פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כל היום מול סמארטפונים וטאבלטים? כך תצילו את הראייה שלכם

      בדרך כלל אנחנו לא שמים לב לזה במהלך היום אבל בהייה ממושכת במסכים הקטנים והגדולים יכולה להזיק מאוד לעיניים שלכם. הנה מספר טיפים שיסייעו לכם להקטין למינימום את הנזק

      אייפון 7 פלוס (רויטרס)
      לשמור מרחק. (צילום: רויטרס)

      אנשים רבים סובלים מסימפטומים כשהם עובדים מול מסכים דיגיטליים של מכשירים סלולריים חכמים או טבלטים למשך זמן ממושך. מצב זה קרוי "מתח עיני דיגיטלי", Digital Eye Strain. מחקרו של פרופ' מרק רוזנפילד מראה ש-40% מעובדי משרד חווים סימפטומים של עייפות ועין יבשה לפחות מחצית מהזמן שהם שוהים בעבודה. שכיחות הסימפטומים בילדים גבוהה אף יותר, ומגיעה ל-80%.

      קריאה ממסכים דיגיטליים אינה דומה לקריאה מדף נייר. מכשירים אלו בדרך כלל מוחזקים במרחק קרוב יותר מחומרים מודפסים ומציגים כיתוב בגופנים קטנים יותר. האור שמוקרן מהמסכים הדיגיטלים יותר בהיר ועוצמתי ופולט אחוז גבוה יותר של אור כחול. האור הכחול הזה יכול להפריע למהלך השינה כך שמומלץ לא לעשות שימוש במסכים דיגיטלים כשעה לפני השינה.

      ילדים עם סמארטפון (ShutterStock)
      ילדים פגיעים יותר. (צילום: ShutterStock)

      עדיין אין ראיות ששימוש ממושך במסכים דיגיטלים גורם לנזק תמידי לעיניים, מכיוון שהמסכים הדיגיטליים נמצאים בשימוש נפוץ רק בשנים האחרונות. עם זאת, מבלי שהוכח נזק תמידי, כמות השעות המרובה מול המסכים במרחקי עבודה מאוד קרובים מדאיגים בפני עצמם. הנה מספר המלצות שיסייעו לכם למזער נזקים.

      בדיקת ראייה תקופתית

      על פי הארגון הלאומי לבטיחות ובריאות בעבודה בארה"ב כל אדם שעובד מול מחשב צריך לעבור בדיקת ראייה מקיפה אצל אופטומטריסט לפני תחילת עבודתו וכל שנה לאחר מכן. במהלך הבדיקה יש להדגיש בפני האופטומטריסט את תכיפות השימוש במחשב וכן את מרחק העבודה ממסך המחשב על מנת שיוכל להציע פתרונות כגון משקפי מחשב ועדשות בעלות ציפוי חוסם אור כחול להקלה על העיניים במהלך יום העבודה.

      בדיקת ראייה (ShutterStock)
      בדיקה אחת לשנה. (צילום: ShutterStock)

      שימוש בתאורה מותאמת

      תאורה חזקה מדי או סינוור מחלון שסמוך לעמדת העבודה יכול לתרום ל"מתח עיניים דיגיטלי". מומלץ לעבוד מול תאורה עמומה או לעשות שימוש בנורות בעלות תאורה מופחתת. מומלץ להימנע מתאורה פלורסנטית לאורך זמן ממושך. חלונות מומלץ לכסות בווילונות ועדיף שהחלון יהיה בצד ולא ממול או מאחורי המסך.

      הפחתת סינוור

      להימנע מעבודה מול משטחים מבריקים ולבנים. עדיף לדאוג לסביבת עבודה עם ריהוט מט, וצבע קיר בעל גימור מט. מרכיבי משקפיים יכולים לרכוש עדשות בעלות ציפוי מונע סינוור בשם "אנטי רפלקס".

      כיוונון הגדרות מסך

      הבהירות צריכה להיות דומה לסביבת העבודה. גודל הגופן והניגודיות צריכים להיות נוחים לצופה ובצבעים נוחים. על פי חוקר תסמונת ראייה ומחשב, ד"ר ג'יימס שידי, מומלץ לכוון את גודל הגופן לשלוש פעמים יותר גדול מהכיתוב המודפס הקטן ביותר שאתם יכולים לקרוא.

      מרבית המשתמשים מדווחים על עדיפות לגופן בצבע שחור על גבי רקע לבן. הספקטרום של האור הנראה שנפלט ממסך המחשב קרוי color temperature. ככל שהטמפרטורה יותר נמוכה, המסך פולט פחות אור כחול. ויסות נוסף אפשרי הינו התקנת אפליקציה שמורידה אור כחול, התקנת פילטר פיזי של אור כחול על גבי המסך ולמרכיבי המשקפיים, עדשות בעלות ציפוי שמסנן אור כחול.

      טאבלט עם מפה (ShutterStock)
      צבעים נוחים. (צילום: ShutterStock)

      מצמוץ תדיר יותר

      מצמוץ דואג לחידוש שכבת הדמעות, לסיכוך עין יבשה ולהקלה על תחושת גוף זר וגרד בעין. כשעובדים מול מסך, בייחוד כשמאוד מרוכזים, תדירות המצמוץ פוחתת בכ-30%. לכן, אנשים שעובדים מול מסכי מחשב נוטים לסבול מעין יבשה, בייחוד כשעובדים בסביבה ממוזגת. ניתן להוריד אפליקציות למחשב שמזכירות למשתמש למצמץ כל 20 דקות. בנוסף, ניתן לעשות שימוש בטיפות הרטבה כדי לסייע במקרים חמורים.

      הפסקות

      מומלץ לקחת הפסקה מהתבוננות במסך כל 20 דקות ולהסתכל לרחוק. בכלל מומלץ לקום מהעמדה ולעשות מתיחות כדי למנוע בעיות של שרירים תפוסים וגב תפוס בעקבות מתח שנוצר מתנוחת עבודה ממושכת.

      מיקום המסך

      מיקום מסך אידאלי הינו 50-60 ס"מ מהצופה, בזוית שהינה נמוכה ב-10-15 מעלות מגובה העיניים.

      פרופ' מארק רוט הוא חוקר בתחום הראייה והמחשבים מהחוג לאופטומטריה באוניברסיטת סטייט ניו יורק וד"ר ליאת גנץ, מהחוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה ירושלים.