וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאינטרנט ישתלט על העולם: איך יראו החיים בדור החמישי והשישי?

וואלה! NEWS בשיתוף פלאפון

13.12.2016 / 10:35

להוריד 35 אלף שירים בשבע שניות, חפצים שמתקשרים זה עם זה, עולם שכולו רשת Wi-Fi אחת גדולה שמאפשרת להתקשר מכל מקום ורשתות תקשורת שיוכלו "לקרוא" כל אחד. קבלו הצצה לעתיד הגלישה הסלולרית

אילוסטרציה. ShutterStock
האבולוציה של התקשורת הסלולרית מציתה את הדמיון/ShutterStock

יש כמה משפטים שכבר לא נשמע בשנים הקרובות. נניח, "שנייה, נתקע לי הסרטון", או "אין לי קליטה, יש לך?". מדי כמה שנים ספקיות הסלולר משדרגות את הטכנולוגיה ומייעלות את הגלישה בסמארטפונים, ונדמה שאין ברירה אחרת - לפי GSMA Intelligence, אתר המידע של איגוד מפעילות הסלולר העולמי, מספר החיבורים הסלולריים בעולם עומד נכון להיום על כ-7.9 מיליארד וזאת בזמן שיש בעולם 7.5 מיליארד בני אדם. כן כן, על פני כדור הארץ יש יותר חיבורים סלולריים מאנשים.

הגלישה הסלולרית מחולקת ל"דורות". הדור הראשון האנלוגי של המכשירים הסלולריים נראה פרה-היסטורי לעומת המכשירים הדיגיטליים המתוחכמים שיש כיום, השייכים לדור הרביעי (G4). המכשירים כיום מהירים, חכמים ומספקים מגוון רחב יותר של שירותים, אולם זאת רק חלק בשרשרת ארוכה של פיתוחים טכנולוגיים שיהפכו את הסמארטפון שלנו לכלי מהיר ועוצמתי יותר. אם כיום חולפות עדיין כמה שניות שבהן אנחנו ממתינים לתגובת סמס או טעינת סרטון, הרי שבעידן של מכוניות אוטונומיות או בית חכם, זמן התגובה חייב להיות מידי.

מהירות היא שם המשחק

לרשתות הסלולר של הדור החמישי (G5) יהיה מעבד מובנה, אחסון נתונים קרוב יותר למקום שבו המידע נחוץ, והן ישתמשו באופנים שונים בגלי רדיו כדי לשלוט בתעבורת הרשת. גלי המילימטר ישודרו בתדרים גבוהים יותר שיהפכו את הרשתות לפחות צפופות ויאפשרו למידע לזרום מהר יותר. אם תרצו לצפות בנייד בפרק של "בית הקלפים" הוא ירד בכעשירית מהזמן שמאפשרת תקשורת הדור הרביעי.

חוקרים באוניברסיטת סו?ריי הבריטית דיווחו כי הצליחו להגיע למהירויות מדהימות של 1 טרה-ביט לשנייה. כמה זה מהיר? מהירות כזאת מאפשרת להוריד 10 סרטי Blue-Ray בשנייה, או 35 אלף שירים או כל הספרים שיוצאים לאור בשנה אחת בכל העולם ב-7 שניות בלבד.

קוואלקום הפכה באוקטובר 2016 לחברה הראשונה אשר הכריזה על ערכת השבבים המסחרית הראשונה למודם דור חמישי (5G). המודם שלה מתוכנן לתמוך ביצרני ציוד מקורי, אשר מפתחים את הדור הבא של מכשירי סלולר, וכן יסייע למפעילי הסלולר בכל הנוגע לניסויים ופרישה מוקדמים של רשתות דור חמישי. המודם תומך במהירות של עד 5 גיגה-ביט לשנייה, והנה לכם הבדל אחד משמעותי ממכשירי הדור הרביעי. פס רחב סלולרי משופר, אשר נתמך על ידי דור חמישי, יעניק לצרכנים תקשורת מהירה באופן חסר תקדים. הטכנולוגיה תאפשר למשתמשים הניידים ליהנות מחיבור מידי לשירותי ענן, לצרוך וליצור מדיה בצורה משופרת ותעניק להם גישה מהירה יותר מתמיד למידע עשיר.

המהירות הזאת תגדיל גם את כמות האפשרויות להשתמש במשחקים, תוכן של מציאות מדומה ויישומים שונים בסמארטפון. כדי לעמוד בכך המכשירים יהיו בעלי רכיבי זיכרון ואחסון מותאמים, וכמובן חבילת גלישה בנפח גדול בהרבה מהמוכר לנו כיום.

סרטון ההכרזה של Snapdragon X50

בנוסף לכך, תפוצת הדור החמישי עשויה להקל על ספקי שירותי אינטרנט מהיר להציע חיבור מוזל ליותר בתים ועסקים. מתי כל זה יקרה? ההערכות בשוק הסלולר מדברות על שנת 2018 כשנה שבה תסתיים עבודת התקינה ויצירת התקן האחיד של רשתות ה-5G בעולם.

אבל לא רק מהירות היא שם המשחק, אלא השילוב שלה עם "האינטרנט של הדברים" המושג שמאגד תחתיו רשת של חפצים פיזיים, או "דברים", המשובצים בשבבים אלקטרוניים, תוכנות וחיישנים המאפשרים תקשורת מתקדמת בין החפצים ויכולות איסוף והחלפת מידע. הבסיס לבית החכם, המכונית ללא נהג והעיר החכמה. הדור החמישי (G5) של הסמארטפונים יקפיץ את האנושות אל עולם שבו הרשת צפויה להוביל לאוטומציה בתחומים רבים. ניצנים לזה אפשר לראות בטלפונים החכמים שכבר יודעים להפעיל את תאורת הבית ומכונת הכביסה. הטכנולוגיה קיימת אך עדיין לא נפוצה ברמה עולמית, כלומר מרבית האנשים עדיין לא חיים בבית חכם, אך הכיוון ברור.

מכונית אוטונומית. ShutterStock
בעידן של מכוניות אוטונומיות או בית חכם, זמן התגובה חייב להיות מידי/ShutterStock
הדור החמישי יאפשר לאנשים להיות מחוברים לרשת בכל מקום ובכל עת, שכן התקשורת הסלולרית הזאת תהפוך את העולם לאזור אינטרנט אלחוטי אחד עצום

הלב של הרשת הזו יתבסס על הפיתוח האינטנסיבי של טכנולוגיות הווירטואליזציה הנוכחיות, שיתכנסו עם טכנולוגיות "מחשוב ענן". לכן, תוכנה תשחק תפקיד הרבה יותר חשוב ברשתות 5G מאשר ברשתות של היום. זה יאפשר שליטה ברשת כדי להיות הרבה יותר גמישה וחסכונית יותר מאשר כיום. היעילות האנרגטית תאפשר אחסון בכמות הרבה יותר גדולה, ועל פי התחזיות המכשירים בעלי טכנולוגיית הדור החמישי יצרכו רק 10% מהאנרגיה המשמשת את מכשירי הדור הרביעי. ההערכות הן שהרשתות הראשונות של הדור החמישי תושקנה ב-2020.

הדור החמישי יאפשר לאנשים להיות מחוברים לרשת בכל מקום ובכל עת, שכן התקשורת הסלולרית הזאת תהפוך את העולם לאזור אינטרנט אלחוטי אחד עצום, שבו כתובת ה-IP של הנייד תוקצה לרשת מחוברת לפי מיקום גיאוגרפי, ויאפשרו לקבל שירותים ושימושים במכשיר. הקפיצה הדורית תגרום לשינויים גלובליים גדולים. התקשורת הסלולרית מהדור החמישי לא תשפר רק את התקשורת בין בני האדם, אלא תקפיץ קדימה גם את התקשורת בין המכשירים לבין עצמם. מיליוני חפצים שמחוברים לאינטרנט יתקשרו ישירות ביניהם במקום לעבור דרך רשת בקרה מרכזית, כפי שקורה כיום.

בית חכם. ShutterStock
בעתיד החפצים בבית יתקשרו זה עם זה/ShutterStock

העולם הבדיוני של הדור השישי

ויש כבר תחזיות גם לגבי הדור השישי (G6) של התקשורת הסלולרית. לפיהן, הגלובוס יהיה מרושת בחיישנים מעופפים שיספקו מידע ויהיו תחנות לניטור ופיקוח על איכות התקשורת והנעשה ברשתות. תחנות אלה, מעבר לשיפור השילוב בין רשתות תקשורת וניווט לווייניות לבין רשתות תקשורת על האדמה, יידעו "לקרוא" כל מי שמשתמש בהן ולעקוב אחרי פעילויות שונות - מתחרויות ספורט ועד התראות על חשודים בפעילות טרור. מהות הטכנולוגיה היא תקשורת אלחוטית במהירות עצומה. מה המשמעות? אנחנו נחיה בעולם שבו ערים חכמות הן דבר מובן מאליו, וכל אדם יהיה מקושר למאגרי מידע גדולים שיקושרו לרשויות, ממשלות ותאגידים.

העולם הופך אט אט לאלחוטי לחלוטין, והשאיפה של יצרניות הטכנולוגיה היא לאפשר גישה מידית למידע בכל זמן ובכל מקום, עם איכות טובה יותר, מהירות גבוהה יותר, ללא מגבלות, ברוחב פס מוגדל וצמצום בעלויות ובאנרגיה. ב-1973 מהנדס בחברת מוטורולה בשם מרטין קופר המציא טלפון שאותו בני האדם יוכלו לקחת ממקום למקום והוא נחשב ל"אבי הטלפון הסלולרי". בחודש אפריל של אותה שונה הוא היה האדם הראשון שדיבר מטלפון נייד לטלפון נייד. הטלפון שקל יותר משני קילוגרם ולקח עשר שעות לטעון את המכשיר כדי שיהיה אפשר לדבר איתו במשך 35 דקות. מחיר השיחה, אגב, עמד על 3,995 דולר. אם ניסע מאשה דנים קדימה מאותה שיחה שביצע מרטין קופר, אנחנו נראה עולם סלולרי אחר לגמרי, ששונה בלא מעט אספקטים גם מהעולם הסלולרי שבו אנו חיים כיום. יש למה לחכות.

עד שכל זה יקרה אתם מוזמנים להצטרף לפלאפון הרשת המהירה בישראל בגלישה בדור הרביעי

אישה יושבת על אדמת מדבר ומדברת בטלפון נייד. ShutterStock
הדור השישי יאפשר לדבר מכל מקום בכל זמן/ShutterStock
  • עוד באותו נושא:
  • סמארטפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully