוען כי מרשיי שלחו את בנם יאיר נתניהו למשימות בלדרות לצורך הפקדת מיליוני דולרים במקלטי מס", כתב עו"ד כהן לסאלם. "פרסום זה אינו אלא המשך ישיר לשורת פרסומים מכוערים, בזויים וכוזבים ביותר שפרסמת בעקביות בהקשר למרשיי בעמוד הפייסבוק שברשותך. פרסומך הכוזב שאינו מסתמך על חומר ראיות עולה כדי לשון הרע ומנוגד לחוק איסור לשון הרע".

פרקליט משפחת נתניהו דרש כי ההתנצלות תתפרסם תוך שלושה ימים ואיים כי "הורו לי לנקוט נגדך בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם ובכלל זה פנייה לערכאות ולמוסדות המוסמכים.

הפוסט של סאלם, שפורסם לפני שלושה חודשים

האם ראש ממשלה יכול לתבוע אזרח כאזרח מן השורה?
לדברי עו"ד דן חי, מומחה לדיני תקשורת וללשון הרע, "מבחינה משפטית אין מניעה כזו. יש לראש הממשלה זכות כמו כל אזרח מהשורה. זה לא שסאלם אמר שהוא ראש ממשלה רע אלא נתן מקרה עובדתי וטען טענה ספציפית -
אם זה לא נכון זה לשון הרע. אחת ההגנות בלשון הרע זה אמת דיברתי ועניין ציבורי. בפרסום הזה יש עניין ציבורי, השאלה היחידה היא האם הסיפור אמיתי?".

האם אפשר לתבוע על שיתוף ולא רק את מפרסם הפוסט המקורי?
"לפי האחריות הקבועה בחוק, מי שמפיץ פוסט בפייסבוק הוא האחראי", מסביר עו"ד חי. "זו בעיקר שאלה ערכית אבל מבחינה חוקית, במקרה הזה הם תפסו פוסט שהוא מאוד ספציפי על שמועה שרצה. אם נתניהו באמת יתבע הוא יאלץ להוכיח שזה לא נכון ואף אחד לא ירצה לברר את זה עד הסוף כי בתיק בבית משפט נכנסים לכל הדקויות. זו כנראה תביעת הפחדה".

לדברי עו"ד חי, מספיק שפרסום לשון הרע יגיע לאדם אחד נוסף חוץ מהנפגע, כדי שתקום עילת תביעה אזרחית. תפוצה קטנה של הפרסום תוכל להשפיע על גובה הנזק שיפסק, אבל לא תחסום את בית המשפט מלקבוע, במקרה מתאים, כי הוצאה לשון הרע. לגבי השאלה על מי מוטלת חובת ההוכחה, התשובה היא כי על מי שנפגע לכאורה להוכיח כי אכן הוצאה לשון הרע נגדו.

"כל העולם של פייסבוק לא פתור מבחינה משפטית. האם פייסבוק לא אחראית גם במידה מסוימת?
אם אני עושה לייק לפוסט הוא קופץ בוול שלי וזה יוצר תפוצה. עולם המשפט עדיין לא התייחס ספציפית לכל הדקויות של פייסבוק אבל נתניהו היה יכול פשוט לדווח לפייסבוק על הפוסט והם היו מורידים אותו מיד".

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully