וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שף, מנתח או נהג מונית? תתחיל לדאוג: המקצועות שהרובוטים מעלימים מחיינו

11.1.2017 / 11:29

רובוטים אנושיים מסוג "פפר" משמשים אנשי שירות בחנויות ביפן, בסינגפור כבר לא צריך ספרן בספרייה ומדפסת התלת-ממד צפויה למחוק מקצועות רבים. ההתפתחויות הטכנולוגיות העלימו לא מעט עבודות, ומאיימות להפוך אחרות לנחלת העבר. אתם גם ברשימה?

הרובוט פפר (Pepper) מוצג בפני עיתונאים ביפן, יוני 2014. AP
הטכנולוגיה תדחק גם את הקופאי ששואל "מה בשביל גבירתי?" אל ההיסטוריה/AP

תעשיית המזון המהיר הפכה במשך השנים לסמל ליעילות. הארוחה, שמוכנה במהירות ומוגשת בצורה אחידה, היא תוצרת של שרשרת פעולות מדויקת ומתוזמנת המגלמת את האמרה הקפיטליסטית הידועה "זמן שווה כסף".

אבל לא רק זמן שווה כסף, גם אנשים. כשבארצות הברית הועלה שכר המינימום בשנת 2015 ל-15 דולרים לשעה, רבים בירכו על כך, אך מהר מאוד הסתבר שהמשק התעשייתי וחברות הענק רואות בכך צעד שייקר את ההוצאה שלהן על כוח האדם העובד.

"אמרתי לכם", כתב יו"ר מקדונלד'ס לשעבר בארצות הברית אד רנזי, "עליית שכר המינימום משפיעה על יכולות ההעסקה של צעירים רבים". כדי לחסוך בהוצאות שכר ובעובדים, מקדונלד'ס הקימה סניפים אוטומטיים שבהם אין קופאים המקבלים ונותנים את ההזמנה, אלא מסך שבו מקליקים אותה. לאט לאט הטכנולוגיה תדחק גם את הקופאי ששואל "מה בשביל, גבירתי?" אל ההיסטוריה.

גם משרתם של הטבחים בסכנה. חברה אמריקאית בשם "מומנטום" מפתחת מכונה שמסוגלת לטגן המבורגרים ולחתוך ירקות במקביל, ולהכין 360 המבורגרים בשעה, כך שהיא תחסוך ליצרניות המזון המהיר כמאות מיליוני דולרים, שמשולמים כיום על משכורות, שטח מטבח גדול ומוצרי מזון שנזרקים בשל שימוש לא יעיל.

מהפכת המידע וההתפתחויות הטכנולוגיות העלימו לא מעט מקצועות מחיינו, ומאיימות להפוך מקצועות רבים אחרים לנחלת העבר. יש לא מעט עבודות שכבר נלקחות על ידי רובוטים, הנה כמה שהמכונות לוקחות לידיהם ממש בימינו.

צפו ברובוט שמתקתק המבורגרים (החל מ0:22)

חברת "סופטבנק" היפנית פיתחה את הרובוט האנושי "פפר" (Pepper), שיודע לקרוא רגשות אנושיים, ובעתיד יוכל לשמש עוזר אישי, שיהיה אמון על כל מה שנגדיר לו – מקביעת פגישות עסקיות ועד השגחה על ילדים.

בינתיים ביפן יש כבר כאלף רובוטים כאלה שמשמשים כאנשי שירות בחנויות – מסיוע ללקוחות למצוא את מבוקשם, דרך מענה לשאלות על המוצרים ועד סיוע בארגון וניקוי החנות.

גם אסף גרניט, חיים כהן, אייל שני וחבריהם צריכים להתחיל לדאוג. חברת הסטראט-אפ Moley Robotics פיתחה רובוט שמחליף את השף, ויודע להכין ארוחות גורמה לפי כל מתכון שמזינים למערכת שלו. אמנם הוא פחות קפריזי, אבל הוא לפחות גם מנקה אחריו ביסודיות.

אתם נהגי מוניות? כיום ידיכם מלאות עבודה, אבל הכניסה ההולכת וגוברת של המכונית האוטונומית לשוק הרכב תשנה בשנים הקרובות את המציאות, וכל מי שירצה להזמין מונית יקבל מכונית אוטונומית שתסיע אותו למחוז חפצו, ואפילו תדליק את המזגן באוטו אם יבקש.

כך חשבו בסרט " זיכרון גורלי" שיראה עתיד הרכבים האוטונומיים

במפעלים רבים במגוון תחומים המכונות תפסו את מקום האדם, אבל נישאר עוד קצת בעולם הרכב רק לשם הדוגמה. בעבר היו נדרשים עשרות אנשים כדי לבצע פעולה שכיום מכונה אחת עושה במהירות וביעילות, ויחד עם שינויים כלכליים נוספים, כמות פועלי הייצור הענף נמצאת בירידה מתמדת.

בשנת 2000 עבדו בארצות הברית יותר מ-1.3 מיליון אנשים בתעשיית הרכב, ב-2012 מספרם צנח ל-698 אלף בלבד. עוד דוגמה לכך שפועלי ייצור במפעלים גדולים הם זן הולך ונכחד אפשר למצוא בחברת פוקסקון (Foxconn), ספקית של אפל וסמסונג, שפיטרה ב-2016 כ-60 אלף עובדים לאחר שהפכה 90 אחוז מפס הייצור שלה לאוטומטי וכזה שמבוצע על ידי מכונות.

במחסני אמזון כבר אין צורך במלגזנים. רובוטים מיוחדים מניעים ממקום למקום מדפים עמוסים באלפי פריטים, ומשם רובוטים אחרים ממיינים את הסחורות.

רובוטים מסוג דומה כבר הוצבו בספרייה בסינגפור והוא מחליף את הספרן בסידור הספרים ובעזרה לקהל הקוראים במקום.

רוקחים, גם המשרה שלכם עשויה להצטמצם בעתיד. ב-CNN דווח בשנה שעברה על כך שבבתי מרקחת הקשורים לאוניברסיטאות בארצות הברית או לבסיסים צבאיים, מחלקים כ-350 אלף תרופות ללא מרשם על ידי רובוט שמקבל את הנתונים או המרשם ומספק לאנשים את הסחורה.

צפו בדה וינצ'י הרובוט הרפואי

זה נשמע בדיוני אבל בעתיד הרחוק אולי זאת תהיה המציאות: רובוטים, מכונות ומכשירים מסוגים שונים יחליפו את החיילים בשטח ויספקו הגנה למדינה ולאזרחים.

צבא הרובוטים, אם תרצו. בתעשייה הביטחונית הישראלית כבר פיתחו כלי רכב לחימתיים המופעלים מרחוק. בארצות הברית מפתחים רובוטים שיחליפו את החיילים ויהיו מסוגלים לאתר מוקדים, להשיב אש ולאסוף מודיעין.

כבר היום יש רובוטים מיוחדים דוגמת הרובוט דה וינצ'י, שמאפשרים לרופאים לנתח חולים על ידי שליטה מרחוק. הם מדויקים להפליא ויכולים לבצע מגוון רחב של ניתוחים. עולם הרפואה ממשיך לפתח את אותם מכשירים מתוחכמים ומרובי זרועות כדי שבעתיד הרובוט יחליף את המנתח ורוב הניתוחים יבוצעו רק בפיקוח של רופאים.

הרובוטים הקטנים לניקוי ביתי שיש כיום הם רק ההתחלה. בעוד כמה שנים רובוטים דמויי אדם שינקו את הבית כולו ולא רק את הרצפה או השטיחים, ובכך יגרמו לרבים לוותר על עוזרת הבית.

ייתכן שבעוד שנים גם רועה הבקר יהפוך לדמות מהעבר. באוסטרליה ישנם חוואים שנעזרים ברובוטים שנעים עם הבקר במרעה, מוליכים את העדר ואף מפקחים על בריאותם ומנתחים את איכות המזון והבריאות של הפרות והכבשים.

הכירו את הרובוט שרועה צאן

גם החקלאי הממוצע יזדקק לפחות ידיים עובדות בעתיד, וגם פחות שטח לחקלאות. ביפן כבר הוקמה חווה רובוטית שבה מגדלים ירקות על ידי רובוט שמפקח על משטחים עצומים של גידולים, משקה אותם, דואג לתאורה ולחום הנכונים ואף קוצר או קוטף את הירקות שהבשילו.

כך נראה עתיד החקלאות

מדפסת התלת-ממד צפויה לשנות את העולם. אין מדובר במדפסת המוכרת מהבית או המשרד, אלא למעשה זו מכונת ייצור שמקבלת הנחיות לעיצוב מוצר כלשהו ואז היא מזרימה או ממצקת חומר אבקתי, מומס או נוזלי על משטח העבודה.

בסוף התהליך מתקבל מה שרוצים. בגד, לוח מכוונים לאוטו או קופסאות למטבח - כל מה שחשקה נפשכם. זה אומר שאפשר יהיה להדפיס מגוון מוצרים שיהפוך את החנויות למיותרות ועקב כך שוק העבודה ישתנה לנצח.

לא יהיו חנויות בגדים, צעצועים או כלי בית לדוגמה, וכל האנשים שעובדים באותם מקומות יצטרכו למצוא עבודה אחרת, בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות, שאמנם מעלימות עבודות אך גם יוצרות חדשות.

מדפסת תלת מימד. ShutterStock
מדפסת התלת-ממד צפויה לשנות את העולם/ShutterStock
וואלה! NEWS בשיתוף פלאפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully